Gå til innhold

"foranliggende morkake" dere med egen erfaring- se hit:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare KS som er alternativet her?

Hvilken uke ble det konstantert?

Hadde du oppfølging?

Hvordan opplevde du fødselen/ KS?

Fått beskjeden nå, og trodde jeg ville syns det var greit å få beskjeden. Men når jeg har fått beskjed om KS, så kjenner jeg at jeg svetter litt:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, er den forann "åpningen" eller forann i livmoren?

For det andre; hvor langt er du på vei?

Skrevet

Bare fordi morkaka er foran betyr ikke d at d betyr automatisk ks da..men ligger dn foran åpningen el noe slik at d vil bli umulig å føde vaginaalt er d noe annet..du må nesten forklare litt mer hva du mener? har morkaken foran jeg og er 3 dager over termin,aldri engang blitt nevnt noe ks hos meg så,,

Skrevet

Jeg hadde også foranliggende morkake, men hørte ikke snakk om at dette måtte taes spesielt hensyn til. Bare hvis den ligger foran åpningen. Hverken jordmor eller lege nevnte det faktisk. Leste det i papirene selv. Nå ble det hastesnitt, men det hadde ikke noe med det å gjøre.

Skrevet

Det er forskjell på FORANliggende og FORliggende morkake. Ved foranliggende ligger den mot magen og demper for spark. Fødselen går som normalt.

Ved forliggendemorkake ligger morkaken foran åpningen og det kan være en viss blødningsfare. KS er uunngåelig.

Skrevet

I mitt første svangerskap lå morkaken helt nede i livmoren (litt over åpningen) på den ordinære ultralyden og jeg fikk beskjed om at hvis den ikke flyttet seg måtte jeg ha keisersnitt. Men da jeg var på ny ul for kontroll senere i svangerskapet hadde den fulgt med oppover ettersom livmora vokste og lå ikke foran åpningen lenger så jeg fødte vaginalt. Så lenge morkaken ikke stenger veien ut påvirker ikke plasseringen av den fødselen, men ligger den helt i bunnen og dekker åpningen må du ha snitt. Umulig for ungen å bli født gjennom morkaken, vi må bare være glad det blir oppdaget på ul så de får planlagt snitt. Foranliggende morkake døde de av i gamle dager, i dag går det helt fint fordi vi slipper prøve føde med den i veien..

Skrevet

KS er ikke uungåelig, det kommer helt an på når i svangerkapet man er. veldig ofte vil morkaka flytte seg av seg selv.

Skrevet

Hi her.

Jeg fikk beskjed om at "den lå i veien for fødselskanalen", men hun brukte ordet "foranliggende".. Men har noen uker igjen, og skal på ny ul i uke 32 for å se om den har trukket seg/ flyttet seg oppover.

Skrevet

jeg hadde også morkake som delvis dekket åpningen på ordinær UL, og fikk beskjed om at det var helt udramatisk fram til man evt konstaterte at den fremdeles lå foran i uke 32. Men vanligvis flytter den seg greit.

Var inne til ny sjekk i uke 32 og konstaterte at den hadde flyttet seg fint oppover, så jeg fødte normalt. Aldri noen som nevnte keisersnitt engang :)

Eneste jeg merket var at jeg hadde en del småblødninger i starten av svangerskapet, det var antagelig pga morkakeplasseringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...