Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 Hvordan er det å melde om ting til barnevernet?? Kan man ringe anonymt?? OG, ville dere latt en 10- 11år gammel jente være hjemme alene over helga!?? Er det ok!?? Jeg mener det er galskap!! Er mange andre ting som foregår også, og jeg tror ikke denne jenta har det noe bra! Ting er helt på styr.. Så jeg vurdere å melde det til barnevernet!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Du kan melde anonymt ja, det er bare fagfolk som barnehagepersonale og lærere på skolen som ikke kan være anomyme, privatpersoner kan det.. Du kan altså fint sende en mail eller ringe barnevernet og oppgi navnet ditt til dem, men si du vil være anonym. Da får ikke de du anmelder vite hvem bekymringsmeldingen kommer fra. Du kan også sende et anonymt brev og ikke oppgi til barnevernet engang hvem du er, men det virker vel litt useriøst, tror jeg ville sagt hvem jeg var men bedt om å få være anonym.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Prat med foreldrene før du ringer barnevernet. Gi de en sjanse til å forbedre seg før du kalle inn andre til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Det du sier her er ikke korrekt. Oppgir man navnet sitt til barnevernet når man gir en bekymringsmelding er man ikke garantert å være anonym.
3 er nok! Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 nei, du kan være anonym! som bv ped vet jeg dette med 100% sikkerhet. vi foretrekker selvfølgelig å få vite navnet til den som melder selvom meldingen er anonym (dvs at ingen får vite hvem som melder). grunnen til dette er at etterhvert som saken går (om det blir en sak) har vi ofte behov for utfyllende opplysninger. men det er ingen som tvinger deg til å oppgi hvem du er uansett om du melder per brev, e--post, tlf eller kommer på et møte. dersom du velder å oppgi hvem du er (selvom du melder anonymt) kan du senere bli pålagt å vitne i fylkesnemda dersom bv mener det er grunn til omsorgsovertakelse (under 10 slike saker i året) dersom det ikke er tungtveiende grunner for at du må beholde anonymiteten din (f.eks svært nær familie eller at du har et tett forhold til barna) send meg gjerne pm dersom det er mer du lurer på
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 jeg hadde ringt!!! har en ''lillebror'' på 10 år som bor i fosterhjem hjemme hos mamma.. Og aldri i verden om det kunne falt henne inn å la han være alene en hel dag engang.. Det er jo sykt, han er jo bare 10
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Jeg bor i ei bygd, og er ikke så gira på at de som jeg har tenkt på å melde skal vite hvem jeg er.. Men jeg har ikke noe imot at barnevernet vet det, så lenge de ikke oppgir mitt navn til de jeg vil melde.. Hi
3 er nok! Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 hei igjen! jeg synes du skal ta en tlf til bv i kommunen din og be om et møte. bv vil da hjelpe deg med å finne ut om du skal melde eller ikke og om du vil være 100% anonym eller om det er OK at bv vet hvem du er. vi i bv kunne ikke gjort jobben vår uten slike som deg som faktisk tør å melde. skole, helsesøster b.hage osv har bare meldeplikt når det er mistanke om alvorlig omsorgssvikt slik loven definerer det og når det først er kommet dit er det ofte for deint å "redde" ungen. det er vanskeligere og krever så mye mer av alle. det er slike som deg som bryr seg om andres ve og vel som gjør at vi kan ta problemet ved rota og redde de barna som ellers ville vært sjanseløse. du er knall tøff!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå