Gå til innhold

MORKAKE-SKREKK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flate, jeg er så redd for å ikke få ut morkaka. Er dette virkelig så vanlig som jeg får inntrykk av, at det er problemer med å få den ut? Jeg er så redd for å blø ihjel under fødselen, jeg, reddere for å ikke få ut morkaka enn å ikke få ut babyen! OUÆ!

Kan noen med morkake-problemer "roe" meg ned litt, fortelle at det gikk bra til slutt? Jeg skal ikke føde på noe stort sykehus, og er derfor redd for at de ikke har kapasitet til å løse problemet hvis det oppstår. Er det silk at man bare har en time på seg på å få den ut før man dør??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jøsses, nå har jeg hørt om å bekymre seg for deg og! Tenkte aldri på morkaka jeg, den kom da ut lett som bare det.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye i forb. med morkaka...

Skrevet

Klart at dette går bra. Aldri hørt om noen som har fått problemer med dette.

Dersom det tar lang tid før den kommer kan JM trykke og dytte litt på magen, eller du kan reise deg opp å stå.

Om den alikevel ikke kommer kan KS bli siste utvei men det er SVÆRT sjelden. Du kommer iallefall ikke til å dø av dette. Garantert:.)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt!!!!! Har to fødsler bak meg, begge gangene måtte morkaken hentes ut i narkose etterpå. Første gang blødde jeg MYE. No er jeg gravid igjen etter å ha tenkt og tenkt, vært til samtale osv. Ikke nok med det, jeg er gravid med tvillinger og har to morkaker. Bestemt keisersnitt pga blødningsfaren, slik at jeg er åpen og de kan hente ut morkaken med det samme. Prøver å ikke tenke på fødselen. Gruer meg faktisk mer til å bli stor og tung mot slutten.

Skrevet

Morkaka mi var treig, og vet du, det ordnet jordmora effektivt ved å dra litt i navlestrengen samtidig som hun dyttet på magen. Jeg fikk et par sprøyter som fikk livmora til å trekke seg sammen raskere og det hele var langt fra dramatisk og jeg mistet bare i overkant av 600ml blod på ca 10 minutter. Kroppen tåler vel å miste rundt to liter før det er kritisk og jeg kan ikke tenke meg at noe sykehus bruker så lang tid på å få i gang medisinering og eventuelt blodoverføring :-)

Skrevet

Har født 3 ganger, og det å få ut morakaen har vært både helt uproblematisk og fullstendig smertefritt for min del. Litt småubehagelig, men overhode ikke vondt. Tror det er veldig sjeldent den ikke kommer ut selv, men det hender jo så klart. Vanlivis syr evt JM først om man har revnet/blitt klippet, og venter litt for å se om om den løsner selv etterhvert, noe den normalt sett gjør. Jordmødrene vet hva de gjør, og skulle det oppstå noen problemer vil de kontakte lege i gooood tid! Ikke vær redd ofr noe annet :-)

Skrevet

Aldri hørt om at morkaka skal være et problem.

Jeg tok et par tre fire kunstige "host" og så var den ute....

Skrevet

Jeg tror skrekken min kommer av at jeg kjente (eller kjente og kjente fru blom, men vet om en langt ute i kretsen) som døde pga morkakeproblematikk for syv år siden. Hun blødde i hjel på operasjonsbordet. Jeg er generelt pinglete for blod, og tåler ikke se stor mengeder før jeg går i bakken.

Hilsen HI

Skrevet

Det er heldigvis veldig sjeldent, om det er noen trøst. Og en annen ting som er godt å vite er at den fødende selv sjeldent legger noe særlig merke til blodet (dvs jordmødrene er flinke til å gjemme unna gørra). Men det er lurt å gi beskjed til sykehuset på forhånd at du ikke liker blod, for de spør jo om sånt som om du har lyst til å se morkaka, og tro meg, det er ikke et syn du har lyst til å utsettes for hvis du synes blod er ekkelt ;-)

Skrevet

Nei huff.. Skal man tenke på dette også nå..

Nesten som om det ikke var nok fra før :)

Det er ingen verdens ting vi kan gjøre for dette da! Om det var noe man kunne gjøre i forkant ville man jo gjøre det,men slik er det nå med graviditet,fødsel,barneoppdragelse..alt! Du aner ikke hvordan det vil gå,eller om du vil komme deg "hel" ifra det :)

Eneste du kan gjøre er faktisk å gå inn i det med et åpent sinn,positive tanker og ta det som det kommer!

Skrevet

Det at morkaka sitter fast har et navn; placenta accreta. Du kan jo søke litt etter det på nett, så kanskje du finner noen svar. Bare husk at det finnes ulike typer (om jeg har forstått det riktig).

Da jeg fikk jenta mi kom ikke morkaka ut. Etter å ha ventet i en time måtte jeg i narkose slik at de kunne fjerne den manuelt. Jeg mistet ca 1l blod, men ellers gikk det relativt uproblematisk. Hadde en lang og hard fødsel bak meg når dette skjedde, så var i grunn bare lykkelig når de ga meg narkose slik at jeg kunne få sove..:P

Etter at de hadde fjernet morkaka måtte jeg ligge en dag på overvåkninga. Her fikk jeg to poser med blod.

Nå i januar fikk jeg en liten gutt, og ettersom jeg sist opplevde at morkaka ikke kom satt jordmor veneflon slik at alt var klart dersom jeg måtte i narkose og fjerne den igjen. Denne gangen kom ut ut helt av seg selv...:)

Fordelen med å måtte fjerne morkaka når man er i narkose, er at de da også syr deg når du er i narkose! Genialt!:)

Send gjerne en pm dersom du lurer på noe...:)

Skrevet

Jeg "bekymrer" meg mer for hvordan den ser ut, og ikke minst lukter jeg.. ugh, og generelt all gørra som kommer ut av kroppen!

Skrevet

Kjære HI! Ikke hør på skrekkhistorier som skremmer livet av deg!

Jeg har aldri hørt at dette er et problem. Har ikke hørt om noen som har hørt om noen som har hørt om noen, heller!

Skrevet

Kjære deg.....Ikke hør på alle disse skrekkhistoriene. Det er ikke noe vi damer syns er mer morro enn å fortelle hvor forferdelig det er å føde barn og skremme vettet av førstegangsfødende.....

Ja det forekommer at morkaka ikke vil ut. Men det er veldig sjeldent.

Ikke tenkt på alt som hvis-om-atte-dersom-atte! Gled deg til fødselen, vondt-ja, men en helt fantastisk opplevelse!

Skrevet

HI igjen.

Jeg er andregangs :D Men var så ung sist jeg fødte, og visste ikke en dritt om utpressing av morkaken. Jeg fikk se den da, husker jeg ble litt sjokkert. Denne gangen har jeg lest for mye! Leste akkurat nå at tre prosent av alle fødsler ender med fastsittende morkake, og det er jo ganske mye.

Jeg skal nok ta det opp på sykehuset før jeg føder, skal på en ekstra UL i uke 32 rett rundt hjørnet.

Skrevet

Å når folk snakker om at KUN 5 % føder til termin blir det sett på som lite!

En fastsittende morkake trenger jo heller ikke være farlig så lenge man har dyktige leger,noe vi har i norge!

nei det er så mye å bekymre seg for men det er vell oftest uten grunn!

Skrevet

Om du skulle få problemer med den, så er terskelen lav for å hente den ut under narkose. Det er svært, svært sjeldent man dør i barsel, og jeg hadde nok ikke bekymret meg. Og jeg opplevde at morkaken satt fast i livmorveggen. Det gikk fint, mistet mye blod, men overlevde helt fint! Og jeg hadde nok ikke bekymret meg nevneverdig hadde jeg vært deg:)

Dersom du skal på UL, så kan du se om morkaka ligger nede og ikke beveger seg oppover som den skal - det gir en liten indikasjon på om den sitter fast eller ikke:)

Skrevet

JEg har måttet i narkose og hente den ut og opplevde selv det hele som veldig udramatisk.

De forsøkte flere ting, fra klemming på magen, røsking i navestrengen til akupunktur osv. Holdt på i litt over tre kvarter vel.

Jeg tenkte egentlig lite over det, siden jeg jo hadde en helt fersk liten baby liggende hos meg.

Fikk så beskjed om at de ikke fikk den ut, måtte fjerne noen smykker og litt, og ble trillet opp, lagt i narkose og våknet igjen litt over en time etterpå.

Gikk veldig greit, udramatisk.

Fikk vite senere at jeg mistet omlag halvannen liter blod, men at jeg ikke under noen omstendighet hadde vært i fare.

Min mann oppleve det som mer dramatisk enn meg, siden han ikke til enhver tid fikk med seg hva osm ble sagt (var opptatt med å motta gratulasjoner og sende ut de første bildene, faktisk) og ble litt stresset.

Alt gikk fint, slutt å bekymre deg.

Skrevet

Jeg er en såkalt post-partum-bløder (jm som sa det), og har problemer med å få ut morkaka. Hadde ks ved fødsel nr. 1 (mistet 1.5 l blod) så da gikk det jo helt greit. Ved fødsel nr. 2 ville ikke morkaka ut og etter en time måtte jeg i narkose. Mistet 2.5 l blod og var vel ganske vissen noen dager, ble redd for fler kompliksjoner og nektet å få blodoverføring (idiotisk). Jeg tenkte likevel aldri på at jeg på noe tidspunkt kunne ha dødd. De vet hva de gjør og du er i trygge hender.

Ved fødsel nr. 3 fikk jeg veneflon på forhånd, og det var vanskelig å få ut morkaka denne gangen også, men den kom til slutt etter tabletter i pompen, akupunktur, sprøyte, heftig pressing osv. Og jeg mistet bare 600 ml blod! Var i kjempeform etterpå.

Skal ha nr 4 nå og morkaka er langt nede og på framsiden denne gangen også så regner nok med litt problemer igjen. Likevel så er jeg ikke videre bekymret, de er så flinke atte. Dette går kjempebra og som nevnt tidligere så er det heller uvanlig at dette skjer. Jeg kjenner ikke noen andre enn meg selv som det har skjedd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...