Min tur snart?? Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Er det noen som har opplevd at hcg har steget igjen etter at den har gått ned?? Jeg tok blodpr. etter en blødning, og hcg hadde da gått ned fra 215 på RD 14 til 200 på RD 19. Tok en kontrollprøve ca. 1 uke senere, og da hadde hcg steget til ca. 350. IVF-klinikken tror dette kan være et tegn på at jeg er gravid utenfor livmoren :-( Noen som har lignende erfaringer??
Hilde73 Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Hei Dette skjedde meg på vårt første forsøk. Hcg var veldig lavt på første blodprøve, men legen ønsket at jeg tok en oppfølgingsprøve siden det var et lite utslag. Dessverre steg verdiene igjen og det viste seg til slutt at jeg hadde en exu (graviditet utenfor livmor). Ikke særlig morsomt, men ofte ordner kroppen opp selv og aborterer slike graviditeter. Håper det ikke er exu i ditt tilfelle. Masse lykke til, ihvertfall.
Min tur snart?? Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2009 Hei Tusen takk for svar ;-) Hvordan foregår egentlig en exu?? Er relativt "ny" i dette gamet.. Har vert prøvere i 5 år, men dette er første gangen jeg har fått positiv test. Dessverre var lykken kortvarig :-( Begynte å blø på RD 17. Ikke så mye, men nok til at jeg skjønte at det ikke kunne være normalt. Blødde i ca. 5 dager. Hcg har jo steget etter dette. Kan jeg da forvente meg en ny blødning eller?? Skal ta ny bl. pr neste uke. Har ikke hatt magesmerter etter at jeg begynte å blø. Hvordan fikk du bekreftet at det var en exu? Mange spørsmål her, men.. ;-)
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 har ingen erfaring men de jeg vet har fått sterke magesmerter ganske raskt ut i graviditeten uke 5-6 men da har hcg også vært mye lavere. er det mulig at du har mistet en tvilling? og at den andre vokser videre. det var iallefall det første jeg kom på. men er ingen spesialist lykke til videre. klem
Hilde73 Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Dette kan sikkert arte seg på forskjellige måter, men for min del fikk jeg en blødning ca 12 dager etter at jeg hadde satt inn egg. Blodprøven viste en liten hcg verdi (for liten til at det kunne være en ordentlig graviditet), så jeg fikk beskjed om å ta en ny prøve uken etter. Da hadde verdien steget en del. Deretter måtte jeg ta prøver en gang pr uke og vente på at hcg-verdien sank mot null. Etter et par uker begynte jeg å blø igjen. Litt først, og så mer og mer. Blødde ganske lenge, flere uker. Hcg verdien steg masse etterhvert, og ved ul så legen at det ikke var noe i livmoren. Høy hcg + null spor etter graviditet i livmor = exu, tydeligvis. Som sagt, så ordner ofte kroppen opp med slike ting selv, men selvfølgelig ikke i mitt tilfelle... Jeg fikk da en dose cellegift (ikke så fælt som det høres ut) i håp om at egget skulle dø og forsvinne av seg selv. Det ble på en måte en litt drastisk abort, da. Dette gikk heller ikke etter planen, så sånn ca i uke 7 eller 8 endte jeg med operasjon og fjernet den ene egglederen. Hadde ikke magesmerter eller merket ikke noe til exu-en før helt på slutten (da jeg måtte opereres). Tror ikke det er så mange som ender med operasjon, jeg var visst ganske uheldig, i følge de på Riksen. Håper virkelig at du slipper unna alt dette, det er jammen nok påkjenning å drive på med denne prøvingen. Uansett bør du passe på at legen din tar dette alvorlig, en exu som få utvikle seg fritt kan få veldig alvorlige konsekvenser.
Min tur snart?? Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2009 Huff.. Det var ikke noe god historie du har opplevd. Har du blitt gravid etter dette eller?? Har dere barn fra før?? Jeg har en venninne som hadde en exu der hun måtte fjerne ene egglederen, men hun ble gravid igjen bare en mnd etter opr. Fikk en nydelig jente. Så det går an!! Håper virkelig at jeg slipper å gå gjennom det samme som deg. Har bare lyst å komme tilbake til normalen, slik at vi kan begynne på nytt igjen. Var vårt første forsøk dette. Det som er litt trist er at vi ikke har noen egg på frys. Fikk bare ett befruktet egg, så skal love deg at vi var overlykkelig da testen viste gravid. Men fikk som sagt ikke glede oss så lenge over det :-( Men er selvfølgelig "glad" for at det skjedde så tidlig når det først skulle skje. Når det er en exu har det vert det hele tiden da eller?? Eller har egget bare festet seg utenfor livmoren etter at jeg begynte å blø? Hadde jo bra Hcg- verdi på RD 14 (215). Kanskje litt dumme spørsmål, men.. Er helt grønn på dette området.. Hadde ikke forestilt meg at dette kunne bli et tema engang :-( Ja, får håpe jeg blir fulgt godt opp i tiden fremover. Det som er litt dumt er jo at sommerferien nærmer seg med stormskritt. Og vi skal reise til syden om 2 uker. Får bare håpe at ting er tilbake til normalen da. Har ikke lyst å være utenlands dersom noe skulle skje :-(
Min tur snart?? Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2009 Hei Sailor! Takk for svar. Har vært inne på samme tanken jeg også, men tror dessverre ikke at dette kan være tilfelle hos meg. Fikk bare satt inn ett egg, og Hcg var bare 215 på RD 14. Skulle vel vært litt høyere dersom det var tvillinger?! Dessuten gikk Hcg litt ned igjen før den steg, og det er nok ikke et godt tegn. Men jeg er faktisk dum nok til å fortsatt håpe, selv om jeg har fått beskjed fra IVF-klinikken om at det nok ikke er noe håp. Får bare se hva neste blodprøve viser. Får bare håpe at den forrige viste feil, og at ting er på vei tilbake til normalen. Er ivrig etter å begynne på nytt!! Har ventet så lenge nå!!
Hilde73 Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Har dessverre ikke blitt gravid igjen etter den opplevelsen, men det skyldes nok sperm-tøbbel, som er grunnen til at vi holder på med ivf/icsi. Ingen grunn til å ikke bli gravid igjen, selv om man fjerner den ene egglederen, den andre tar visstnok over en del av jobben...:-) Jeg har en gutt fra før, men vi ønsker oss veldig en i sammen også. Ser jo her inne at det løser seg for de fleste før eller senere så vi har ikke gitt opp:-) Jeg er ikke akkurat noen ekspert på disse tingene, prøver bare å gi noen råd ut i fra det jeg selv har opplevd. Synes du bør ta kontakt med ivf-klinikken som behandler deg, eller fastlege/ gynekolog for å få svar fra fagfolk. Tror nok ikke at egget først har festet seg i livmor, for så å løsne og vandre videre, høres ikke så sannsynlig ut. Sannsyligvis er dette bare et mislykket forsøk, ikke noen exu i det hele tatt. Men for å være på den sikre siden ville jeg snakket med en lege før jeg dro til Syden. Vi skulle til Danmark i tre dager da jeg sto midt oppe i dette, og det var under tvil at Riksen lot meg reise. Må også si at med den erfaringen jeg har fått, ville jeg absolutt ikke vært langt hjemmefra/ i Syden med en mulig exu. Ring ivf-klinikken din på mandag og ikke gi deg før du har fått skikkelige svar. Spør dem om de synes at du bør reise til syden. Håper alt ordner seg for deg, og at det blir en fin ferietur:-))
Søskenhåp adopterer Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Huff. Føler med deg, er også veldig redd for exu selv. Jeg hadde kun hcg på 14 rugedag 11, tok ny blodprøve rugedag 15 som viste 95 men det er også fare for exu for meg. Skal på ul fredag for å se om det ligger noe i livmora eller ikke. Det positive her er jo at jeg ikke har blødd en dråpe, men er og veldig urolig nå. Blir godt å få et svar.
