Gå til innhold

Hvordan forebygge mot kviser? Gutt 8 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 8 år er stor for alderen og nå har han fått ganske mange "hudormer" på nesa. Hva kan vi gjøre nå for å forebygge litt mot kviser, skal man rense så ung hud? Hva med fuktighet, skal det tilføres førpubertetshud? Eneste han blir smurt med nå er jo solkrem, og den er ganske fet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kremer eller noe som inneholder alkohol (mange hudrens gjør det).

Kjøp Nivea blå ansiktsrensgele som han kan vaske ansiktet med i dusjen, dette skal være greit nok i 4-5 år.

Skrevet

Du kan alltids høre på apoteket. Der kan de sine saker, og de har mange fine produkter. Selv bruker jeg bare produkter fra apoteket både til rens, fukt og hårvask. Dyrere enn på supern, men billigere enn på parfymeriet. (Og akkurat like bra som produkter på parfymeriet.)

Skrevet

Jeg synes du skal la gutten være i fred. Å begynne å mase med en 8 år gammel gutt er bare tøys! At han har noen hudormer får så være. Slapp av... du lager bare komplekser på gutten.

Jeg blir skikkelig sjokkert over folk her inne.

Skrevet

Har ikke nevnt hudormene med et ord til han jeg, og har ingen planer om å skape komplekser på han.. Ville ganske enkelt sagt at jeg har kjøpt en ny såpe for ansiktet bare, ikke noe mere stress enn det.

Han har selv sagt ved et par anledninger at han aldri vil ha kviser, så jeg ville bare gjøre det jeg kunne for at han ikke skulle være den første gutten i klassen som kommer med et "fyrtårn" på nesa.

Du må ikke tolke alt i værste mening vet du, de fleste av oss er normalt oppegående foreldre som bare vil det beste for barna våre.

HI

Skrevet

Uren hud kan komme av hormoner ja, men også veldig ofte av hva slags mat man spiser. Det som kommer ut av huden (kviser, eksem, psoriasis) er som regel avfallsstoffer som kroppen prøver å kvitte seg med. Typiske ting noen ikke tåler så godt er melkeprodukter, gluten eller egg. Så du kan jo prøve å kutte litt ned på eks melkeprodukter i kosten (og melk) og se om det ikke hjelper.

Men høres jo ikke ut som det er et stort problem nå da. Og høres fornuftig ut å ikke fokusere for mye på det - med mindre han selv er plaget av det.

Skrevet

Det gjør vel ingenting å introdusere ansiktsvask for unger på 8 år? Ville dere ikke gjort det med jentene deres? "Nå når du har blitt så stor så er det viktig å vaske seg i ansiktet hver kveld før du legger deg. Her er ansiktssåpen, denne skal du bruke". Ferdig med det. Jeg fikk min første ansiktskrem i 10årsalderen, fordi jeg skulle venne meg tilå bruke krem. Helt greit det.

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke gjort det på jenter heller. Dette har ingenting med kjønn å gjøre, men overhysteriske foreldre som fokuserer for mye på utseende. Slapp av. At ungen har noen hudormer som 8 åring er vel ingenting å bekymre seg over eller gjøre noe med. Og så lurer dere senere på hvorfor unger (både jenter og gutter) er så fokusert på utseende. Det er jo mødrene som skaper det. Klart man ikke begynner med slikt på en 8-åring!

Skrevet

Dette er det største sprøytet jeg har lest på lenge! Mødrene som skaper fokus på utseende hos barna sine? *ler* Joda, i slike "litle miss perfect" er det nok det, men for normale oppegående foreldre så er nok de veldig uskyldige i så måte. Barn er neimen ikke gamle før de begynner å kommentere hverandres utseende, helt uavnhengig av hva voksne har sagt eller ikke sagt. De er jo ikke blinde, tro det eller ei, de ser de også når noen siller seg ut. Og en 8 åring med hudormer, og kanskje snart kviser, vil skille seg litt ut fordi dette er tidlig å få hudproblemer.

Jeg synes det er veldig fornuftig av HI og diskret hjelpe gutten sin med å veilede ham i rens av hud og kosthold. Trenger ikke nevne utseende med et ord for å gjøre dette, kun forklare litt om hygiene og hva som er sundt for kroppen og lar den blir sterk, og hva som ikke er så sundt. At dette også er mat som kan gi mer eller mindre hudproblemer trenger ikke nevnes med et ord. Jeg anser dette som normal foreldreomsorg for barnet sitt fra en voksen som vet at barn kan være uhyggelig slemme mot hverandre innimelllom, og derfor prøver å beskytte barnet sitt ved å forebygge evt problemer. Jeg finner det betraktelig mer bekymringsfullt om du som mor står og ser at barnet ditt kommer til å få problemer med f.eks huden, og ikke gjør noenting for å hjelpe barnet ditt...

Så kan man spørre seg hvem som lærer barna å være slemme... Vet du, jeg tror ikke alltid man skal skylde på de voksne her, men like mye på at barn er tankeløse og godt kan ønske å være slemme mot andre de også. De sier ting som det er, med eller uten å mene og såre. Vi voksne skal lære dem hva man kan si og ikke kan si, men det er ikke det samme som at dette alltid blir fulgt opp når vi voksne ikke er i nærheten. Herlighet, jeg husker da min egen oppvekst, både den ene og andre fikk gjennomgå (og jeg lot sikkert andre gjennomgå jeg også til tider), og dette både av barn med foreldre som var ressurssvake og foreldre som jobbet mye med å lære barna sine forskjellen mellom rett og galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...