- Silje Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hvorfor pumper dere ikke? Tenkte slik at da får jo babyen morsmelk lenger. Vil ikke babyen deres ha mm? Ikke ment som noe som helst kritikk, bare lurer! :-) Selv ammer jeg på syvende mnd, men merker jo at fast føde blir mer og mer interessant for jenta mi.. Bare lurer da på åssen dere gjør det? Slutt på amming = slutt på mm? Eller hva gjør dere? Morsmelkerstatning? Eller hva?
LilleBjella Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Jeg sluttet å amme da tjukken var seks måneder, for da var ikke pupp gøy lenger. Produksjonen hadde vel sakte men sikkert gått ned, og jeg fikk aldri noe spreng da det ble slutt. Syns jo det var litt trist og overraskende, så derfor kan du si ufrivillig. Men jeg var definitivt ikke innstilt på å bruke tiden min på å pumpe meg. Det tar tid, og jeg vil mye heller bruke den dyrebare tiden til å kose meg med sønnen min. Så viktig er det rett og slett ikke for meg at babyen får morsmelk. Jeg hadde nok gjort det i de første par månedene kanskje, men jeg er jammen ikke sikker på hvor lenge jeg hadde holdt ut. Vi har løst det med å gi MME på flaske, men interessen er ikke stor for det heller. Så det blir som regel en flaske morgen og kveld, og på natten. Ikke de store mengdene han får i seg. Men han spiser godt med mat og jeg kan ikke tvinge ham til noe som helst.
Nagilimia Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Jeg sluttet å amme fordi blodtilførselen i brystvorta stoppet opp. Det gjorde den forsovidt når jeg pumpa også, og det var j........ smertefult. Sluttet når han var 2 mnd. Jeg gav erstatning for den var bedre enn min egen melk. Helt enig at det er bedre å mamme enn og pumpe.
Nagilimia Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Glemte å skrive at jeg måtte knyte stramme sjal rundt, og at jeg hadde feber på 40 og gråt omtrent uavbrudt i 2 døgn, så var jeg kvitt feber og spreng.
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Fordi det tar tid, mye tid. Jeg valgte å heller bruke tiden min sammen med datteren min. Eller for å si det på en annen måte: datteren min valgte å bruke sin tid med meg. Hun var veldig avhengig av kos og nærhet (noe alle babyer vell er) så at jeg skulle sitte med pumpa i 30 minutter flere ganger for dag gikk bare ikke. Hvis jeg ikke ville sitte å høre på en hylende baby. Måtte nemlig bruke begge hendene for å holde pumpa på plass, hvis ikke løsnet vakuumet hele tiden.
Collette Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har pumpet meg i over fire måneder nå. Måtte slutte å amme da babyen var tre uker. Det var veldig sårt for meg, så pumpinga ble en slags trøst og lettet litt på samvittigheten min. Når jeg ser tilbake, så skjønner jeg ikke at jeg har holdt ut så lenge. Pumpet meg 6-7 ganger i døgnet, men det tok bare rundt 10 minutter hver gang. Jeg pumper fremdeles, men holder på å trappe ned, så jeg pumper bare to ganger i døgnet nå. Har fremdeles nok til et måltid med mm hver dag og tenker at det er bedre enn ingenting. Har supplert med erstatning hele tiden. Det er vanskelig å øke produksjonen med pumping uten en iherdig innsats. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det igjen.
CMH Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Lite melk, så ammer litt. Men ikke mye. Føler det er et pes å først amme, så gi flaske og deretter pumpe. Altfor tungvindt.
Lemonia Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Jeg sluttet å amme da gutten var 1 mnd. Mangel på melk var hovedårsaken, men det var mye annet inne i bildet (f.eks. at han ikke fikk tak). Allerede fra fødselen måtte jeg pumpe hver dag for at han skulle få i seg mm. Mannen min var hjemme en måned etter fødsel og tok seg av alle flaskematingene mens jeg pumpet meg. Da han var tilbake på jobb var det i grunnen helt uaktuelt at jeg skulle både mate ham hver tredje time døgnet gjennom og samtidig pumpe meg like mange ganger. I såfall ville det nesten være det eneste jeg fikk gjort i løpet av en dag, og det følte jeg rett og slett ikke at det var verdt. Så da tenkte jeg at 1 mnd med mm er bedre enn ingenting og mme-barn lider overhodet ingen nød. Så da har han fått mme siden den gang og begynte med fast føde da han var 4 mnd.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Ved 7 mnd alder har jeg inntrykk av at de fleste som kutter ut amminga, begynner med MME istedet for! Dette er vel for å spare tid og krefter regner jeg med, og det er jo i de første 6 mnd at mm er viktigst. Selv slutta jeg å amme da flisa var 2 mnd, og pumpet meg da et par ganger daglig i en mnds tid etterpå. På den måten fikk hun en flaske mm per dag til hun var 3 mnd ca. Men produksjonen minket jo ganske fort med bare to pumpinger per dag (OG ødelagt pumpe m dårlig vakuum)- så når det begynte å komme bare 20-30 ml per pumping GADD jeg rett og slett ikke mer hehe;) Men TRO det eller ei- det har blitt menneske av jenta mi også- nå er hun en frisk og rask 8-mndling, aktiv og sterk som bara det=)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 Jeg pumpet en stund for å prøve å holde produksjonen oppe, men etterhvert kom det så lite at det ble bare masse jobb og stress (pumpet opp mot 45min og fikk ut 20-30ml) og det gikk ut over tiden sammen med lille snupp. Skulle gjerne ønske at hun hadde fått morsmelk lenger enn det hun fikk (de 4 første mnd), men ikke alltid ting går etter planen..og hun har blitt en særdeles aktiv lita frøken likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå