Gå til innhold

Gravide som arbeider i barnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge klarte dere å arbeide 100 %? Når ga dere beskjed til arbeidsgiver at dere var gravide, for å tilrettelegge litt av dagen?

Jeg er 4+6 i dag og har hatt en litt tung uke. Jeg har nemlig vært litt ekstra trøtt og ør i hodet. Har noen barn på avdelingen som krever en del voksenstøtte og de kan være ganske utagerende. Det merket jeg var ganske slitsomt enkelte dager! Man har jo en ganske fysisk hverdag som barnehageansatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søstra mi hadde mange kolleger som sykmeldte seg med en gang de ble gravid, og fortsatte med det stort sett gjennom hele svangerskapet uten at de hadde noen spesielle plager. Da hun ble gravid selv bet hun tennene sammen og jobbet fullt helt til en mnd før hun allikevel skulle ut i permisjon. Hun slet mye med kvalme og bekkenløsning, så hun burde nok ikke jobbet så lenge... Men det jeg mener er bare at graviditet ikke er en sykdom, men man skal selvfølgelig ikke gå på jobb hvis man har sp mye plager at man ikke kan gjøre jobben sin.

Skrevet

hei..

Jobber selv i bhg, på minste avd...

Jeg jobbet 100% til jeg hadde 5 uker igjen av svangerskapet..

Altså jeg ble sykemelt 2 uker før permisjonen min begynte,,

Pga at jeg fikk så mye kynnere på slutten...

Men før det så gikk alt supert i bhg, Personalet tok veldig hensyn til meg og var flinke til å tilretttelegge for meg...

Men dette er jo forskjellig fra person til person, jeg har ikke hatt noe form for bekkenløsning eller andre plager, så da har det jo gått veldig fint for meg:)

Hadde selvfølgelig noen uker en periode hvor jeg følte meg litt mer trøtt enn til vanlig!!!!

Nå venter jeg bare spent her, har en uke igjen til termin;) tvi tvi...

Skrevet

jeg byttet avd fra smått til litt større avd

pga færre løft.

og rundt 25. uke ble jg sykmldt 50% (gikk kortere dager men, var på jobb hver dag) hadde og har forsatt bekkenløsning.

med en liten hjemme fra før og mann som jobber mye borte ble

dagene lange og slitsomme...

dette funka kjempe, var da i jobb til bebis kom 1 mnd før tia...

sia hun kom når hun gjorde er jg glad at jg ikke overdreiv og skulle imponere alle med å holde ut. jg gikk slik som funka for mg...

arb.giver fikk inn folk som dekka opp mine siste % og nav dekker disse utgiftene for arb.giver. siden vi er IA bedrift.

alle bør gjøre det som passer best for dem! noen merker ingenting og jobber som før, andre ikke.

synes det er viktig at vi i hvertfall klarer å nyte svangerskapet og ikke ser på det som et ork fordi vi skal blid-gjøre andre....

Skrevet

jeg sa ifra med en gang at jeg var gravid, til styrer og de på avd.grunnen var at jeg var veldig trøtt og hissig, og tenkte det var greit at de visste hvorfor;-)

ble sykmeldt 50 % fra uke 8-12 pga kvalme.

jobbet 100% fra uke 12-22

ble så 100 % sykmeldt i 2 uker av legen pga kynnere, allergi og hodepine

prøvde 50 % i 3 uker, men ble så 100% sykmeldt ut svangerskapet...

med min første jobbet jeg meg gjennom kvalme og krafrige kynnere frem til permisjon, men det er annerledes med ei frøken på 3 år hjemme...

man kjenner vel egentlig best på det selv...vanskelig å komme med noen fasit her.hadde ikke legen min nærmest presset meg til sykmelding(har høyrisikosvangerskap med økt risiko for tidlig fødsel..), så hadde jeg kanskje jobbet 50 % enda...men det hadde nok IKKE gått så bra;-)

Skrevet

jeg sa ifra når jeg var ca 3 mnd på vei- til sjefen, var bare noen som viste om det før det.

jeg har jobbet 100% helt frem til for 2 uker siden. legen ga meg aktiv sykemelding, ville jeg skulle ta det litt med ro, men har vært på jobben hver dag.

en uke igjen til permisjon. jobber med barn fra 3 - 6 år.

du må jo selv finne ut av hva du orker. selv fungerer det best å være i aktivitet og leve et mest normalt liv.

