Gå til innhold

Tips for lang biltur med ettåring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en 9-timers lang biltur med guttungen på 16 mnd. Jeg gruer meg fælt.....kanskje uten grunn. Noen tips for at det skal gå greiest mulig? Burde vi ha en overnatting? Vi må kjøre på dagtid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse pauser, masse baksetekosemat og gjerne en overnatting undervegs dersom dere ikke kan kjøre på natta.

Vi kjørte Trondheim-Bardufoss med en ettåring, og på vei oppover hadde vi overnatting. Men på vei ned igjen gikk alt så greit og han sovnet i stolen sin, så da kjørte vi helt hjem i ett.

Det vi gjorde var at vi hele tiden så an småen. Når han ble sliten tok vi pause, og når han ble trøtt og grinete på tur opp stoppet vi og overnattet. Han holdt forresten ut mye lenger enn vi hadde trodd, så i stedet for å overnatte når vi var halvvegs kom vi så langt at det ble en veldig kort dag i bilen dagen etter.

La hele turen være på barnets premisser og bruk all den tiden barnet trenger, så går det alldeles fint :-)

Skrevet

Lønner seg å starte så tidlig på dagen som mulig, rett etter frokost. Jeg har erfart at barnet ofte er mest opplagt og tålmodig tidlig på dagen, også er det greit å få en pause fra underholdningen mens barnet tar formiddagsdupp.

Ta med noen spennende, kanskje noen nye leker for å ha i bilen.

Ta noen gode pauser, hvor barnet får tumle litt fritt omkring.

Går nok bra, litt sutring må man regne med, men det gikk veldig greit med datteren vår..

Skrevet

Hvis selve kjøreturen er 9 timer lang og dere kun skal kjøre på dagtid, bør dere absolutt beregne en overnatting.

Husk at en biltur med barn ofte tar lang tid pga pauser. Og når du først skal ha pause, så holder ikke en 10 min. pølsestopp på en stasjon langs veien. dere bør finne stoppesteder hvor barnet kan få utfolde seg fysisk, f.eks en park med en god lekeplass etc. Sett også av tid til matpauser - også det på steder hvor barnet kan utfolde seg.

Nå på sommeren er det jo mange fine steder å stoppe dersom været er OK. Nå vet jo ikke vi hvilken strekning dere kan kjøre, men ange steder finnes det jo aktiviteter for barn. Finn f.eks en liten lekepark eller et museum, stopp på en strand og samle skjell eller kaste steiner og evt. bade, stopp et sted hvor det er dyr og se på/mate etc.

På vinteren stopper vi ofte på IKEA. Der har de grei barnemat og barna kan utfolde seg i lekeavdelingen eller i barneavdelingen blant møblene. her er det jo alltiv utstilt masse lekemøbler hvor de kan utfolde seg!! Gratis er det også med mindre mor går bananas på shopping samtidig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...