Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 flere her inne som har dette? hvordan har dette vært i graviditeten? behov for å øke medisin og tett oppfølging? lurer også på hvordan dere fungerer ifh til jobb,hjem og barn.. er så sliten jeg nå, lurer snart på om jeg er rar eller om det er flere som meg. økt tyroxin nå da, håper det hjelper
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Jeg har lavt stoffskifte. Ble 50 % sykemeldt allerede da jeg var i 8. uke. Ble veldig sliten, og greide ikke gjøre noe annet enn å sove etter jobb, hadde ikke energi til barn, hus eller mann. Nå er jeg 100 % sykemeldt, og det skal jeg være fram til termin i oktober. Når jeg ikke jobber, føler jeg at jeg kan fungere, være mor for barna mine, bl.a. Slet litt da jeg økte levaxin-dosen, fikk hjertebank og søvnproblemer, men dette bedret seg da jeg fikk slappe av mer, ble ikke så oppjaget/stresset. Jeg tar blodprøver og går til endokrinolog hver 4. uke. Går også til gyn for å sjekke at knøttet vokser som h*n skal. Viktig at stoffskiftet ikke ligger for lavt i svangerskapet, så er glad for tett oppfølging. Lykke til videre i svangerskapet. Husk at det er viktig å ta vare på seg selv i denne tiden.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 sonjas stoffskifteforum er tingen for deg... og http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html og les boken; "Hypothyreosen og meg" og NEi det er ikke bare du som har det sånn... og du behøver ikke å ha det sånn heller... det er bare legene som tror at alle i utgangspunktet har det samme stoffskiftet når de er friske.... det er muligheter for å føle seg frisk igjen... men du må kjempe deg igjennom en helvetes mølle... be om henvisning til Aker, hormonlabben... Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Jeg har det. Hvor sterk dose går du på? Gikk helt greit i svangerskapet (jeg var innlagt meste parten av tiden pga svangerskapsforgiftning, vet ikke hvordan det hadde vært hvis ikke)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 jeg bruker 150 mikrogram om dagen.. er sykemeldt nå i ett par uker.. skal prøve å hente meg litt inn igjen. Men kjenner foreløpig ikke at det har hatt noen effekt. har også barn jeg skal ta meg av etter jobb, og må si jeg har følt dårlig samvittighet for dem idet siste. er bare 14 uker gravid. derfor bekymret for hvordan dette skal gå.. du som sa at du va hos gyn for å sjekke at babyen vokser som den skal hver mnd.. er dette noe alle med lavt stoffskifte bør gjøre? tar de ultralyd for å sjekke da eller?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Jeg har ikke vært gravid enda med levaxin, brukte ikke det når jeg var gravid sist siden jeg ikke hadde stoffskiftediagnose da. Siden det var starta en tråd ang dette nå så lurer jeg på forskjellige ting fra dere med erfaring med levaxin og graviditet. Vi har lyst på en baby til men er jo litt usikker på hvor slitsomt det kan bli med jobb, et barn fra før og gravid med levaxin. Hvor ofte tar dere blodprøver i svangerskapet for å se om levaxindosen skal endres? Merker dere stoffskiftet veldig godt i svangerskapet og på hvilken måte? Er det større risiko for komplikasjoner i svangerskapet når man har stoffskifteproblemer og går på levaxin? I såfall hvilke komplikasjoner er det snakk om? Hilsen ei som har lyst på en baby til men synes det er skummelt pga stoffskiftet !
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Har dere som blir fulgt opp "feil" fritt T4 nivå? Jeg mener jeg har lavt stoffskifte - kjenner meg igjen i nesten alle symptomer på "listen", og har hatt en lang kamp m legene for å få medisiner. Har alt for høy tsh (i forhold til hva som er gunstig v graviditet), og høye verdier på antistoffer av forskjellige typer. Men fritt t4 er normalt, og derfor vil ikke legen min ta det alvorlig eller henvise meg til spesialist. Heller ikke nå når jeg er gravid! Er frustrert og føler alt er opp til meg. Går på levaxin nå, men stoler ikke på at det er nok, og er livredd for at det fører til at jeg mister denne gangen også...eller til hjerneskader på foster... Tar blodprøver, men alt er liksom opp til meg selv. Noen andre med erfaringer? Føler meg litt lost...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte like før jeg ble gravid med nr 1. FIkk da levaxin. I begge mine to forrige har jeg ikke endret doseringen noe men har tatt blodprøver en gang i måneden. Fritt T4 har da gått ganske mye ned på slutten av svangerskapet mens TSH har holdt seg stabilt. Det er ikke Fritt T4 som er "problemet" når man er gravid, men TSH. Så til anonym over meg her, så bør du få oppfølging av spesialist når TSH'en din er for høy. Det er TSH som er vesentlig for fosteret under graviditeten og som kan føre til feks veksthemminger. Nå i mitt tredje svangerskap har jeg fått oppfølging av spesialist og han har doblet levaxin-dosen min. Så nå har jeg kun tatt en blodprøve hittil og så skal jeg sjekkes nærmere når jeg kommer over uke 30. Jeg har også fått ekstra oppfølging med ul.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 takk for enda en bekreftelse på det! at tsh er viktig! jeg blir så jæ.... frustrert og forbannet over gynekologen min, for det eneste hun er opptatt av er fritt T4. Og pga av det ville hun heller ikke gi meg levaxin tidligere i år. Heldigvis fikk jeg fastlegen med på det da. Men skulle sånn ønske at jeg kunne bli fulgt opp av noen som har greie på det, og ikke bare følge min egen magefølelse. Men pga det du skriver nå, tror jeg jeg skal ta en tlf til henne i morgen, og prøve å mase meg til en henvisning til spesialist. Det er jo for galt at hun skal styre alt med sin minimale kunnskap om dette. Hun mener hva tshen er er helt likegyldig! og det VET jeg jo det ikke er!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #12 Skrevet 21. juni 2009 Dere som har lavt stoffskifte, hvilke verdier har dere på Fritt T4 og TSH? Sitter og går gjennom blodprøve svarene mine nå så lurer bare litt på dette!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #13 Skrevet 21. juni 2009 for at jeg skal føle meg frisk, må TSH være < 0,03 (dvs uleselig) og fritt T3 må ligge nær opptil 30 jeg bryr meg bare om de verdiene og det gjør legen min også...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. juni 2009 #14 Skrevet 21. juni 2009 Jeg var ikke så ille ute og kjøre når jeg begynte med levaxin. Pga at jeg sjekket meg ofte så har nok stoffskiftet bare vært unormalt rundt 2 år. Jeg hadde faktisk normal FT4 da jeg begynte på levaxin, men pga at jeg da var gravid så ble jeg satt på levaxin fordi TSH var så unormal. Mener å huske at førverdiene mine på FT4 var 12 mens TSH var 14. TSH skal vel ikke være over 4-5 såvidt jeg husker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå