Gå til innhold

Adopsjon av stebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har adoptert et stebarn eller har en man som har adoptert barnet deres?

Min mann skal adoptere mitt barn fra et tidligere forhold. Han har fungert som far i 3 år og forguder barnet like mye som sitt biobarn som vi har fått sammen.

Er dette en lang prosess? Vi er gift hvis det har noe å si og han som egentlig er far ønsker også dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gjort det med hvert vårt barn. Prosessen i seg selv behøver ikke ta mer enn noen måneder; dere søker til Bufetat og vedlegger en haug dokumenter (bl.a politiattest, legeattest og samtykkeerklæring), får hjemmebesøk av barnevernet som utarbeider en sosialrapport og Bufetat tar avgjørelsen.

At dere er gift er et absolutt krav, likeså at biologisk far ikke motsetter seg adopsjonen. Dersom barnet er over sju vil det ha betydning hva h*n mener om saken, er barnet over tolv har det stor innflytelse.

Det er ikke selvsagt at adopsjonen innvilges så lenge barnet har en biologisk far som er i live.

Detaljer om saksgangen kan du finne her: http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=807/

Lykke til.

Skrevet

Mannen til min venninde prøver nå (og har prøvd i 2 år) å få adoptere sin kones datter. Det er litt uheldige omstendigheter rundt det hele, fordi bufetat ikke tror at biofar ønsker dette, og vil la mulighetene stå åpne for han om han en dag vil ha ansvar for sitt eget barn.

Jeg personlig mener at noen må frata han det ansvaret nå når han ikke har vist seg verdig på 5 år, og jenta ikke vet om noen annen pappa enn nettopp mammas mann.

Men, det kan jo være at det ikke er noe problem for dere i det hele tatt, så lenge biofar er en oppegående mann (vondt for å tro det siden han ikke ønsker barnet selv) og klarer å ta et valg basert utifra egne meninger.

Lykke til

Skrevet

Vi tror han vil slippe og betale bidrag for et barn han ikke vil møte og ha noe med å gjøre at det er derfor han vil min mann skal adoptere.

HI

Skrevet

Det hjelper. Om du skriver en "egenerklæring" hvor det fremkommer at han ikke ønsker kontakt med barnet, ikke ønsker økonomiske belastninger i forhold til barnet og er overbevist om at han aldri vil ønske kontakt, vil det bidra "positivt."

Men det er like fullt en vurdering av barnets beste som gjøres av Bufetat, og ingen automatikk i at adopsjonen går gjennom bare fordi begge foreldrene ønsker det. Ting som arv, biologiske bånd etc. veier tungt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...