Skrevet

Jobber også i barnehage, men som styrer. Så jeg skal nok klare å jobbe helt ut denne gangen. Sist sk var jeg ped.leder på avd. og ble sykemeldt halvveis. Fikk aktiv sm etter en mnd hjemme, men da klarte jeg bare kontorarbeid.

Men etter denne erfaringen har jeg ikke ønsket sykemelding denne gangen, for det gjorde meg nok unødvendig tung og ga meg unødvendig mange plager.

Så jeg anbefaler at man kjenner på kroppen hvordan ting føles, og stiller krav til sjefen om å tilrettelegge for deg. Det finnes støtteordninger gjennom NAV, som gjør at dette bør være enkelt. Hvis ting blir for tungt, test først en gradert sykemelding, for formen holder nok bedre når man klarer å holde seg litt i gang. Men man må jo ikke slite seg ut heller! Prøv deg fram, men gjør det som føles riktig for deg! Og ikke glem at du skal sannsynligvis tilbake på jobb igjen etter permisjon, og det er fint å holde kontakten så mye som mulig, både før og under permisjonen!! (Det er jammen tungt nok å komme seg tilbake igjen uansett!!)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar :) Jeg ønsker selvfølgelig at formen skal være så bra som mulig gjennom hele svangerskapet, og de dårlige dagene skal jeg prøve å ta med et smil og tenke at det er for en god sak :) Jeg ønsker ikke å bli sykmeldt, så kommer til å holde meg unna det så langt det lar seg gjøre..så lenge det er forsvarlig for meg og den lille i magen.. :)

Skrevet

Jeg var 50% sykemeldt i fra uke 8 til 12 omtrentlig.. Var så kvalm og fikk ikke sove så var helt utslitt. Men etter det har jeg vært i 100% med unntak av en uke hvor jeg fikk både bihulebetennelse og omgangssyken samtidig! :P Men det føler jeg ikke har så veldig mye med svangerskapet å gjøre! ;)

Er i uke 30 nå og håper jeg kan jobbe ut til permisjonsstart. Skal gå ut i permisjon i uke 36 så er jo ikke akkurat lenge igjen! Og det er sommer med få barn tilstede! :) Jobber på småbarnsavdeling, men er veldig påpasselig med hvor mye jeg løfter. Det er utrolig fort gjort å "dra" barna opp, men viktig å huske på at det er bedre å gå ned på barnas nivå! I tillegg har barna begynt med vanen å klatre opp på stellebordet selv. Det hjelper utrolig mye! Det løftet er tungt med noen av dem!!

Skrevet

jeg sa i fra så fort jeg fikk positiv test.. :D (tok testen i bhg) gikk rundt å jubla.. hihi..

jeg var veldig dårlig de første 3 mnd. så var vel 100% sykemeldt i 2 og 3 mnd.. deretter var jeg 50% sykemeldt en stund.. men var veldig trøtt og tom for krefter.. så fikk sykemeldinga mi opp til 70%.

ii 3 trimester ble jeg litt mere dårlig...å ble sykemeldt 100% igjen..

men den siste mnd før jeg gikk ut i permisjon så ble jeg aktiv sykemeldt..og var på jobb nesten daglig.. :D

men jeg hadde en kollega av meg som jobbet 100% i hele svangerskapet sitt til hun gikk ut i permisjonen sin.. :) hun var små dårlig til tider.. men bet fast i det sure eple..og kasta opp på jobb i stedet. og fortsetta jobben sin..:))) hun var kjempeflink..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...