Min tur snart?? Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. juni 2009 Er selvfølgelig klar over at det ikke er "ekspert"svar en får her inne. Jeg stiller bare spørsmål for å høre hva erfaringer dere andre har/ har hatt. Har lest litt av innleggene her inne, og har forstått at her er en god del folk som virkelig har peiling på hva de snakker om :-) Skal snakke med IVF-klinikken på tirsdag. Får da svar på den neste blodprøven. Håper bare den har begynt å normalisere seg, og at det ikke er snakk om en exu. Skal selvfølgelig fortelle dem om våre sydenplaner, og krysser fingrene for at ting blir avklart i god tid før avreise. Har bare ikke lyst å gå glipp av turen, i tillegg til alt det andre som har skjedd i det siste. Men selvfølgelig.. Må en, så må en :-(
Min tur snart?? Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2009 Huff ja.. Er ikke noe god følelse å kjenne på sånne ting.. Men du har nå fortsatt marginene på din side :-) Hvor langt er du på vei nå da? Jeg håper bare en evt. ul kan vise om det er snakk om en exu eller ikke hos meg. Er snart 5 uker siden jeg fikk satt inn egget. Hadde vært så godt med et svar! Føler jeg går rundt som en tikkende bombe.. Ønsker deg i allefall lykke til på ul, og håper virkelig dere får det svaret dere håper på :-)
Hilde73 Skrevet 21. juni 2009 #12 Skrevet 21. juni 2009 Hm...ja, etter å ha holdt på i dette gamet en stund føler jeg vel at mange her inne har mer peiling på forplantingeslære enn fastlegen min, ihvertfall. Man setter seg jo etterhvert inn i hva man egentlig utsetter seg for... Krysser fingrene alt jeg kan for deg, at det blir ferietur og hele greia ordner seg. Trenger litt ferie oppi dette styret. Må innrømme at store-skjelven har tatt meg, tok ikke sjansen på syden i sommer. Men det blir besøk hos Sabeltann og ny båt på hytta, så sønnen og mannen er i grunnen fornøyde. God sommer og lykke til:-))
Søskenhåp adopterer Skrevet 22. juni 2009 #13 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er i uke 6, hadde innsett 28 mai. Ja jeg kommer vel ikke til å sove stort natt til fredag tenker jeg.... har time kl. 09.00 Huff. Gruer meg allerede. Er jo sånn en påkjenning bare å måtte gå sånn og vente og ikke vite noe helt sikkert. Jeg har og mista to ganger før, men ingen exu. Hadde en SA i uke 6 og en MA uke 12 så uansett vil jeg ikke greie å glede meg noe over en evt. graviditet før det har gått 3 mnd. Prøver å tenke så lite jeg kan på det, men har begynt å bli uvel og da blir man veldig mint på det liksom!
Min tur snart?? Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 24. juni 2009 Ok.. Da hadde du innsett ca. 1 uke etter meg.. Rart å tenke på at det er 5 uker siden allerede.. Ja, kan godt forstå at du er urolig. Har kjent litt på samme følelsen i det siste jeg også. Men for min del så tror jeg nok eventyret (og marerittet!) er over nå. Tok min 3. hcg-kontroll i går, og den var fortsatt stigende (569). Så alt tyder i grunn på at det er en exu det er snakk om :-( Men tror faktisk at kroppen min har ordnet opp i dette selv denne gangen. Har ikke begynt å blø, men det har kommet ut en liten klump (på papiret da jeg tørket meg..)som jeg er sikker på var det befruktede egget.Kunne stemme ganske bra både i størrelse og utseende (og det var ikke slim/koagulert blod)(Beklager detaljer!!) Så nå regner jeg med å hcg er synkende. Skal på ul i morgen. Føler meg som sagt ganske sikker på at de ikke finner noe der, men skal likevel bli godt å få en sjekk. Er både glad og lei for at det er over for denne gang. Selvfølgelig utrolig lei meg for at det ikke ble noe baby, men samtidig veldig lettet for at kroppen mest sannsynlig ordnet opp selv. Håper bare vi får komme i gang med et nytt forsøk, og at ventetiden på dette ikke blir altfor lang. Ønsker i allefall deg fortsatt lykke til med ultralyden, og krysser fingrene for at Edvart får en søster eller bror i februar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå