Gå til innhold

Fy faen nå er jeg forbannet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle se på det huset idag, har snakket med hun som eier det flere ganger både igår og idag.

Så ringer hun nå, 1/2 time før vi skal møtes og sier at det ikke er mulig å få se det. Hun har ikke rett til å ta seg inn i huset når han som leier (ulovlig) har byttet lås i huset.

Hun må gi han en skriftlig oppsigelse og gi han 14 dager til å flytte.

Så da sitter jeg igjen med 2 valg:

1- leie et hus som jeg ikke har sett, men har veldig lyst å leie et hus!

2- leie en leilighet som jeg vet er liten og trang og har null lagringsplass!

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan seff være heldig men det er jo en liten risk og ikke ha sett det på forhånd.

Utrolig kjipt at ho ringte rett før du skulle se på huset...

håper det ordner seg!

Skrevet

Vil tro huseier er nesten like fortvilet som du, om han/hun er normal!

Hvordan du vil opptre kan jeg vanskelig gi deg noe råd om, bortsett fra en ting: Ikke ta for gitt at leiligheten er ledig om 14 dager! For det første er en oppsigelse på 14 dager normalt sett ugyldig (gyldig kun dersom dette fremgår av leiekontrakten, og oppsigelsen anses som saklig). For det andre må leietaker oversitte leiefristen med 14 dager dager før huseier kan gjøre noe som helst, utover å sende en purring. (Og var fristen ulovlig kort, er det da "rykk tilbake til start" for huseier etter 28 dager!). For det tredje må huseier så, etter 28 dager og lovlig oppsigelse/purring, begjære offentlig utkastelse. Det tar sjelden så lang tid, men nye 14 dager går fort, særlig om sommeren. Så ikke regn med at noe hus er klart for disponering før om minst to måneder!

Er "utkastelsesklausul" ikke medtatt på lovlig måte i en skriftlig leieavtale, blir utkastelse ikke aktuelt før etter en dom (det samme kan skje dersom det hos namsmannen er begrunnet tvil om lovligheten av oppsigelsen). Og en dom tar minst seks måneder å få, og så to måneder før blir rettskraftig...

Du sier ellers at nåværende leietaker leier ulovlig. Om dette er fastslått rettslig, kan husleier be namsretten om en midlertidig kjennelse for å ta seg inn i leiligheten. Dette tar bare tre-fire arbeidsdager å få, om det foreligger en kjennelse fra før på at leietaker beslaglegger leiligheten ulovlig, og utleier har et begrunnet behov for å komme inn (en visning er rikelig nok som begrunnelse, normalt sett) I et slikt tilfelle vil namsmannen tiltvinge seg tilgang til leiligheten, ved å (lovlig) bryte opp døren "for leietakers regning" om ikke leietaker selv møter opp ... kl .... for å gi tilgang til leiligheten.. Men er "ulovligheten" utleiers egen oppfatning, bør han/hun være forsiktig med sette fram påstanden! Det kan nemlig svekke oppsigelsens gyldighet, og gjøre det enda verre for utleier å bli kvitt leietaker! For slikt kan leietaker, om det kommer han/henne for øret, bruke som bevis på at utleier opptrer usaklig!

Så lenge ingen avtale er formelt inngått har ingen part noen juridisk erstatningsplikt. Men at du er IRRITERT forstår jeg godt! Og, som sagt, det samme antar jeg at huseier er!

Vil tro at det beste er å leie det du kan få tak i på korttidskontrakt. Og så flytte igjen når det huset du vil har også reelt blir ledig!

Skrevet

Hun som eier huset snakket med politiet igjen igår, og da var det ikke lenger 14 dager som var oppsigelsetiden når de ikke har skriftlig kontrakt, men 1 mnd. Hun skal sende oppsigelse via sms + rekomandert brev idag. Jeg vil også snakke med min advokat og høre om hva som er rett her.

Han leier ikke ulovlig, han byttet låsene i huset ulovlig.

Skrevet

rekomanderte brev blir ansett som levert etter to uker,så vil jo da være en oppsigelsestid på halvannen måned...

MEN!!

jeg ville uten tvil gådd for huset uansett jeg da så lenge jeg hadde et sted å bo imellomtiden..... :)

Skrevet

Jeg beklager å måtte fortelle deg det, men oppsigelsestiden er ikke en måned, den er TRE måneder i et slikt leieforhold! Så her har nok politiet levd i "standardavtale" og/eller gammel husleielov!

Fra husleielovens §9-6 siterer jeg (du finner loven på www.lovdata.no, loven er fra 26. mars 1999, ta et kronologisk lovsøk):

" Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale "

Og det er HUSEIER som må bevise at det foreligger en annen avtale enn lovens regel, 3 måneder om huseier mener at en slik avtale foreligger. Noe jeg tror blir rimelig vanskelig å få rettens aksept for uten en skriftlig og signert avtale.....

I utgangspunktet gjelder oppsigelsen fra det øyeblikk brevet "normalt sett" kunne hentes, som sjelden blir godtatt å være mer enn 2-3 dager etter at mottaker fikk melding om brevet (hentelapp) i postkassen sin. I sommerferien gjelder imidlertid en spesialregel som tillater at mottaker kan la være å hente brevet i inntil 3 uker (siden man formoder at folk er bortreist på ferie i 2-3 uker i sommerferien), og det betyr at oppsigelsen vil begynne å telle fra 1.8. (Og det at leietaker fikk "varsel om oppsigelse" via SMS i dag, vil jo VIRKELIG være et hint om å "ta ferie" i tre uker nå....) Tidligst 1.11. vil altså huset kunne være klart!

Vil leietaker dra dette ut, kan han/hun gjerne det! Først ved å vente til etter at en oppsigelse sendt nå er "kommet" fram (som godt kan drøyes til ut i juli, ut fra "sommerferieregelen" jeg nevnte), så ved å protestere på lovligheten av oppsigelsen innen 1. september (og her vil huseier tape, siden oppsigelsestiden var ulovlig kort). Så en ny oppsigelse i september, gjeldende fra 1.10, altså utflytting til nytttår. Og så, for det første kan IKKE huseier begjære utkastelse før etter enda en måned. Og da først etter at HUSEIER har gått til rettssak og fått rettens kjennelse for lovlig utkastelse (siden det ikke foreligger noen SIGNERT utkastelsesklausul fra leietakers side!). Noe som leietaker lett kan trenere ved å anke saken. Nye 3-4-5 måneder i rettssystemet....

Tror egentlig ikke du skal forvente huset ledig før neste vår/sommer uten at det passer nåværende leietaker i denne situasjonen!

Ellers: Det er IKKE ulovlig av en leietaker å bytte låser i et leid hus, så lenge leietaker fortsatt er lovlig leier og det ikke foreligger signert avtale fra leietaker som forbyr slikt låsbytte! Det ulovlige dukker først opp om leietaker ikke overleverer ALLE nøkler i de nye låsene ved leieforholdets avslutning! En påstand om noe annet fra huseiers side kan lett brukes av leietaker som et "bevis" på at huseiers saklighet rundt oppsigelsen er tvilsom. Uten en saklig begrunnet oppsigelse, ingen lovlig oppsigelse i et slikt tilfelle som dette! Og uten en lovlig oppsigelse ingen utkastelse av leietaker! Ikke uten selv å gjøre noe som setter huseier i både erstatnings- og strafferettslig ansvar! I lovens forstand blir nemlig slikt SELVTEKT! Og å bryte opp en lås i et utleid hus er innbrudd, og straffes som dette, selv om det er huseier som gjør det, når dette ikke skjedde for å AVVERGE STOR SKADE på eiendommen hvor adgangen ikke KUNNE vente til det forelå lovlig hjemmel (typisk et ødelagt vannrør og leietaker ikke er til stede).

Nei, dessverre, her er nok både huseier og du i en meget vanskelig situasjon! Aller mest huseier! Det er VIKTIG med skriftlige avtaler, i et husleieforhold som ellers. Slike avtaler føles ofte som "byråkrati" når de skrives mens man "er venner" og "stoler på hverandre". Men ingen vet hva som senere kan skje....

Skrevet

Må forfølge forrige innlegget mitt litt videre....

Slik du har skrevet i saken, HI, tror jeg det blir vanskelig for huseier å si opp leietaker i det hele tatt for å la deg flytte inn. En lovlig oppsigelse av en leietaker som leier "på lovens vilkår" (altså uten skriftlig avtale) forutsetter en av følgende betingelser for oppsigelsen:

a) At huseier skal bruke huset selv for "seg og sine"

B) At huset skal renoveres på en slik måte at INGEN kan bo der under renoveringen

(I begge disse tilfellene har nåværende leietaker "første rett til gjenleie" (på de gamle vilkårene) om leiligheten blir ledig igjen, altså tilbys NOEN annen enn huseiers familie i løpet av 24 måneder fra leietaker flyttet ut!)

c) At leietaker vesentlig (i praksis i minst 3 måneder, og etter å fått tre skriftlige puringer det ikke er reist innsigelse mot) har unnlatt å betale lovlig krevd husleie

d) At leietaker, etter å ha fått skriftlig og begrunnet advarsel, to ganger, om at vesentlig vedlikeholdsplikt som påligger etter lov er forsømt, med frist for retting av forholdet

e) At leietaker, etter å ha fått skriftlig og begrunnet advarsel, to ganger, om at godkjente ordensregler/alminnelig god folkeskikk er vesentlig brutt i forhold til naboer eller utleier

f) At leietaker har fremleid lokalet til andre, og ikke, tross to skriftlige advarsler med frist for retting, har avsluttet fremleien.

g) At leietaker, til tross for to skriftlige advarsler, bruker huset til annet enn bolig (barnehage/næringsvirksomhet/lager.....).

h) At leietaker, til tross for purring ikke har svart bekreftende på skriftlig varsel om lovlig husleieøkning (har huseier betalt økt husleie uten merknader, anses dette som "svart bekreftende).

Er ikke en av disse betingelsene oppfylt, er ENHVER OPPSIGELSE av nåværende leietaker ulovlig! Og det er HUSEIER som har bevisansvaret for at minst EN betingelse er oppfylt!

Så må du, HI, ut fra det du vet (du vet helt sikkert mye mer enn hva som har kommet fram i innleggene dine!) vurdere om huseier KAN si opp nåværende leietaker for å la deg flytte inn! KAN huseier det, kan du regne med at leiligheten er klar for deg tidlig på nyåret (om det ikke passer nåværende leier å gjøre den ledig før!) og innrette deg etter det, kan huseier IKKE det, skal du ikke regne med huset i det hele tatt!

Skrevet

Hvordan går det med husflyttinga moota?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...