ES76 Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Ble gravid på egenhånd mens vi venter på å starte IVF nr. 4! Det er så deilig å tenke på at jeg slipper å gå igjennom alt enda en gang:) Er 5+0 nå, altså veldig ferskt enda, hva er oddsen for at dette skal gå bra? Jeg skal på treukers ferie til Malaysia om to uker nøyaktig - da er jeg 7+0. Har vært der de fire siste årene og aldri blitt syk. Skal gjøre litt "adventure" - men bo fint og ikke noe fysisk krevende. Men det blir en del flying hit og dit. Er det risky? Har planlagt denne ferien lenge og aldri gledet meg sånn, men nå er det med en liten «klump i magen» bokstavlig talt.
nestenhodeløsenick Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Så fantastisk! Gratulerer Ang risiko ville jeg snakket med legen min, regner med du har oppfølging ift ivf-behandling. Greit at du har snakket med noen om det, så du slipper tenke på det og ha dårlig samvittighet når du er på ferie. Lykke til.
NostraStoria Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Vil ikke tro det er så farlig med fly etc, men jeg ville vært forsiktig med div mat (salater, kjøtt som ikke er stekt eller kokt, div myke oster..etc) Selv om du ikke blir syk av det, så er det ikke sikkert at embryoet tåler det. Legen tar toxoplasmose test både før og etter turen hvis du gir beskjed om at du skal reise. Kort fortalt, snakk med legen din. Masse lykke til!!
Millsie Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Da jeg var gravid sist, hadde vi planlagt tur til Tokyo i løpet av uke 7-9, Da ble jeg anbefalt av legen å IKKE reise, og det var på grunn av flyturen, ikke maten. Så jeg ble hjemme, og de tre andre reiste - til tross for at det var jeg som hadde bestemt reisemål, funnet hotell, lest guidebøker opp og i mente og tatt kontakt med venner som bodde der. Det var bittert - men absolutt verdt det... Om jeg hadde reist - og det hadde skjedd noe - ville det i hvert fall ha kjentes bittert. Bare et tips på hva jeg ble rådet til av min lege, som ellers har en rimelig avslappet holdning til det meste. Men man må jo selvfølgelig gjøre det som kjennes riktig for seg. Lykke til i alle fall!
solisoli Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 For det første - gratulerer så masse!! For det andre så ville jeg hørt med legen min, og ikke inne på BIM om det er farlig å fly eller ikke. Her kan du få all verdens råd, og man blir selvfølgelig usikker av alle de godmenende rådene. Så hør først med legen din før du bestemmer noe - veldig synd å avlyse en tur du har gledet deg masse til! På den annen side ikke gøy å reise hvis du er veldig usikker.
Juli2007 og juli2010 Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Et svar på spørsmål ang flyreise tidlig i svangerskapet (fra lommelegen.no): "Når det gjelder strålepåvirkning av fosteret så vet man faktisk veldig lite når det gjelder skader. Det anses dog ikke som farlig å reise med fly selv tidlig i svangerskapet. Selv flyvertinner kan jobbe inntil 12. svangerskapskuke, og det er jo i den tiden organene dannes og utvikles. Man har altså ikke vurdert det til å være farlig selv om en flyvertinne er mange ganger i luften i løpet av de første 12. svangerskapsukene. Jeg finner derfor at man trygt kan anbefale deg å reise med fly hvis alt annet ligger til rette." Gratulerer så mye forresten:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå