Groosalugg Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har to barn, største begynner på skolen til høsten og yngste blir 4 år i november. De har hatt samvær med faren sin annenhver helg og en ettermiddag i uka siden vi gikk fra hverandre i 2006. Nå har de en periode også hatt overnatting en natt i uka, men dette ønsket ikke barnefar å fortsette med nå så nå er det tilbake til annenhver helg også noen timer på ettermiddagen om onsdagene. Eldstemann er lei seg for at han ikke får se pappa mer, og spør hvorfor de ikke kan ligge over slik de gjorde før, mens yngste ikke vil til pappa i det hele tatt Det går bra når de er sammen, men BF og stemor forteller at hun går hele helga og maser om å få hjem til mamma og at hun bare venter på søndagen. Jeg har spurt om de gjør noe for å bedre denne situasjonen, men det har jeg ikke fått noe svar på. Hun gråter visst ikke da, men snakker mye om meg og spør ofte hvor lenge det er til de skal hjem igjen. Nå på onsdag kom faren og skulle ha vanlig samvær med barna, han pleier da å være her fordi han bor et stykke unna og hele samværet går da bort i kjøring. Jeg flytter sammen med kjæresten min i sommer og har spurt barnefar hvordan han ønsker å gjennomføre samværet til høsten. Han ønsker naturlig nok ikke å ha samvær hjemme hos meg og min nye kjæreste. Jeg håpet han kanskje ville begynne å ha dem på overnatting en gang i uka igjen jeg da, men nei han vil kutte ut den dagen i uka og kun ha dem annenhver helg. Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å godta dette da, men jeg gruer meg for å si det til barna, og jeg gruer meg for hvordan dette skal gå. Yngste er allerede lite knyttet til faren og ønsker ikke å dit, nå blir det 14 dager mellom hver gang hun ser han. BF venter nytt barn i september også da, og de gleder seg til å bli storesøsken, men de vil jo ikke få se babyen særlig mye da dessverre.. jeg synes dette er utrolig trist for barna sin del jeg, og jeg lurer virkelig på hvordan dette kommer til å gå. Og skolegutten som er så glad i pappaen sin da, så får han være så lite sammen med han. Noen som har gode råd for at dette skal gå bra? Noen med eerfaring med at far reduserer samværet og kan si noe om hvordan barna har reagert på dette?
Gjest Kelly Taylor Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 har ikke noen erfaring selv, men hva me om pappan har de 1 dag ekstra de helgene han har de. altså fra torsdag ettermiddag til søndag eller fredag til mandag.
2hærligegutter Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Det syntes jeg og hørtes bedre ut, blir jo veldig amutert.. Eller 2 dager ekstra annen hver helg i stedet for det onsdags greine som de får lite utnytte av
Groosalugg Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2009 Han ønsker ikke dette dessverre. Han vil hente dem etter jobb fredag, og levere dem på søndagskveld.
HegeAE Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Kvifor ønsker far mindre samvær med barna sine? Den einaste vegen er å gå gjennom retten for at han skal ha det samværet som allereie er i dag. Ville ikkje seie det er bra å minske på samværet for barna.
Groosalugg Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2009 Nei, hvorfor han vil minske samværet vet jeg ikke, og jeg kommer ikke til å gå til retten for at han skal ha mere samvær når han ikke ønsker. Det beste for ungene er ikke å være sammen med en forelder som ikke vil ha dem, synes dere?
du og jeg og vi to Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Hva med å avtale en samtale på familievernkontoret? Så kan dere få snakket om disse tingene ordentlig? Det du sier om at eldste kommer til å bli så lei seg, og at yngste kanskje mister kontakten helt er jo veldig alvorlig. Kanskje ha ikke helt ser det? Ellers skjønner jeg ikke mannfolk som klarer å være uten barna sine over så lange perioder - jeg får vondt langt inni ryggmargen bare av tanken,og skjønner godt du har vondt av ungene. Lykke til!
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Vi kuttet ut onsdagsettermiddagene da de bare gikk bort til kjøring likevel. Gikk veldig bra det selv om det går 2 uker mellom hver gang de ser sin far. Men så skal det sies at han er en super pappa, gift med verdens mest supre dame, slik at ungen har det helt topp når hun er der. I ditt tilfelle hadde jeg heller ikke tvunget gjennom samvær med en far som ikke vil, og jeg hadde kanskje latt jenta få slippe litt i en periode og se om det går seg til. Kanskje far får opp interessen og jenta vil oppleve å savne sin far. Jeg synes ihvertfall ikke samvær skal tvinges gjennom for en vær pris.
Fregn@ Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Hvorfor vil barnefar redusere på samværet da? Er det fordi jentungen ikke vil være der? Er han interessert i bare å ha guttungen litt ekstra da??
Groosalugg Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2009 Han vil ha begge barna. Jeg vet ikke hvorfor han vil kutte ned samværet, kanskje han vil ha mere tid til den nye babyen, ikke vet jeg.. Det har egentlig vært litt sånn hele tiden. I mai med alle røddagene f.eks så var det fars helg fra fredag 1.mai. Jeg spurte da om han ville ha dem fra torsdag ettermiddag evnt. hente dem litt tidligere på dagen fredag for å få mer tid sammen med dem. Det ville han ikke, i stedet kom han faktisk og hentet dem senere enn vanlig. Det samme skjedde 2.pinsedag (mandag etter hans helg). Han kom å leverte dem på søndagskveld til vanlig tid i stedet for å benytte sjansen til å se dem litt mer en helg. Så han vil ha ungene liksom, men helst så lite som mulig.. Uforståelig for meg hvert fall.
Gjest Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 Merkelig.. Men men.. du får se på det slik at i det store og hele så er det han som går glipp av noe - tid med de herlige barna sine! barna dine kommer til å klare seg bra uansett!! Klem fra en som har vært et barn i samme situasjon som dine barn. Hørtes veldig enkelt ut kanskje.. men er jo faktisk ikke så mye å gjøre.. kan jo ikke akkurat mase og tvinge han heller.. og det skulle jo være unødvendig å tvinge en far til å ha tid med barna sine.. Håper ting ordner seg!
h2lita Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 Kan det være at det er den nye dama som ikke er så gira på å ha barna fra tidligere forhold på besøk? Få med mannen til samtale på familievernkontoret - tipper du får noen svar da;) Tror neppe det er så enkelt at faren ikke vil ha barna sine lengre i alle fall...
Groosalugg Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 20. juni 2009 Tror ikke det har med henne å gjøre egentlig. Hun er veldig glad i ungene og har flere ganger skrytt av dem til meg. Ungene er også veldig glad i henne. Helt sikker kan jeg selvfølgelig ikke være, men det er uansett fars ansvar da. Kan ikke velge dama før barna sine vel? Angående avstanden så skjønner jeg også den egentlig, men det er snakk om 40 minutter da så det er jo ikke uoverkommelig liksom. Og det var forøvrig han som valgte å flytte så langt unna. Jobben hans ligger forresten 20 minutter fra oss, så han kunne fått en like kort arbeidsvei om han bodde i området her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå