Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Vi har lurt på om vi skulle skaffe oss hund lenge nå.. Jeg føler meg litt rådvill når det gjelder rase! Det er jo så veeeeldig mange der ute! Vil helst ha en liten en, men den må også være en snill og grei rase. Altså ikke en hund med voldsomt energi og familiekjær. Noen som har peiling på hund som har noen tips til fine stabile litt late type hunder?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Golden retriver er en kjempefin familiehund Den er nydelig å se på også Men.. den er gjerne litt stor.. blandingshunder sies å være mer stabile fordi naturen har fått lov til å gå sin gang uten menneskelig innblanding. Vi har en blandngshund nå og den er verdens beste Styr unna settere og terriere
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Bruk nettet og let litt. Når du har plukket ut noen raser tar du kontakt med raseklubben (Se nkk.no) Cocker Spaniel er en flott familiehund med flott størelse, men det er mange useriøse oppdrettere her, så vil anbefalle deg og gå via Norsk Spaniel Klubb i så fall. Søk litt rundt og les om forskjellige raser! Ellers finnes det nok av hunder som trenger nye hjem, så kanskje du skulle rådføre deg med omplasseringsforening?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Nei, blandingshunder er ikke nødvendigvis mer stabile eller rolige enn rasehunder. De er et resultat av rasene de er blandet med, og en får gjerne egenskaper fra begge/flere raser, også sykdommer som er arvelig for begge. Blander du f.eks husky og border collie, får du nok ikke en rolig hund nei, men en hund som krever MYE av eier. Liten rolig hund...cairn terrier kanskje? Eller mops, puddel, bichon frise, osv osv.
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 canis.no har raseoversikt, finner du nok det meste av raser der.. :-)
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Da jeg var liten hadde vi en cavaler king charles spaniel, de blir ikke noe høye, fine selskapshunder :-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Svigers har kjøpt seg show show, og den er en ganske rolig rase. Ikke er den så stor heller. (trodde den var større :-) Men det er ganske mye pels-stell med denne rasen, da.. Ellers er jo Spaniel en fin hund. Hvis du vil ha en enkel hund (hvis det finnes.., alle trenger jo dressur og turer), så ikke velg terrier eller dachs. De er litt strie..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Golden er IKKE noen hund av den late typen!!! Og den er STOR! Trenger masse mosjon og stimuli for å fungere som familiehund. Alle hunder trenger en form for trening og stimuli, i større eller mindre grad. Du må først se på hva dere kan tilby en hund. Er du likevel ute og jogger i et par timer hver dag, kan du fint ha en mynde eller setter. Er det snakk om en rolig gåtur, kansje med barn eller barnevogn, burde du velge en mindre atletisk rase.. Kansje en bulldog eller noe lignende.. Men det er viktig å huske at den skal ha trimmet hodet også. Dette trenger ikke nødvendigvis ikke være så stort og tidkrevende. Gå på kurs i hverdagslydighet, lær deg hvordan du lærer inn nye ting, også er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan lære hunden din. Mange hunder har nok med 5-10 min sånn trening et par ganger om dagen, og du kan fint legge det inn mens du gjør andre ting. F. eks. lær den å gå på plass på vei til postkassa. Dette da i tillegg til en god tur hvor hunden får bruke sansene sine og kroppen litt. Når du har en liten anelse om hvor mye tid du vil bruke, og hvor mye kunskap du egentlig sitter inne med, kan du gå på canis.no sin rasevelger. Du svarer på noen spm, og får opp en liste over raser som KAN være aktuelle. Sier ikke at de ER det. Ring til forskjellige oppdrettere av disse rasene og snakk med dem. De fleste er veldig behjelpelige med det aller meste, og kan sansynligvis fortelle deg om denne rasen passer for dere. Når det gjelder blandingshunder vil jeg si meg uenig i at de nødvendigvis er mer stabile.. Tror ikke naturen har gått sin gang mer enn at ei tispe tilfeldigvis har støtt på en hannhund under løpetida. Det kan finnes mange fine blandingshunder, men jeg vil advare mot blandinger med fuglehunder og border collie i. Det finnes veldig mange av nettop denne blandingen. Kansje fordi dette er raser man har for vane å slippe løs mens de arbeider. Jeg har sett MANGE slike blandinger, og de har alle hatt stressrelaterte problemer. Lykke til med å finne den rette for dere
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Her var det mange tips! Tusen takk Vi har tenkt til å bruke litt tid på å finne en som vil passe for oss ja. ikke noe problem med tur, men vi har små barn også og vil den skal passe for dem i tillegg.. Også har vi en 10 åring som akal kunne gå tur innimellom med hunden uten at den er for stor til henne.. Greit å få noen synspunkter, det er jo et stort valg å ta med ett nytt familiemedlem! HI
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #10 Skrevet 19. juni 2009 Signerer cleopatra82 - cavalier king charles spaniel er flotte familie og selskapshunder. Snille, smarte, små og litt late
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #11 Skrevet 19. juni 2009 Åh.. Så flink du er HI!!!! Jeg blir så glad når jeg hører at folk virkelig bruker tid på denne avgjørelsen. Selv om det burde være en selfølge. Ikke alle som gidder å ta seg bryet liksom, og bare skaffer seg hund på impuls...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #12 Skrevet 19. juni 2009 Mange fine raser, men f.eks: Cairn terrier (kan være stri, men i mindre grad enn de andre terrierne) Bichon frisee (stygge og ofte gneldrete, men allerivennlige og "praktiske") Bichon havannaise (mye pelstell) Cavalier king Charles spaniel (obs! mye arvelige sykdommer!) Engelsk Staffordshire Bullterrier Cocker Spaniel (Obs! mye arvelige sykdommer) Jack Russel (krever endel aktivisering, men ofte positive, friske hunder) Mops (avlet i stykker, du må regne med å dra til dyrlegen endel) Bulldog (avlet i stykker, du må regne med å frekventere dyrlegen) Og uansett rase; det er DERES oppdragelse av både barn og hund som avgjør om hunden blir snill med barn. Alle hunder kan bli aggresive hvis de blir behandlet feil nok. Og det er vi som voksne som har ansvar. Anbefaler å kjøpe Hunden Blå, det er en opplærings-CD med spill for barn i ca 4-årsalder samt hefte til mor og far om oppførsel i henhold til både barn og hund. Lykke til med hunden! Det blir sikkert et flott familiemedlem, og barna dine kommer til å ha masse glede av den!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #13 Skrevet 19. juni 2009 Ja det er helt sant, det er opp til oss å sørge for at den får det den trenger av mosjon og oppdragelse, kurs og det hele.. Er vel derfor vi har ventet så lenge, for at det skulle passe med resten av hverdagen vår Stakkars eldstejenta har mast på hund i 5 år nå men tross lovnader om at hun skal ta alt stell så må man selv være klar over at arbeidet vil falle på en selv! Det er ikke viktig for oss om det er en rase hund eller ikke, tenkte bare at da var det lettere å finne en passende hund ut ifra egenskaper for den aktuelle rasen. Noen krever jo mer enn andre. Er det noen som vet litt om dachsen? Kanin dachs har jeg hørt mye positivt om, men har ikke erfaringer med denne selv. cavalier king charles spaniel er også aktuell, vi har faktisk tenkt på den!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #14 Skrevet 19. juni 2009 Rotweiler? Skikkelig fine hunder som kan brukes til alt:) Og de er gjennomsyret snille:) Men husk å få de fra en GOD oppdretter. Men de har en viss størrelse da;) Og min erfaring er at hannbikkjer er bedre nn tisper. Tisper er mer genldrete, har masse humørsvigninger og blir "bitchy" når de blir eldre;)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 Staffordshire bull terrier! De er fantastiske sammen med barn. Ikke hør på all skremselspropagandaen som florerer om rasen. Dette er IKKE en pit bull eller amstaff. De som sier det har virkelig ikke peiling på hund overhodet. Vi har en staff på 5 år og et barn på 2. Faren og moren til min hund bor begge sammen med barn i forskjellige aldere. Det har aldri vært et problem. Dessuten er dette faktisk en av de friskeste rasene. Grunnen til at denne hunderasen er så bra sammen med barn, er at et friskt eksemplar av rasen har veldig bra psyke. Det er en rase med selvtillitt hvilket betyr at den ikke har behov for å hevde seg i flokken. Hengivenhet til mennesker og da spesielt familien betyr alt. I tillegg tåler rasen mye fysisk. Jeg har til dags dato aldri hørt om en staff som har bitt eller forsvart seg for at noen har tråkket den på poten eller dratt litt i øret. De er veldig robuste og tåler utrolig mye. I tillegg krever de så og si ikke noe pelsstell da de bare har et lag kort dekkpels. De bare tregner en dusj en gang innimellom og da tørker de på 10 min etterpå. Du slipper også den typiske hundelukten som følger med mange raser og oppdager flått eller skader på hunden med en gang. De er allergivennlige grunnet pelsen. De er lettrente og egner seg svært godt til aguility og lydighet ikke bare sammen med voksne men også med større barn. Men er særdeles dårlige vakthunder da de er altfor glade i besøk. Den krever moderat med turer og trening. Disse hundene er litt hva man gjør de til om du forstår meg riktig. De liker seg veldig godt under dyna og oppi sofaen men sier ikke nei til en fjelltur. De tilpasser seg veldig familien sin. Hunden