Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hei, jeg jobber i en jobb, hvor kontrakten går ut 10 juli, start ny kontrakt samme plass 1 august.det skal på en måte være ferien min den perioden hvor jeg ikke er ansatt, men så har det seg slik at jeg er aktiv sykemeldt tom 20 juli, jeg vil sannsynlivis bli videre sykemeldt, 25%,50% 100% etterpå, det vet jeg ikke. men jeg har vell full rett å sykemelde meg videre midt i "ferien" ? jeg vil jo ikke være syk i ferien min. slik at jeg kan få den tilgode senere, evt. vet noen hvordan jeg kan gå frem med dette ?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Denne problemstillingen har jeg aldri hørt om/vært borti.. Men det er jo sånn at for å få "tilgode ferie" under en sykmelding, må man ha et arbiedsforhold. Og det har vel ikke du siden du slutter 10. juli og begynner på nytt 1. august. Dette er vel en avtale som kun lønner seg for arbeidsgiveren din, og høres ganske spesiell ut... Men altså, når du ikke er i et arbeidsforhold med arbeidsgiveren din, kan du heller ikke kreve å få ferien tilbake av dem.. De er jo ikke ansvarlige for deg når du ikke er ansatt der...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 oi søren, der sa du noe ja. vi var så mange på arbeid som ønsket ferie samme periode, og siden jeg engentli ikke var ansatt den perioden så passa det fint fant vi ut. men ser jo "problemstillingen" nå ja :-( men kan jeg fortsatt være sykemeldt og motta sykepenger ?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Under forutsetning at du var ansatt i hele fjor (samme hvor mange ulike kontrakter/arbeidsgivere, har du rett til å ta ut 4 uker + 1 dag ferie i år. Og siden du var aktivt sykemeldt (og vil få sykepenger) i den tiden som var "tenkt som" ferie", men som formelt sett ikke er ferie, men sykemeldingsperioden vil du beholde din rett (og plikt!!) til å ta ut ferie senere (men da er det arbeidsgiver som avgjør når, bare det skjer før årets utgang og du får minst 2 uker i sammenheng). Og så lenge du ikke FAKTISK avvikler ferie i den "mellomperioden" som var tenkt som ferie (altså ikke reiser ut av Norge, er så "aktiv" som arbeidsgiver/NAV krever, og ellers forholder deg i forhold til legens og evt NAVs anvisninger i denne perioden), beholder du retten til sykepenger i denne "mellomperioden", dersom du har vært sykemeldt i minst 3 uker før denne "mellomperioden" tok til, og sykemeldingen fortsetter sammenhengende videre inn i "melloperioden". For da er du nemlig "arbeidsufør" og KAN således ikke være arbeidsledig på "normalvilkåret", villig til å ta ethvert arbeid du er skikket for! Og, bare så det er sagt, jeg arbeider med lønn/sykepenger hos en større arbeidsgiver med en god del hundre på lønningslisten, så jeg er ikke helt ukjent med sykemeldinger og NAVs regelverk....
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Anonym over her, jeg jobber med lønn hos en enda større bedrift med omlag 3400 på lønningslisten. Og jeg kan fortelle deg at du bør lese gjennom reglene EN gang til. For prosentvis sykemelding og aktiv sykemelding gir IKKE rett til å flytte ferien. Det er kun 100% sykemelding som gir den retten. Sykdom i ferien Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt. Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Det er dog en annen problemstilling dette med at du faktisk ikke er ansatt der i perioden du "avvikler ferie" og det er vel strengt tatt ikke lov å be deg avvikle ferien din på den måten. Du er jo faktisk per se arbeidsledig i perioden, ikke i ferie. Jeg tror jeg ville gått en runde til med arbeidsgiver og påpekt at dersom det blir løst på den måten har du faktisk fremdeles krav på å ta ut full ferie etter du har kommet tilbake, da det ikke spiser av feriekvoten din når du ikke er ansatt.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Nettopp, tillab! Det er arbeidsgivers ansvar at ferie blir avviklet, og når den ikke er avviklet REELT gjennom en slik mellomperiode, står retten til ferie ved lag! Formelt har man da ikke avviklet ferien uansett, men jeg vil tro at man ved en rettslig disputt hadde vektlagt det reelle formålet med "mellomperioden" mer enn det formelle. Uten at jeg skal påstå verken det ene eller det andre, så vidt jeg vet har aldri en liknende sak vært prøvd. Men når ferien reellt sett ikke er avviklet i en slik "mellomperiode" fordi man faktisk var sykemeldt da, er det ingen tvil om at ferien ikke er avviklet. Altså består retten til ferien ubeskåret. Forutsatt da at man enten har arbeidet fullt ut i 2008, slik at man har feriePLIKT, eller at man har varslet at man vil benytte sin RETT til full ferie. Nøyaktig slik jeg skrev. Tror, tillab, at du skal lese hele spørsmålsstillingen før du svarer så bombastisk som du gjorde i første innlegget ditt!
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Du nevner aktiv sykemelding i ditt innlegg, aktiv sykemelding gir IKKE rett til å flytte ferien. Men resten er rett, og hun er jo uansett ikke ansatt i denne perioden så det er egentlig irrelevant om hun er sykemeldt eller ikke, ferien har hun fremdeles krav på
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har nevnt aktiv sykemelding, men jeg har IKKE nevnt å FLYTTE ferien, dette er helt og fullt din egen (uriktige) tolkning av mitt innlegg. Jeg har bare påpekt at ferien ikke blir (reelt) avviklet når man går aktivt sykemeldt i mellomperioden, og at man derfor beholder sin ferierett helt og fullt. Om man ville gjort det ellers, er et (såvidt jeg kan finne ut av) uavklart rettslig spørsmål, men min antagelse er at man ikke ville ha gjort det, så lenge det var begge parters intensjon med "mellomperioden" at denne skulle tjene som ferie! Vær snill ikke å legge hva du TROR jeg har skrevet til grunn, tillab, men les hva jeg HAR skrevet!
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #10 Skrevet 19. juni 2009 And I quote; "Og siden du var aktivt sykemeldt (og vil få sykepenger) i den tiden som var "tenkt som" ferie", men som formelt sett ikke er ferie, men sykemeldingsperioden vil du beholde din rett (og plikt!!) til å ta ut ferie senere" "Jeg har bare påpekt at ferien ikke blir (reelt) avviklet når man går aktivt sykemeldt i mellomperioden, og at man derfor beholder sin ferierett helt og fullt." Begge disse utsagnene skjønner jeg dithen at så lenge det foreligger en sykemelding mener du at den skal legges til grunn for hvorvidt ferien blir avviklet eller ikke. Men jeg skal lese over i morra jeg og se om jeg er litt mindre trøtt og litt mindre bastant da, uten å love noen ting;) Vi er nå i allefall enige om helheten i dette og det er at hun har krav på ferien sin utenom denne perioden uansett om hun er sykemeldt eller ikke:)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #11 Skrevet 19. juni 2009 Og for å presisere, tillab: Jeg MENER det ikke, jeg ANTAR at den rettslige situasjonen er slik, men så vidt jeg kan finne ut av har forholdet ikke vært prøvd rettslig! Noe jeg forøvrig også har presisert tidligere. Helheten er vi enige om, det er vel ingen tvil om det. Men det jeg har påpekt er at jeg ikke synes om at du konkluderer i ditt første innlegg med at jeg bør lese EN gang til, når du selv svarer på noe annet det spørsmålet faktisk gjaldt! Og den kritikken står fra min side framdeles ved lag!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 hei hi her... her var det mye intresant å lese igjennom. Det er jo en sammenhengende arbeidskontrakt... men jeg skjønner godt hva dere mener. hmmm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå