Gå til innhold

legekontorets hånteringer av blodprøver..

Anbefalte innlegg

Skrevet

var hos legen i dag på vanlig kontroll, og da jeg ble stukket i fingeren la jeg merke til at det lå en bomullspad som man tørker blod med fra noen andre som sikkert hadde tatt prøve før meg på benken.

legeassisstenten la bare mitt svangerskapskort oppå denne,(som det faktisk var noen andres blod på, h*n flyttet den ikke en gang.) da h*n skrev på det. er det bare meg eller er dette litt.. ekkelt?

trodde de hadde litt prosedyrer for hvordan de håndterer avfall etter blodprøver? at man i det minste kaster det i søpla? synes også det er rart at de ikke spriter eller vasker hender før det tar ny blodprøve..noen kan jo faktisk ha smitte for alvorlige sykdomer i blodet.. får håpe de ikke glemmer å kaste nåler som er brukte også liksom?

bare jeg som reagerer på dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isj, det høretes nokså slapt ut. Hadde jeg også reagert på! Si fra til legen din neste gang du er der, så kan h-n ta det videre til de det gjelder.

Skrevet

Det er uprofesjonelt. Nevn det for legen din, h*n bør ta det med sine ansatte.

Skrevet

godt det ikke bare er meg.. jeg har et litt anstrengt forhold til blod fra før, så visste ikke om dette er vanlig praksis, men tydeligvis ikke! har nesten lyst til å kaste hele svangerskaps kortet nå, selv om det ikke kom noe blod på den som jeg ser.. ekkelt!

hi

Skrevet

Som helsesekretær reagerer jeg på dette ja. Slikt avfall skal kastes i de gule spesialbøttene med en gang.

Når det gjelder håndhygiene var det i alle fall slik da jeg jobbet på laboratorium at vi ALLTID vasket hendene før og etter at vi tok blodprøver, og deretter tok på oss engangshanske (jeg brukte bare en, for jeg trengte en hanskefri hånd til å kunne føle meg frem til blodårene, den hanskefrie hånden brukte jeg så til å ta ut og sette inn blodglassene i nålen med). Om jeg tok Hb-prøve ved kun et stikk i fingeren brukte jeg hansker på begge hender.

Ellers ble alle benker og annet utstyr som trengte det spritet hver dag.

Skrevet

er og helsesekretær og det der hørtes ikke bra ut i det hele tatt. alt sånt skal kastes i gule spesialbøtter, skal IKKE ligge å slenge. På min jobb så vasker/spriter vi alltid hendene før vi tar blodprøver. jeg personlig bruker ikke hansker ved veneprøvetaking, har allerede spritet hendene mine og må kjenne etter blodårene uten hansker, (ved smittefarlige pasiente som hepatitt c osv, har mye av det på jobben, da bruker jeg hansker) ved stikk i finger bruker jeg hanser, litt lettere for søl.

og som hun over her så spriter vi benker og utstyr hver eneste dag.

jeg hadde nok sagt i fra til legen din så han/hun kunne tatt det opp med sekretæren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...