vår går ikke ut og tisser om det regner...da sparer hun til det blir godvær igjen Sosialisering er viktig men det gjelder for alle raser. Dessverre er det mange hundeeiere som tror at deres rase ikke trenger det eller at deres hund ikke liker andre hunder eller er redd for de. Dummeste jeg har hørt. Samme med eiere som plukker opp hunden sin fra bakken slik at den ikke skal få hilse på det som eieren anser som "potensielt farlige" hunder. Som negativt må jeg til slutt legge til at de raper, snorker HØYT, promper og har tåfis på vinteren ;D Det er veldig mange fine hunderaser og jeg er uansett sikker på at siden dere bruker tid på valget, vil dere finne den riktige hunden for dere. Raser jeg ville ligget unna er golden retriver (forøvrig alle retriverraser) grunnet mye svakheter av dårlig avl. Rasene skal ha mye mosjon og stimulering for å kunne slappe av nå de er hjemme. De blir i tillegg veldig lett overvektige, lukter "hund" og skal ha mye pelsstell for å være fine. Chow chow er en enmannshund og er absolutt ikke anbefalt sammen med barn. Samme med andre "polar"raser. Cavallier liker jeg ikke av utseende og alle de jeg kjenner er fryktelig vimsete. Tipser dere å finne fem aktuelle raser og så dra på besøk til oppdrettere og se på de forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #16 Skrevet 19. juni 2009 Har selv 1 gutt på 4 og snart enda en gutt og vi skal få oss hund til høsten. Har tenkt veldig nøye igjennom hvilken rase som kan passe til vår livsstil, og den hunden som jeg er mest sikker på er whippet Ikke verdens peneste hund vil mange si, men herligheten for et fantastisk gemytt den har! De krangler ekstremt sjelden med andre hunder, og kan tilpasse seg et rolig familieliv og er veldig barnekjær. Verdt å lese litt om den Ellers er cavalier et bra valg for dere
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #17 Skrevet 19. juni 2009 DVERGPUDDEL! Vi skaffet oss en dvergpuddel tispevalp for snart to år siden. Da var lilegutt ett og ett halvt år. De er verdens beste venner i dag! Hunden er sååå snill! Sprek nok til å gå på fjellturer og liten nok til å klare seg med vanlige gå turer. Ikke bjeffer hun, ikke røyter hun (en stooor fordel) hun er alergivenlig, hun tåler en "støkk" fra lillegutt, siden hun er så liten, lite krevende og medgjørlig så er det ikke noe vanskelig å få pass til henne hvis det skulel være noe (opplever at familiemedlemmer "krangler" om hvem som skal passe i sommerferien!) Dette er en super familiehund! Bare les på kennelsidene. Det er første gang vi har en slik rase. Samboer var veldig skeptisk til puddel i begynnelsen, puddel er jo beryktet som en gammel-dame-hund, men han er sååå fornøyd nå. Puddel anbefaler jeg på det varmeste! Så kommer de i forskjellige størrelser og farger (og fasonger siden man kan klippe dem som man vil, hehe) Vi har en svart dverg tispe og er veldig fornøyd! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #18 Skrevet 19. juni 2009 skulle stå: siden hun er så liten er det ikke vanskelig å få pass til henne =) 14:55
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #19 Skrevet 19. juni 2009 Signerer henne over her. Dverg eller toypuddel høres ideelt ut for dere. Har jo en del pelsstell på disse da. Vil også signere hun enda mer over her, vil du ha en rolig hund, styr unna terrier. Cairn terrier er ikke å anbefale. Usj.de er vanskelige
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #20 Skrevet 19. juni 2009 Ville bare si at ang pelsstell på puddel som du over her nevnte (ikke dumt for det glemte jeg å nevne!) Vi klipper henne annenhver måned ca, helt vanlig klipp ingen frisyre, det er NO stress! Gjort på 15min. Ikke noe børsting trenger vi heller, får ikke floker. Hun er rellativt kort i pelsen da, det liker vi best. Bader henne av og til. Mye værre å vasse i hundehår hver dag =) off en vennine av meg hadde en mellomstor hund som røytet så mye! Hår i smør og pålegg, på klær, Overalt! Hun var veldig flink å vaske og sånt så det sto ikke på det, men likavel.. =) Og så mye styr det var når hunden kom våt og skitten hjem. Da er det lettere med en mindre hund du bare kan "slenge" i dusjen. Mye mas fra meg her nå ser jeg. Ville bare si det! 14:55
AS3* Skrevet 19. juni 2009 #21 Skrevet 19. juni 2009 Jeg signerer 14:47, whippeten hadde jeg glemt. Whippet er en fantastisk mild og nydelig hund. De er hengivne og positive. Virker ofte redde, men blir du kjent med dem er de bare helt fantastiske! Og de har en viss størrelse, men er allikevel lette. Denne vipper ikke barnet overende i lek Mange misliker utseendet, men jeg vil heller ha ti bilder av en whippet på veggen enn ett bilde av en bichon frisee... (min personlige mening)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå