Gå til innhold

Far vil ha mindre samvær - hvordan blir dette da tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, største begynner på skolen til høsten og yngste blir 4 år i november. De har hatt samvær med faren sin annenhver helg og en ettermiddag i uka siden vi gikk fra hverandre i 2006. Nå har de en periode også hatt overnatting en natt i uka, men dette ønsket ikke barnefar å fortsette med nå så nå er det tilbake til annenhver helg også noen timer på ettermiddagen om onsdagene.

Eldstemann er lei seg for at han ikke får se pappa mer, og spør hvorfor de ikke kan ligge over slik de gjorde før, mens yngste ikke vil til pappa i det hele tatt Det går bra når de er sammen, men BF og stemor forteller at hun går hele helga og maser om å få hjem til mamma og at hun bare venter på søndagen. Jeg har spurt om de gjør noe for å bedre denne situasjonen, men det har jeg ikke fått noe svar på. Hun gråter visst ikke da, men snakker mye om meg og spør ofte hvor lenge det er til de skal hjem igjen.

Nå på onsdag kom faren og skulle ha vanlig samvær med barna, han pleier da å være her fordi han bor et stykke unna og hele samværet går da bort i kjøring. Jeg flytter sammen med kjæresten min i sommer og har spurt barnefar hvordan han ønsker å gjennomføre samværet til høsten. Han ønsker naturlig nok ikke å ha samvær hjemme hos meg og min nye kjæreste. Jeg håpet han kanskje ville begynne å ha dem på overnatting en gang i uka igjen jeg da, men nei han vil kutte ut den dagen i uka og kun ha dem annenhver helg.

Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å godta dette da, men jeg gruer meg for å si det til barna, og jeg gruer meg for hvordan dette skal gå. Yngste er allerede lite knyttet til faren og ønsker ikke å dit, nå blir det 14 dager mellom hver gang hun ser han. BF venter nytt barn i september også da, og de gleder seg til å bli storesøsken, men de vil jo ikke få se babyen særlig mye da dessverre.. jeg synes dette er utrolig trist for barna sin del jeg, og jeg lurer virkelig på hvordan dette kommer til å gå. Og skolegutten som er så glad i pappaen sin da, så får han være så lite sammen med han.

Noen som har gode råd for at dette skal gå bra? Noen med eerfaring med at far reduserer samværet og kan si noe om hvordan barna har reagert på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å høre.

Men har du fortalt dette til pappaen til barna dine? Hvordan de reagerer? At eldstemann er kjempelei seg? Og at den ene natta i uka betyr enormt mye for kontinuiteten i forholdet mellom dem?

Jeg ville prøvd å snakke med ham, jeg, og forklart bekymringene dine. Gjerne forsøkt å høre om han kan forklare hvorfor han vil redusere samværet.

Skrevet

Ja, jeg har fortalt det, og han vet at gutten blir lei seg. Jeg har selv hørt gutten spørre faren om hvorfor de ikke kan sove der i uka lenger og hvor mye han har lyst til det. Da sier faren bare at han må på jobb så det passer ikke..

Jeg må jo også levere i skole/barnehage og dra på jobb/skole etterpå så jeg ser ikke helt at det skal være verre or han enn for meg..

Skrevet

Jeg skjønner i grunn far her, dersom avstanden er så stor at han må dra hjemmefra for å ha samværet, eller det går mye tid bort i transport for den ene natta ekstra.

Men det finnes jo flere alterntive måter å utvide samværet på; far kan kanskje ha dem lengre i feriene (jul, påske, sommer, planleggingsdager osv). Evt. utvide helgene med en dag.

Når mor og far bor langt fra hverandre må en ofte finne alternativer til "normalt samvær", det er trist at det går ut over barna, men det er en av følgene med samlivsbrudd. Jeg tror at dersom dere som foreldre ikke fokuserer på det negative ved situasjonen og forklarer barna det på en fornuftig måte, så aksepterer de det nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...