Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 Om han tar gradert uttak, kan jeg ta delvis permisjon fra studiene mine i samme periode? Eller krever NAV at jeg studerer 100 %, også når han f. eks bare tar 20 % permisjon?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Du trenger bare studere tilsvarende den prosent han tar ur permisjon. Studiestedet/veileder må bekrefte studiebelastningen din.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Ok, så greit. Var ikke helt sikker på det... Har du tilfeldigvis noe peil på utsettelse også? Det står på NAV sine sider "Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger." Betyr dette at jeg må studere når han jobber, for at han skal få ta utsettelse? (Om du skjønner?)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Jeg er ganske sikker på at man som student IKKE kan ta gradert uttak. Og ja du må studere 100% hele tiden for at han skal få utsettelse selv om du tar ulønnet perm. Om ikke går permisjonen fortløpende mens du er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Ok, for noe utrolig drit da, isåfall.. ikke noe heldig å være student mens han har rett til foreldrepenger, med andre ord. Skal jeg ha permisjon går hans permisjon i dass (og jeg vil ha permisjon, for å gjøre det mulig for meg fullføre masteren innen normert tid. ) Veldig trist i så fall, men jeg må vel prøve å snakke med NAV om det. (I verste fall får vi bare skaffe dagmamma eller noe de ukene jeg skal skrive ferdig masteren... Ikke noe lett å gjøre det med barn på armen, liksom...)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Et annet spørsmål da.. med de nye reglene , som kanskje vedtas snart, vil det være mulig for farå ta ut 37uker med 100% dekningsgrad, eller 47 uker med 80 % dekningsgrad.(Det er foreslått og ikke straffe par som ikke har rett til fedrekvote, tror jeg, ved at den faktisk faller tilbake på far uansett om mor har rett til foreldrepenger eller ikke.) Uansett: Hypotetisk: Vil det være mulig for far å velge utgave (80 %) av permisjonen, uten å ta den ut, før etter, si, 35 uker? Høres kanskje litt rart ut, men kunne han ha jobbet hele tiden fram til uke 35 av foreldrepengeperioden sin, og så tatt ut resten på 80 % lønn??
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Det er ikke foreslått at far skal få egen opptjeningsrett til fedrekvoten. Det som er foreslått er at om ungen blir født etter 1.juli blir fedrekvoten 10 uker og om de da ikke har rett på det kan far ta ut max 27 uker med 100% lønn og 37 uker med 80% lønn.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Men det er det faktisk! Tror de endelig har tenkt ut selv at det gamle systemet er mannsdiskrimenerende. Dette skrev NAV til meg da jeg kontaktet dem: "For fødsler etter 010709 blir det mulig for far å ta ut opptil 37 uker ved 100% dekningsgrad eller 47 uker ved 80 % dekningsgrad, når mor ikke har opptjent rettigheter. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Det er også foreslått endringer i forhold til når far må begynne på stønadsperioden. Utfra dette forslaget må far starte sitt uttak senest 6 uker etter fødselen for å ikke "miste" stønadstid. Dette fremgår av Ot.prop. 56 (2008-2009)" Man kan lese mer om det her: http://www.nav.no/195906.cms. Men uansett: Tilbake til spørsmålet mitt: Om han bestemmer seg for å ta ut permisjonen 80 %, har han vel enda noen uker igjen når mine 44 uker med studiepermisjon er overstått? Kan man gjøre det sånn? En kjapp regning viser at han har to uker igjen med det gamle systemet, og 12 med det nye - om han tar 80 % uttak. Går det an gjøre det sånn? (Dette er nemlig min nye plan, etter at jeg har forberedt meg på at den andre går i dass uansett må jeg vel snakke med NAV om dette. A girl can only do so much...) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå