Gå til innhold

Dere som lager ukesmeny her inne,.,,,,,,,,,,,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dere for hver uke eller bruker dere den samme hver eneste uke? Altså i helgene kan man jo variere, men i ukedagene?

Et annet spm også.... Jeg har prøvd å lage fiskeboller til oss og mini, men mini vil IKKE ha... Den er det jo hvit saus på, så det blir jo ikke tørt heller.

Jeg har prøvd karbonader og poteter, kjøttkaker og poteter osv osv, men han spiser bare 2-3 skjeer, og vil ikke ha.. Tar jeg frem et middagsglass, spiser han...

Lagde fiskekaker en gang, det likte han godt, men det blir jo så tørt med poteter og grønnsaker.. Noen andre her som lager det?

Evt forslag til mat som 1 åringer liker? sikkert dumt spm, men vil så gjerne at han skal like den middagen jeg ager, og IKKE bare skal ha de glassene....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme problem.

Sønnen min på 1 år spiser bare middagsglass han også. Problemet her er at han kun spiser glasset med ris og kylling.

Har prøvd forskjellige middager, men uten hell.

Skrevet

Jenta mi er veldig glad i pastaskruer. Da spiser hun alltid veldig godt, de passer godt i handa og er enkle å tygge. Så får hun fiskekaker, kyllingkjøttboller, laks, kyllingpølser, kjøttboller. Og så en grønnsak; grønne erter, gulrøtter, broccolie eller blomkål. Men ikke flere grønnsaker samtidig.. det blir litt mange smaker å forholde seg til, så da kaster hun det bare i gulvet. Og hun spiser igrunn ikke så mye mer enn dette..

Kun tre ting på tallerken; Pasta/potet, fisk/kjøtt og grønnsak. Og kanskje en skvett med saus (hun vil som regel ikke ha, men da kan hun ihvertfall smake om hun vil).

Skrevet

Jeg lager toukers menyer jeg. Hver 14 dag lager jeg derfor en ny meny sånn at vi får litt variasjon. I de to ukene jeg skriver meny for går gjerne en rett igjen to ganger.

Datteren min på 11 mnd spiser kylling korma med ris (lett å mose), kylling med pesto og ris, stekt laks med avokado, mais og ris, spagettio med kjøttsaus, fiskeboller med ris, rømme og revet gullerot, hjemmelaget pizza i små biter +++ Nå skal det sies at jeg har tilgode at hun ikke spiser noe vi spiser til middag.

Jeg var mye mer forsiktig med forrigemann og laget mye barnemat til ham. Jeg lurer på om jeg rett og slett ble litt for sorsiktig slik at maten smakte for lite.

Skrevet

Så kjedelig at han bare spiser en type da... Her spiser han spaghetti, kjøttkaker og urtegryte med kylling på glass...

komatrollet:

Gir du små biter av dette eller åssen gjør du det da?

Godt tips det med grønnsaker, det skal jeg prøve på....

Når du lager laks, hva gir du ved siden av da?

Skrevet

Vi har ny ukesmeny for hver uke. Noen retter går ofte igjen, andre sjelden. Pizza f.eks. er fast hver fredag. Noen uker er vi litt uinspirerte når vi skriver menyen, da kan det f.eks. stå bare "fisk" en dag, eller "kylling". Så får den som skal lage mat den dagen finne på, det er uansett stort sett en 3-4 fiskeretter vi varierer mellom. Kylling ender som oftest opp som en av 5-6 faste varianter. Men vi er glad i å lage mat og liker egentlig å være kreative. Ofte kan jeg har sett en oppskrift jeg har lyst til å prøve, da havner det på ukemenyen.

Ang. middag til de små vet jeg ikke helt, vi har strevd mye med å få dattera vår på 2 til å spise noe som helst, så jeg har ikke så mange god råd egentlig. Hun likte aldri middagsglass eller most mat i det hele tatt, da. Mitt inntrykk er egentlig at barn liker det litt tørt, så det skal du ikke være så redd for. MIn datter vil ikke mat som er sammenblandet/sammenkokt, og ikke saus, og ikke mer enn to ting på tallerkenen.

Skrevet

Til fiskekaker har vi smeltet smør på, da blir det ikke tørt, og det smaker godt.

Skrevet

Vi lager menyer for 2 uker av gangen, ikke den samme hver uke nei.

Det ville blitt litt kjedelig :)

Handler inn for begge ukene av gangen.

Nå er ho 3 år ho vår da, men spiser nesten ikke kjøtt.

Det hun spiser, er:

Spaghetti, ostesnitzel, fiskepinner/boller, pizza, pasta av forskjellige slag, pastaskruer, ris med ketchup..

Liker veldig godt poteter med saus, gulrøtter, erter, mais, b

rokkoli og blomkål.

Hvis du moser poterer med kjøtt og lurer inn litt grønnsaker, kan det hjelpe?

Ta det i mikser, eller bare mos for hånd.

Skrevet

Jeg tror jeg begynte med å dele pastaskruene i tre, men nå spiser hun dem hele. Og jeg deler opp all middagsmaten i realtivt små "rene" biter så hun enkelt kan spise selv (klypegrepet kom ganske kjapt).

Til laks blir det som regel broccolie, pasta og en dæsj raita. (youghurt/kesam-blandings med finhakket agurk og pittelitt rødløk)

Skrevet

Mandag til fredag er i alle fall bestemt, men helgen varierer ofte fordi vi ikke alltid har en god plan og middagen blir endret. Prøver å lage middag søndag som vi også spiser mandag fordi vi har en hektisk ettermiddag da.

Jeg hadde prøvdt å gi han middagen flere ganger før han "ikke liker" middagen. Opptil 7 ganger med jevne mellomrom må den introduseres før barn liker smaken, i alle fall i følge de som forsker på det. Det er jo en stor overgang fra glass til vanlig middag siden glass er veldig kokt og konsistense spesiell, og ikke minst må barnet venne seg til salt fra fiskeboller osv. Jeg har vel ikke noe godt tips til mat som 1-åringer liker. Vi har servert det samme som til oss hele tiden, med unntak av veldig sterk mat. Favoritten er ren fisk og kylling.

Skrevet

Vi lager plan for en og en uke av gangen, helgen tar vi på sparket når jeg ikke jobber lørdag.

Skrevet

Komatrollet:

Ja han griper fint her og, men klemmer fingrene sammen for å ta hele hånda inn i munn hehe....

Strever litt der ja...

Da skal jeg prøve laks til han en dag, han ville ikke ha laks på glass, men lov å prøve!!

Skrevet

Hvordan lager du den dressingen til laksen? Må ha tips her altså, litt dårlig på dette:(

Skrevet

jeg lager ukeplan, men lager ny plan for hver uke, som noen andre sa, noe går ofte igjen, andre mere sjelden.

Angående min sønn, så spiser han det meste, men IKKE noe med poteter. kanskje det rett og slett er det din ikke liker?

Skrevet

Emil & Røra

Spiser hun ikke det dere lager til middag?

Skrevet

WorkingMom - m/jente og gutt:)

Spiser nesten ikke kjøtt? Vet om mange barn som ikke gjør det.. Men det er kanskje litt normalt?

Når du gir pizza, som feks i helgene, gir du det til middag på dagen da? Eller kvelden?

Jeg har prøvd å mose inn grønnsakene, men han bare brekker seg:(

Prøvd med masse forskjellig og....

Skrevet

Jeg tok på litt smeltet smør, men var ikke all verden for det, selv om det er det han faktisk har spist litt av når jeg laga!!!

Skrevet

erteposen får twins:

Jeg har prøvd mange ganger å gi han det samme, men nekter.....

Men 7 ganger har jeg nok ikke prøvd.. hehe

Ja skjønner det er mye de må tilvenne seg, men hvis jeg feks gir han kjøttkakebit alene, spiser han, men blande med potet og grønnsaker feks, kan jeg bare gi opp:(

Potet alene går og fint, men hvis han får det på samme tid, går det ikke....

Skrevet

Men det er jo poteter i glassene til småfolk med kjøttkaker.. Burde jo like det nrå jeg gir han og?

Ris er han heller ikke gla i...:( Kresen er han gitt...

Skrevet

Jo hun spiser alt det vi spiser =)

Skrevet

Hvorfor ha de fæle potetene med til hvert eneste måltid, da?

Her er vår mat som jenta mi på 14 mnd spiser problemfritt:

- Kylling av alle slag som jeg steker selv.

- Indrefilet av svin

- indrefilet og annet biffkjøtt av storfe

- Krydra kjøttboller

- Kjøttkaker

- Stekt laks

- Stekt ris

- Reker

...egentlig så spiser hun det meste, men kylling er absolutt favoritt. En gang så åt hun to hele kyllinglår....

Som tilbehør så har vi mye grønnsaker i alle former, blomkålpuré og av og til stekte poteter i ovnen - de også med generøse mengder krydder. Pastaskruer er også fine, syns hun.

Jeg gir i 2-3 cm store biter hvis hun skal holde i hånda eller litt mindre hvis hun spiser med gaffel. Slike biter har hun fått i fra ca 7 mnds alder.

Jeg har en ca 50 middager som jeg veksler i mellom og så prøver jeg å lage noe helt nytt innimellom, noe vi ikke har spist før.

Skrevet

Tror ikke du skal stresse med at han ikke spiser,,, Det kommer etter hvert...Legg litt på fat til han så smaker han/ spiser han etter hvert. Så et program på tv for ei stund sia der en norsk lege snakket om hvor mange hevendelser han fikk fra bekymrede foreldre som syns barna spiste for lite.... Han svarte at i norge i dag var det ingen barn som døde av sult forran matfatet...

Ellers så har jeg med mine to eldste vært bekymret og flau når vi har vært borte over at de 'ikke" likte maten.... Ikke spiste de kjøtt, av og til varierte det fra uke til uke...

Det vi har gjort hjemme er at de er lov til å forsynde seg mindre av det man ikke er mest glad i..Nu er barna 13 og 15 år og spiser ALT....

Skrevet

Jeg har igrunn ikke noen oppskrift, men ca 50/50 med youghurt naturell og kesam, kanskje én dl av hver. 1/2 finhakket agurk, gjerne 1 finhakket tomat og 1/4 finhakket rødløk.

Løken kan jo selvfølgelig sløyfes om det blir for sterkt for han.

Laksen får veldig god smak om man gnir den inn med litt pesto, salt og pepper:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...