Gå til innhold

inspr. av annen tråd. ang smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

når syns dere det er på tide og slutte med smokken???

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliten2
Skrevet

i mitt tilfelle, naa. jenten er 2 aar og 7 maaneder og bruker ikke bleie (dag eller natt) og er stor og grei........hun har kosedyr hun sover med og er god og trygg.. hun trenger ikke den smokken. Den faller fra hverandre snart og da er det slutt.

Skrevet

Kommer litt ann på hvordan den blir brukt..

Mine har ikke hatt smokk annet enn når de skal sove etter ca 1-års alder, da har smokken blitt lagt igjen i senga når de står opp om morgenen og ligger der til det er på tide med formiddagslur eller legge seg for kvelden igjen.

Eldste var over 4 år da han sluttet med den om natta, og nest eldste var 3 år.

Synes ikke det gjør noe om de har den til 3-års alderen så lenge de ikke går med den på dagtid.

Skrevet

Når man selv føler det er på tide å bruke skjønn.. og slutte med den.

Skrevet

Ein gang mellom to og tre? Før tre i alle fall. Men smokk på dagtid (utanom soving og f.eks. sjukdom) synest eg ikkje noko om uansett alder.

Vi var heldige med eldste, han slutta med nattsmokken av seg sjølv då han var rundt 15 mnd, då ville han ikkje ha den. Trur ikkje det blir like enkelt med lille (snart 20 mnd), som har vore "skikkeleg smokkejente" heile vegen.

Skrevet

Datteren min på 3 sluttet med smokk på dagen før hun var 2. Har siden brukt den om natten, Snakket med tannlegen om det og hun anbefalte at de sluttet før de er 4 år.

Vi har avtalt at hun skal slutte til sommeren, altså nå snart. Må bare finne en lur måte først=)

Skrevet

Etter min mening:

Før fyllte 3 år. Og da kun til soving og kos fra 1.5års alderen.

Det begrunner jeg med både språklig utvikling og permanent bittfeil (som utvikler seg til permanente skader fra 3årsalderen).

Min blir 3 til høsten og skal slutte med smokk innen kort tid (dager). Vi "venter" på en baby som skal få smokkene.

Skrevet

Jenta mi brukte smokk om natten til hun var 5 år.

Minstegutten bruker smokk han også, prøver å begrense det mest mulig på dagtid. Han blir 3 i august og da er det slutt, evt kun om natten en periode til.

Og mannen min er tannlege, han stresser ikke med det:) Da jenta sluttet med smokken kunne han se det på tennene, men et år etter var de helt fine igjen.

Mannen min brukte smokk til han var 6 år og jeg brukte tommelen til jeg var ferdig med 4.klasse, så tydeligvis stort suttebehov her i gården hehe.

Skrevet

Småen sluttet da han var ett år. Passet bra, så satser på at lillebror dropper den på ca samme alder ;-)

Skrevet

Kommer an på bruken. Mine sluttet med nattsmokk da de var 2-2,5. Jeg orka ikke tanken på våkenetter, men det gikk bare et par dager:) Smokk på dag sluttet de med rundt 1,5. Synes det var greit.

Skrevet

Da han var litt over to lagde vi regler på at smokk kun skulle brukes i senga om natten og når han sov lur i bhg. Slutta med lur i bhg rundt 2 år og 8 mnd. Hadde da kun smokk i senga hjemme. Sluttet på 3 års dagen sin.

Gikk relativt greit. Han slet litt med å sovne de første 3 til 4 kveldene, men sov mye roligere uten oppvåkning om natten. Nå er han 3 år og 2 mnd og husker vel ikke smokken en gang. Spør ikke etter den og sovner som en stein om kvelden.

Skrevet

tja, rundt 3 år kanskje. Snuppen her er 2 år og 5m nd.. og har nok smokken litt for mye.. Må prøve å være enda litt flinkere til å ta den vekk. Men han finner jo disse suttene overalt da. hmfr

Skrevet

Før de fyller 3 år i hvert fall.

Min var 2 år og 4 mnd. da han sluttet helt med smokken.

Venninna mi sin unge er 3 år og 3 mnd og bruker fortsatt smokk på dagtid, og det synes jeg ser for dumt ut.

Skrevet

Greit nok med tennene, men følte ikke jenta at det var utrolig kjipt å være "baby"? Jeg bare tenker på de som ikke har slutta med bleie på natt rundt 3 år. Det er krise i vår barnehage:) Gutta mine har jo hatt nabobarn på overnating fra 3-4 årsalderen, og hadde en av de brukt smokk tror jeg det hadde vært litt stigmatiserende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...