Gå til innhold

Tjene penger i permisjonstiden? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar foreldrepenger, og har en type i fulltidsjobb. Men merker likevel at det er veldig smått med penger hos oss. Mye fordi jeg bare mottar foreldrepenger utfra en 60% butikkjobb.

Men det jeg lurer på er om det på noen måte er mulig å tjene litt extra penger i permisjonstiden for å spe litt på inntekten. Er ikke noe kreativ av meg,så noen form for salg av håndarbeid o.l er ikke noe for meg.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke lov å tjene penger samtidig som du mottar foreldrepenger, det blir ansett som trygdesvindel og er straffbart.

Hvis du vil jobbe litt må du si ifra til nav, og de dagene du jobber blir du trekt i foreldrepenger. Derfor lønner det seg ikke om du ikke tjener mye mer på jobbingen enn det du får i foreldrepenger, eller du gjør det for å forlenge permisjonen. De dagene du jobber istedenfor å få foreldrepenger blir plusset på permisjonstiden din..

Skrevet

Når man mottar 80% av en lønn basert på en 60% stilling skal det ikke så mye til for at det lønner seg å jobbe en full dag i uka eller noe for å spe på inntektene litt da. Ta kontakt med NAV du HI så forklarer de hvilke papirer de trenger :-) Det kalles gradert uttak av foreldrepenger hvis du begynner å jobbe litt.

Skrevet

hva med å ta vakter enten på aldersboliger eller boenheter for psykisk utvikingshemmede. Her er det alltid bruk for ekstrahjelp i ferier helger etc.

Har selv jobbet i ferier på en bolig for psykisk utvilkinghemmede og trivdes kjempegodt med det. Ja, det var bittelitt skummelt første dagen men når jeg først hadde begynt storkoste jeg meg.

Du må melde fra om inntekt til NAV.Hvis ikke kan det sammenlignes med å jobbe svart når du er sykemeldt feks og er straffbart.

Kan jo ta gradert uttak og forlenge permisjonen din. Dersom du tar nattevakt eller helgevakt vil dette absolutt lønne seg ettersom du antakelig har liten dagsats på foreldrepenger. Sjekk dagsatsen din, dersom den er lavere enn det du kan regne med å få i lønn så tjener du på dette. Jeg tjente på en nattevakt i helgene ca 2300 kr. Det er jo mye mer enn en dagsats i FP er på.

Skrevet

Jeg tror faktisk du har lov til å jobbe inntil 40%, siden den jobben du har perm fra er 60%. Det var ikke sånn før, men jeg mener at de nye reglene åpner for dette. Sjekk på nav.no, eller ring til nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...