ahls Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Heisann!! Er det noen her som kan hjelpe meg?? Jeg har to babyer på snart tre uker. Da vi var på sykehuset gikk ammingen nokså greit, klarte å amme litt da vi kom hjem også. Men jeg måtte begynne med tillegg pga at jeg hadde litt for lite melk. Nå klarer ikke tvillingen å ta bryst lenger, de suger feil.. Har prøvd mange ganger med å legge de til både "tvillingstilling" og en og en, men uten hell. Jeg føler meg litt som en dårlig mor, + at tvillingene har en del magesmerter pga mme. Jeg pumper meg, men har brystbetennelse så det er begrenset hvor mye jeg får ut, det går helst i mme for tiden.. Er det andre som gir mme til så små?? Føler meg litt alene og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Skal jeg kutte ut ammingen eller vente en stund å prøve på nytt??!!?!
Thea Marie* med 2 småtroll * Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Kjøp ammeskjold. Lettere for ungene å få tak og det sparer brystene.
Thea Marie* med 2 småtroll * Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Jeg ammet forresten en og en. Synes det var håpløst med dobbelammming og få lagt de til skikkelig.
senorita78 Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Mine tvillinger ble født i uke 35, så pga uutviklet sugerefleks ammet jeg ikke i begynnelsen. Jeg måtte pumpe meg for å få opp melkeproduksjonen. Hadde ikke nok til begge i begynnelsen, så ble ca 50/50 mm og mme fra flaske. Syntes det var slitsomt å skulle pumpe, gi flaske og prøve å legge til for å se om de ville ha puppen. De anbefaler jo ikke slike ammeskjold, men jeg begynte med det, og det fungerte veldig bra for oss. Tenkte det var bedre at begge fikk mm, og ammeskjoldet minner jo om flasketuten. Følte også det hjalp på melkeproduksjonen. Brukte størrelse large, slik at de ble vant til å gape over noe større, slik som brystvorten. Begynte med å gi pumpet mm til den ene og amme den andre med ammeskjold. Etterhvert fikk jeg til å dobbeltamme begge med ammeskjold v bruk av ammepute. Etterhvert som barna ble større og mer sugevillige fikk jeg til å amme uten ammeskjold, men syntes det gjorde vondt hvis jeg dobbeltammet uten, pluss at jeg syntes barna bare "datt av". Så jeg fortsatte å dobbeltamme med ammeskjold, pga tidsbesparelsen. Syntes også ofte at de sugde feil, slik som du nevner. Etterhvert krevde de mer, og begynte å ligge mer urolig ved brystet, så gikk over til enkeltamming. Men nå bruker de mye mindre tid hver, så synes egentlig det går greit. Synes det hele har vært en lang prosess, men er glad jeg holdt ut. Nå er tvillingene snart 5 mnd (4 korrigert) og jeg fullammer nesten enda. Har litt lite melk om kvelden, så den ene får en flaske mme og den andre begge brystene. Så de får altså en flaske mme annenhver kveld. Dette ble litt langt. Dette er sikkert ikke riktig etter boken, men fungerte for meg. Ellers kan man jo får en ammehjelper eller kontakte sykehuset for hjelp. På Haukeland hadde de ihvertfall ammepoliklinikk. Lykke til!
senorita78 Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Bruker altså ikke ammeskjold lenger. Vet ikke hva jeg skal anbefale for deg, siden jeg ikke har hatt brystbetennelse. Ville nok tatt kontakt med ammehjelpen feks.
♥ mars-jenter♥ Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Kan ikke si hva du skal gjøre, men kan fortelle hva jeg har gjort :-) Prøvde å amme mine små, men de sugde feil og jeg ble sår og lei. Så etter en uke dro jeg på sykehuset å fikk tabletter som stopper melkeproduksjonen, handlet inn flasker og mme. Har ikke angret en dag. Dette funker bra for oss. Fikk ikke til ammingen med første barnet heller, så derfor prøvde jeg ikke så lenge denne gangen. Ser mange fordeler med mme jeg, far kan hjelpe til, du trenger ikke bekymre deg for at de små skal få vondt i magen av noe du har spist ol ;-) Mine jenter har vokser og trives godt, "til tross"m for at de er flaske-barn som får mme ;-) Lykke til videre, hva enn du måtte velge å gjøre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå