Gjest Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Bare nysgjerrig her :-) Vi bor veldig, veldig langt ute på landet og absolutt alle vet hvem vi er og hvilken bil vi kjører. Barnehagen ligger skikkelig avsides til med kun to boliger i nærheten og jeg kjenner de som bor i husene. Jeg presiserer dette for å forsøke og forklare at noen kan komme for å ta bilen er mindre sannsynlig enn å vinne i lotto to uker på rad ;-) Barnehagen er stor og god, men dette innebærer også at det er et lite stykke å gå for å komme seg inn på de ulike avdelingene. Nå bli det ny baby på oss i august, og jeg må innrømme at jeg gruer meg litt for dette med å hente/levere i barnehage. En ting er å levere og hente 2 barn, men da evt med en baby på slep kan det blir stress, spesielt om været er dårlig og minste på 2 år har en dårlig dag og ikke vil gå fint selv. Så har vi en som går på skolen, og jeg kan fint kjøre ham bort etter jeg har levert og hente ham før jeg henter de andre, han må uansett ta skolebuss om ikke fordi det er lang vei. Han blir 7 år når vesla kommer og er av den veslevoksne og ganske ansvarlige (om enn vimsete) typen. Hva tenker dere om å la han og babyen sitte alene igjen i bilen mens jeg leverer og henter de andre to? Dette tar normalt 2-5 minutter, litt ettersom. Eldstemann har ikke noe problem med å komme seg ut av bilen i tilfelle krise, han er ikke typen til å i det hele tatt komme på å f.eks ta av håndbrekket (dessuten er det helt flatt der vi parkerer), og jeg føler meg ganske sikker på at han vil klare å få ut lillesøsteren sin også dersom bilen mot all formodning skulle begynne å brenne. Mer sannsynlig er det vel heller at hun kan våkne og skrike litt, og da kan han gi smokk og trøste. Uansvarlig eller ok?
Lovemelikeyoudo Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 jeg tenker med en gang nei, men det er nok defor jeg ikke har noen 7 åring og vet hvordan han/hun er. Jeg har bare en treåring=) men det går nok bra, om du tror det går bra i.o.m at du kjenner barnet ditt=)
Gulosten™ Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 For min egen del er det mye enklere å ha et sete med base som jeg bare kan bære ut av bilen sammen med storesøster, og det er så vanskelig å forestille seg at noen kan bo SÅ avsidesliggende til Hehehe... Har barnehage omtrent midt i Ryenkrysset i Oslo, så blir vel kanskje på kanten hysterisk her... Haha. Men en 7-åring kan fint få en baby ut av en bil, det tror jeg nok. Bare du viser ham hvordan ting funker! Stol på magefølelsen din
It's all about me Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Jeg synes det er helt greit. Så lenge han klarer å komme seg ut og klarer å få veslejenta ut av setet. Hadde også lagt igjen en mobil i tilfelle det skulle være noe. 5 minutter er leeeeeenge i en bil med en hylgrinene baby.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Ja, veit du hva, det hadde jeg glatt gjort:)
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jada, i så fall skal jeg selvsagt vise ham hvordan! :-) Vi har alt en bilstol, og den er uten base, kjøper ikke ny nå. Synes det er tungt og kavete å bære den med seg og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få det til heller om f.eks 2 åringen nekter å gå og må bæres, 2 barnehagesekker (4 åringen nekter ofte å bære sin selv) og da 100 meter i øsende regn og vind som det jo ofte er på høsten på vestlandet. Kan jo ikke være helt bra for babyen det heller liksom... Og joda, barnahger kan faktisk ligge så øde til, men det er jo ikke så vanlig da ;-)
bambi på isen Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Jeg syns det er helt ok, hadde ikke stusset med å la min største sitte i bilen med en baby (nå er han snart 8 år, men ville også gjort det i fjor). Vi bor også avsides til (longyearbyen), så jeg ser for meg hvordan avsideliggende det kan være :-) Det med mobil var lurt, hadde ikke jeg tenkt på :-)
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Det med mobil var lurt! Takk for forslag :-) Har ikke bestemt meg for dette enda, men tenkte det kanskje kunne være et alternativ.
~sjiraff~ Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Jeg går ikke fra mine barn i bil. Men i dette tilfellet kunne jeg nok fint å vurdert det hvis bilen står parkert i gir, ikke er låst og du har nøkkelen med deg. Og ikke minst at dere øver på hvordan eldstemann skal ta minstejenta ut av bilen. Det er aldri biltyveri jeg er redd for mtp barn alene i bil. Det er brann og eventuelt at bilen skal begynne å trille, eller at noen kræsjer inn i den.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Å la ein baby sitte aleine i bilen i 2-5min, (eventuelt saman med ein 7årig bror) ville eg ikkje sett på som uforsvarleg, når du forklarar korleis du bur. Hadde sjølv ikkje hatt noke problem med å la småen sitte i bilen i lag med kusina på 8 om eg feks skulle innom butikken ein snartur. (kusina er av den litt vimsete typen, men dog). Du må nesten vurdere sjølv, men om det er omtrent slikt "landskap" som det er her, så ser eg ikkje noke problem i det.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #11 Skrevet 18. juni 2009 Jeg låser nesten aldri bilen her, hehe... Har aldri låst den når jeg leverer/henter i barnehagen, som oftest lar jeg til og med nøklene stå i. Noe jeg aldri noensinne gjør på mer bebodde plasser. Skulle jeg etterlate barna alene, ville jeg ikke latt nøklene stå i så klart da, sånn i tilfelle. Daa tenker jeg at vi kanskje prøver dette ut dersom han klarer å få setet/baby ut av bilen alene.
2hærligegutter Skrevet 18. juni 2009 #12 Skrevet 18. juni 2009 Hadde ikke tvilt...... Vet hvor tungvint der å skulle levere/hente et barn med en baby i sete eller på armen.. Vi bor også på landet (ikke fult så ensomt som dere) og alle kjenner alle.. Har løpt inn på butikken (liten nærbutikk) hvis det er lite biler på plassen og handlet det lille jeg skal ha
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Kan ikke fatte hvordan det skulle være uansvarlig!
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 18. juni 2009 #14 Skrevet 18. juni 2009 samme problem her også. bor øde til, lang skolevei og bhg vei! men gikk greit å ta med baby inn på bhg for å hente/bringe 2 litt eldre søsken der (de var da 16 mnd og 3 år) bare du kjenner gutten din å kan ta den avgjørelsen:) var kansje et par ganger eldste broren (da 10 år) passet henne mens jeg hentet de. men er forskjell på 7 og 10 hehe..
solstråle69 Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 Jeg ville ikke gjort det. Jeg etterlater aldri barn i bil uten voksne. Men det er mulig jeg er hysterisk. :-) Hvorfor ikke kjøre han på 7 på skolen først? Og jeg ville definitivt hatt en bilstol med base - den var jeg utrolig glad i! Ser at livet generelt hadde vært mye mer "styrete" uten den - sovna feks snuppa under bilturen, var det bare å bære med seg basen inn på butikken og sette den i handlekurven. :-)
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #16 Skrevet 19. juni 2009 Vi har kjøpt så mye nytt nå, at jeg kjøper ikke ny med base nå som vi har en som kun er brukt til ett barn fra før :-) Gikk desverre ikke an å kjøpe base utenom til den vi har heller. Vi kommer til barnehagen før vi kommer til skolen, så det er liksom naturlig å stoppe der først uansett :-) Tenker jeg venter til vesla kommer og ser om han klarer å ta henne ut av bilen før jeg bestemmer meg for hva vi gjør. Klarer han det helt fint tror jeg at jeg velger denne løsningen, klarer han det ikke, får jeg finne på noe annet, evt slepe med meg vognen selv om det blir styr.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. juni 2009 #18 Skrevet 19. juni 2009 det er fler i barnehagen til småen som gjør det uten en 7 åring som passer på. når jeg var 7 år så hentet jeg lillesøster på 2 i barnehagen 2 ganger i uka og lagde middag og passet på henne....
*Rutletutt* Skrevet 19. juni 2009 #21 Skrevet 19. juni 2009 Nå har jeg ingen syv-åting selv, så jeg vet ikke helt hva en "normal" syv-åring klarer og hva som kan forventes - men på det du skriver høres han som som om han klare det greit. Stol på magefølelsen din her, og på meg virker det som om magefølelsen din sier at dette skal gå helt fint;o)
mayaya Skrevet 19. juni 2009 #22 Skrevet 19. juni 2009 Greit nok det, men fra hvor lita? Fort gjort for en 7åring å glemme å passe på nakken til baby når han må ta ut en unge som har hyla i 3 minutter og ikke vil ha smukken Så kanskje ikke fra sånn helt nyfødt, med andre ord:)
Miss Misantrop Skrevet 19. juni 2009 #23 Skrevet 19. juni 2009 I din situasjon hadde jeg definitivt latt babyen sitte igjen i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå