Gå til innhold

Juleferie og pappa perm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer fikk skiftplanen for mnd fremover i dag, jeg har termin 13 des og vi var så heldig at han går på juleferie 11 des. Men hva skjer da med de to ukene perm etter fødsel far har krav på (sett at jeg føder rundt termin) ? Går de ut eller kan han ta de ut etter ferie ukene er brukt opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to ukene er forbeholdt to uker etter fødsel dessverre. Da ville jeg heller utsatt ferien og overført feriedagene til neste år eller avviklet feriedagene tidligere på året.

Skrevet

skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men far kan jo ta perm når han vil i svangerskapet. hvis han vil ha ferie i desember tar han permen senere.

Det er kun mor som må ta en bestemt del av permen (3 uker før og 6 uker etter.)

mannen min tar perm når jeg er ferdig med min del,

Skrevet

Er det ikke slik at de har to uker som er forbeholdt tiden etter fødsel, som arbeids giver kan velge om skal være lønnet eller ulønnet,men som går ut om de ikke benytter seg av de?

Skrevet

har jeg aldri hørt om, hvor står det?

fedrekvota er 6 uker er disse to ukene noe tillegg da?

Skrevet

De to ukene med velferdspermisjon etter fødsel har ingenting med hverken NAV eller fedrekvoteuker å gjøre. Fedrekvote kan tidligst tas ut 6 uker etter fødsel.

Men far har iflg Arbeidsmiljøloven rett il to ukers velferdspermisjon i forbindelse med fødsel. Loven finnes på arbeidstilsynet.no.

Disse to ukene har han rett til å ta ut men det er helt opp til arbeidsgiver og arbeidsavtalen far har om disse er lønnet eller ikke. Noen får lønn en eller to uker, og noen får ikke.

De fleste statsansatte har i sin arbeidsavtale at de to ukene er lønnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...