Gjest Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Oki, jeg overdriver litt asså. Men i dag har jeg hatt en skikkelig skummel opplevelse. På vei hjem fra jobb har jeg en 80sone jeg kjører gjennom, hvor det nesten ikke er hus og nesten ikke trafikk. Jeg lå og luntet i ca 85 (har et dokumentert 10% avvik på speedometeret mitt, så altså under fartsgrensen!) når jeg kommer mot en bussholdeplass etter en sving. Det er en stor plass og bussene kan snu der. På plassen står en Yaris som jeg ser at står som om den skal kjøre ut, jeg regner med hun ser meg, men slakker likevel farten en del så hun skal få litt mer tid til å oppdage at jeg kommer. Når jeg har vært i synsfeltet lenge, så har hun ennå ikke kjørt og jeg gir littegranne gass så jeg ligger i 80 igjen. DA kjører hun, ca 40 meter foran bilen! Jeg kjører en stor og tung SUV som trenger mer enn det for å bråstoppe helt, og jeg har barn bak så jeg vil jo helst slippe slike bråstopp. Jeg greier å få bremset ned nok til at jeg får svingt inn på bussplassen og snur der umiddelbart, jeg vil tippe jeg hadde litt over meteren før jeg tok bakenden på hennes bil med fronten på min. Hun virkelig skremte vettet av meg. Jeg kjørte etter henne og hun stoppet etter bare 50 meter. Jeg gikk ut av bilen og virkelig skjelte henne ut, jeg ble livredd, ikke så mye for meg og ungen, siden vår store og tunge bil jo ville kommet relativt godt fra det, men jeg ville jo har knust den lille bilen og med det mennesket inni! Jeg har ingen planer om å gjøre meg skyldig i bildrap på en torsdag asså! Var det en helt feil rekasjon? Damen la seg riktignok flat, men jeg var så sint at jeg bare var nødt til å si fra at sånn gjør man bare ikke! Hun svarer at hun ikke så meg, noe som bør ære klin umulig, med gode lysforhold, min STORE bil, og en strekke i slak sving som gir god sikt i 3-400 meter. Burde jeg latt den stakkars (sikkert like livredde) damen være egentlig? (jeg har litt sort samvittighet, det var en meget gammel dame, men jeg ble så redd og derav sint!)
mamman til to gutter Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Hvis hun ikke ser bilen din når du er 40meter unna, så burde hun sluttet å kjøre for lenge siden! Hvis hun var over 70år, så må man faktisk ha godkjenning fra lege at man ser godt nok og det er alt for mange leger som er "snille" og lar eldre folk kjøre mye lengre enn de burde. Får håpe denne damen, hvis hun virkelig ser så dårlig, parkerer bilen for godt etter denne hendelsen. Om du burde kjeftet eller ikke er en annen sak, men jeg har full forståelse for at du gjorde det. Ikke alltid man oppfører seg perfekt når man er redd og jeg syns hun uansett fortjente å høre hvor redd du ble også.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 jeg kunne sikkert ogsåp blitt sint, men ville vist redselen mer enn sinnet. Ville nok gått og beklaget oppføresele min, jeg..staaakkars gamla:-)
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 En reaksjon er en reaksjon der og da. Du hadde grunn til å bli redd og sint! Håper hun skjerper seg, ellers bør hun sette bilen i garasjen for godt. Hun er jo ikke alene på veien.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 JEg vet jo ikke hvem denne dama er eller hvor hun bor, og jeg er fremdeles sint. Det ligger igjen 40 meter med svart gummi etter bilen min der oppe:p (dekkene var gode og varme for jeg pendler og kom jo fra jobb, da går det MYE gummi i en sånn bråbrems, tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde hatt kalde dekk!)
Ravna Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Burde og burde. Jeg er ingen fan av å bruke munn på folk, det finnes så mange andre måter man kan få sagt det man mener. Men i din situasjon var det helt forståelig! Ser ikke bort i fra at jeg kunne ha gjort det samme selv, man kan bli lynforbannet når man blir skikkelig skremt (en grunn til at ungene mine helt har sluttet med å hoppe frem bak dører og rope "BØ"!). Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, noen ganger tar adrenalinet overhånd.
rødt&blått Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Fårstår reaksjonen din kjempegodt og det gjør sikkert hun også. Hun stoppet kort tid etter og hvorfor det tror du? Hun la seg flat sier du, hva ellers kunne hun ha gjort? Hun sa hun ikke så deg, det kan bety det samme som at hun ikke så etter/ slurvet med sikt før utkjøring.. Reaksjonen din vil i værste fall være til ettertanke for denne damen om at det er mulig å se en ekstra gang i speilet... og hvis ikke hun hadde til hensikt i å ta livet sitt, så ga du henne vel en støkk, og det er det mange "rutinekjørere" som trenger! ... og torsdag er en særdeles dum dag å gjøre seg til drapsdame på..!!
Brillefint - Jadda! Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har vært den gamle dama en gang. Og jeg lover deg at hadde den andre sjåføren stoppet og kjeftet meg opp hadde jeg syntes det var helt greit! Ubehagelig ja, men hadde forstått VELDIG! Det er jo tross alt snakk om at man kunne skadet seg selv og et annet menneske for livet.
*bolla pinnsvin* Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Du reagerte jo som du gjorde fordi du var redd og da kan du vel knappest lastes, synes jeg.
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #10 Skrevet 19. juni 2009 Hadde antagelig reagert helt likt, og om det mot formodning sulle vært omvendt, så hadde jeg ikke hatt noe annet enn forståelse for at jeg ble skjelt ut heller. Klart man blir redd i en slik situasjon og da reagerer man ofte med raseri, så jeg synes utbruddet ditt var helt forståelig.
Mom2Two Skrevet 19. juni 2009 #11 Skrevet 19. juni 2009 Jeg synes det hørtes ut som om hun ikke burde ha sertifikat lenger. Det er MANGE eldre mennesker som burde gitt seg med å kjøre lenge før de gjør. Det er skammelig at det er "familielegen" som gir anbefalinger ang. dette. Det burde faktisk vært godt trente leger som hadde dette som felt og som ikke hadde et lege-pasientforhold til personen i utgangspunktet (med binding osv.). De er en stor fare i trafikken. Når det er sagt skal man passe seg litt for å slakke ned på den måten du gjør, for det kan fort misforstås slik at personen i den andre bilen tror du skal slippe henne ut. Det er mange som skaper stor usikkerhet på den måten. Ellers var jeg senest i går vitne til en som hisset seg opp noe voldsomt i trafikken. I rundkjøringen ved McDonalds på Ullevål stadoion stoppet en golf like godt midt i rundkjøringen, gikk ut av bilen og begynte å skjelle ut mannen i bilen bak, så ikke at han hadde gjort noe galt en gang, jeg. Så ut som han hadde tenkt å banke han opp. Da han var ferdig satte han seg i bilen og kjørte i motsatt kjøreretning rundt rundkjøringen og ut på motorveien. Jeg tenker at det finnes jammen mange gale folk i trafikken... Jeg tror det var redselen din som fikk deg til å reagere som du gjorde i forhold til å kjefte. Det er mange som reagerer sånn, spesielt når man har ansvaret for barn også, for da blir man ekstra redd. Så jeg skjønner deg godt.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 19. juni 2009 #12 Skrevet 19. juni 2009 Gamle damer eller skal jeg si gamle folk ser sjokkerende dårlig i trafikken! De er egentlig litt farlige, kan aldri stole på at de ser hvertfall. Ei venninne gikk ut i forgjengerfelt med vognen først, men en gammel dame bare suste forbi, rett foran vognen. Dvs hun rakk akkurat å trekke den tilbake.. Kunne jo blitt katastrofalt!! Synes du reagerte som du burde jeg, du ble jo redd! Hun fikk seg kanskje en vekker på hvor dårlig hun fulgte med i trafikken også da..
*Rutletutt* Skrevet 19. juni 2009 #13 Skrevet 19. juni 2009 Der og da reagerte du jo i forhold til hvor redd du ble - og da blir det jo vanskelig å si i ettertid hvordan du burde reagert. Jeg hadde nok reagert på samme måte...og jeg hadde virkelig skjønt reaksjonen din om jeg hadde vært damen i yarisen - er skikkelig skummelt der der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå