Frk Vims Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Minsten er 4 uker, han ammes av en dårlig melkeku! Han er en del urolig, sover lite - helst bare ved puppen. Vet jo og skjønner at det er normalt, men litt altoppslukkende med puppene fri maks en halvtime hele dagen (er nesten ikke overdrivelse, kan gå litt lenger hvis vi triller el.l), blir lite tid til de andre ungene. Lurer på hva dere tror - hvis han får en flaske mme etter en meget urolig dag, spiser han med god apetitt, ca 90 ml. Gulper sjelden. "Må" han være sulten eller kan han spise allikevel? Sputter ut flasken selv, altså før det er tomt. Litt oppgitt over mine ueffektive , store pupper om dagen! (Har vært sånn med de andre ungene også, men vet liksom ikke helt allikevel om det er jeg som bare tror han er sulten). Han får alltid mme etter pupp før kvelden. Har innimellom lyst til å droppe hele puppen..
Frk Vims Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 19. juni 2009 Mener at det aldri er mer enn en halvtime mellom hver amming, ble verre enn det er i innlegget!
Barbafin Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Jeg hadde det på akkurat samme måte. Småen sovnet ved puppen hver gang og var ellers temmelig urolig. Etter råd fra barneklinikken begynte jeg med følgende rutine: amme fra begge puppene (maks 1/2 t på hver), så MME (så mye han ville ha). Deretter pumpet jeg. Dette fikk han så ved neste måltid (mm-pupp, mm-flaske, mme). Dette holdt jeg på med til han var ca 5 mnd. Det var kjempeslitsomt! Jeg var så fokusert på at her skulle det ammes og at han skulle få mm, koste hva det koste vill!. Tror ikke jeg hadde klart det regimet hadde jeg hatt flere barn. Da hadde jeg nok skrapet ammingen tidligere og heller gitt mme hele veien. Jeg var så sliten at det tok meg nærmere 5-6 mnd å knytte meg ordentlig til babyen. Angrer en del på det nå.. Store, ineffektive pupper her også!
YIN Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Hei Jeg blir kanskje kritisert nå, for dette er noe folk mener er et hysj hysj emne.. Men jeg sier det fordet. Det er så mange mødre som sliter enormt med samvittighet, urolige & sultne barn, føler seg ikke god nok osv osv.. Fordi de ikke har nok melk i brystene eller fordi de ikke får det helt til. SLUTT Å FØLE DERE DÅRLIGE, DET FINNES LØSNINGER Stakkars, vi har da nok å beskymre oss over fra før.. Jeg syns du skal se på barnet ditt- er barnet ditt fortsatt sultent etter å ha fått bryst? Er det urolig? Blir du stresset av at du ikke får gitt babyen din nok? osv.. Så gi erstatning! Det er ikke noe farlig i det. Med mitt første barn så gikk jeg gjennom 3 brystbet, jeg ble innlagt på sykehuset pga den høye feberen, og alle maste om at jeg fortsatt skulle amme. Jeg måtte bare tvinge datteren min til å spise fra brystet, det var det vondeste jeg har tvunget meg selv til å gjøre. Jeg gikk "tom" for melk i venstre bryst etter siste bettennelsen, og hun ble mer og mer urolig, fordi hun ikke ble mett. Hun var da litt under 3 mnder. Da ga jeg f... i hva alle sa og fulgte det moren min sa - kjøp erstatning! Jeg gjorde det og hun ble en HELT annen baby, etter bare to måltider!! Det var herlig å se henne! Hun slukte det i seg som om hun aldri hadde spist før stakkars Og det var vondt-det var vondt å føle at jeg hadde sultet jenta mi omtrent.. Da sønnen min kom, nå for snart 4 mnder siden, skjedde det samme. Ikke bettennelser, men venstre bryst ville ikke fylles opp. Jeg ga høyre bryst, og erstatning ved sidna, men det ble bare slitsomt i lengden. Så jeg gikk over til kun erstatning. Og han er kjempe frisk, vokser perfekt og er helt vakker. Datteren min har ikke vært noe mer syk enn ammede barn, hun har ingen allergier og på skolen er hun så frempå at de vil hoppe henne et trinn. Så det kom ingen skader ut av erstatning, kun en mett baby Uff dette ble langt, beklager.. Vil bare at dere mødre der ute skal vite at det går bra hvis dere ikke får til det å amme. Ikke tving dere gjennom masse unødvendigheter, beskymringer, stress og uvel uten grunn. Er barnet mer sultent så kjør på! Det viktigste er og burde være at DE er lykkelige, mette og fornøyde. Uansett hvilken melk Lykke til, uansett hva dere velger
Frk Vims Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2009 Jeg synes også jeg sitter for mye i fht de andre ungene, spesielt nestminste på 3. Vurderer sterkt å gå mer over til mme, men synes på en måte det er kos og lettvindt med kosepupp når ikke noe annet hjelper! Må legge til at jeg ikke ammet nr 2 i det hele tatt, pga skikkelig dårlig erfaring med nr 1. Og innrømmer også at jeg synes det er litt nederlag og blir litt i forklaringsposisjon hvis noen ser jeg gir flaske. MEN - jeg er så absolutt enig i at det ikke burde være sånn!
mamman til to gutter Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Det er jo fullt mulig å kombinere mm og mme, hvis det "skumle" med å gi mme er at han ikke får antistoffene gjennom melka, så holder det å amme litt hver dag, så får han i seg alle antistoffene. Hvis jeg hadde strevd så mye med ammingen etter startproblemene, så ville jeg begynt hvert måltid med å amme fra begge puppene, så gitt mme til han blir mett etterpå. Da får han fortsatt mm med antistoffer, han blir ordentlig mett og du slipper å sitte konstant med puppen ute.
StorkeMammaen Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Jeg fikk ikke til å amme, til min store fortvilelse, han la ikke på seg og jeg var utrolig sår. Så derfor begynte jeg å pumpe istede.. Så til hvert måltid, ca 5 måltider i døgnet, så pumpet jeg ut det jeg hadde og blandet det med mme for å få riktig mengde (fulgte anvisning bak på nanpakka) Det fungerte hvertfall kjempe bra for meg. Er jo bare å amme istede for å pumpe og.. Nå er han 5 mnnd og jeg pumper bare morgen og kveld, for det tar veldig mye tid å pumpe og koke osv. Men da har han hvertfall fått i seg det aller viktigste! Lykke til
hallais Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Hei! Jeg er også en dame med skummet melk;) Jeg delammet. Jeg ga fra begge brystene ca 20 min på hver og fylte på med mme. På denne måten kunne det gå lengre tid mellom ammingene, og ikke minst poden la på seg og jeg fikk litt tid med storesøster. Jeg har prøvd pumping også med førstemann, men jeg opplevde at det ødela mye av tida mi med den lille...var veldig lite som kom ut også... Finn ut hva som er best for dere, det er det du som vet best!!!! Uansett pupp, litt pupp eller ikke pupp, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå