FruTB Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har, som tidligere skrevet, "juksa" big time med legginga - egentlig hele tiden. I de siste dagene har det sklidd så til de grader ut at jeg har gått med han i mei-taien, ute på verandaen, og latt han sovne i den - for så å legge han i sengen. Jeg gir dog alltid sengen et forsøk før jeg tyr til andre metoder. I kveld prøvde vi sengen igjen, og jeg prøvde å bare la han ligge der, mens jeg sang og hysjet, strøk over hodet, og var der for ham. Men han er helt rabiat altså. Turner som en gal rundt i sengen, er andpusten og høy puls - hyler og skriker - virker rett og slett hyperaktiv! Så jeg tok han i i mei-taien og han roet seg med en eneste gang. Gikk rundt her i en halvtime, og han var rolig hele tiden, og jeg merket hvordan hele gutten slappet mer og mer av - og da jeg så at han var tydelig trøtt, men våken, la jeg han i sengen sin - og han lå da og koste seg i noen minutter før han fint fant søvnen selv. Eller var det jeg som fant den for han? For jeg kom til å tenke på at kanskje ikke Bo sliter med å finne søvnen selv. Kanskje hovedproblemet vårt faktisk er å roe han ned før legging? Eller går dette ut på det samme? Vi har prøvd det meste altså, bortsett fra skrikekuren - men er det noen lure triks for å roe ned kveldsaktive babyer?
barbalib har to fine gutter Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Oi, her trenger jeg også noen tips. Er Bo sint når han blir lagt i senga? Min sønn er helt propell i senga, babler og kryper rundt en halvtime før han sovner ved et uhell med beina ut av sprinklene. Jeg lar han holde på så lenge han ikke klager, men tenker at det hadde vært fint om han klarte å roe seg.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Hei Jeg er også skydlig i juksing på kveldem, og har svart på jukse tråden din! Nå går det faktisk usansynlig MYE bedre!! Her er det som har funket for oss, etter mye juks 1 - vi har lagt henne for seint! Vi trodde vi gjorde alt rett, og hun var i seng til 8 så og si hver kveld, da la vi henne ved første tegn på tretthet! Nå har vi begynt med kveldsstell kl 6... 2 - siste måltid får hun på soverommet! Jeg ammer, og sitter nå på senga når jeg ammer, akkurat som vi gjør det ved nattmåltidet. Her er det ingen lyd, og jeg tror hun forbinder soverommet med natt og soving nå. Vi begynner ca 18.30-18.45 etter kveldsstellet. 3 - etter maten halvsover hun somregel, jeg tar henne opp for å rape, og legger henne så i senga, stryker henne på hodet og sier god natt. 4 - så får hun ligge i senga å skravle så lenge hun vil. Jeg har funnet ut at ved å gå inn til henne en gang i blandt når hun IKKE sutrer, stryke på henne litt, kose å gi smokk så blir det mye mindre sutring på sikt. Hun vet at mamma kommer uten at hun skriker, så da ligger hun liksom å venter, titter mot døra og smiler når vi kommer inn Er så kos atte! Hender da hun sovner mens mamma eller pappa stryker på, men jeg ser hun glipper med øynene når vi går, men sovner likevel Hun sover nå til natten ca 19.30, senest 21! Ligger da hele tiden i egen seng, selv om vi innemellom må innom en tur eller fem til litt sutring... Det tåler vi Dette har reddet oss for ei stund! Nå har hun også slutta å våkne så innmari mye på natta - så nå har hun en strålende blid mamma også
Høna08 Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Her har vi en turner også, men ikke så aktiv som din tydeligvis ;-) Det siste jeg gjør før jeg legger han i senga er og amme inne på soverommet i halvmørket. Som regel roer dette han ganske mye. Men han turner som regel litt når jeg legger han allikevel, men skriker ikke da. Noen ganger kaver han seg litt mye opp og da hjelper det å stryke han litt på ryggen da roer han seg som regel litt. Han sover på magen, hadde noen uker med h..... ved legging hvor han snudde seg, jeg snuddde tilbake til rygg og slik holdt vi på til han ble overtrøtt og begynte å skrike, en dag orket jeg ikke mer og tror du jaggu ikke han bare sovnet på magen! Var jo det han ville hele tiden, men jeg drev jo å snudde han hele tiden *rødme* Sitter inne hos han til han sovner og det tar som regel alt mellom fem minutter til en halvtime kommer an på hvor mye han må turne før han legger seg til rette for å sove. Men som sagt så er det ikke noe hyling og skriking da....
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 glemte forresten å si at vi begynner roe-stund kl 17.30, enten med drømmehagen på mamma eller pappas fang eller med sang eller eventyr i sofakroken - UTEN forstyrrende lyder rundt oss! Vi har da en superrolig og blir lita frøken rundt kveldsstell og nattmåltid, og ikke minst sengetid Det har gått fra kaos til nesten bare kos
FruTB Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2009 Han er ikke så veldig sint nei, hvertfall ikke i starten. Men etter 30 minutter uten å bli tatt opp så begynner humøret å fall litt Han er så propell at amming er umulig. Prøver hver kveld, men han tar ett sug, også snur han seg bort - tilbake for et nytt sug, også snur han seg bort igjen - and so on! I mei-taien derimot dier han fint - dessuten våkner han alltid 30-40 min etter at han har sovnet (hvert øyeblikk nå, sukk!), og da pleier han også å die bra. Bortsett fra de siste dagene hvor han har grått og vært umulig å roe - men vi mistenker tenner/tann. Dersom jeg går ut av rommet blir det gråt med en gang, så det nytter ikke. Prøver å gå rund med ham inne på soverommet, mens jeg prater/synger rolig, men han kaver og krabber seg oppover magen min og skal på en måte over skulderen min. Faktisk. Har prøvd å legge både tidligere og senere, vel ikke før 18:30,kanskje det bør prøves... Nesten så jeg mistenker ad/hd - men det er kanskje litt tidlig å påvise det? Han er jo superaktiv hele dagen, også når han da denne toppen sånn på kvelden.
Høna08 Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Han høres ut som en aktiv liten krabat han der ja ;-) Hvordan sover han på dagen da? Her hadde vi også en periode hvor poden våknet 30-40 minutter etter vi hadde lagt han, men fant ut tilslutt at han rett og slett var overtrøtt. Når vi hadde en ettermiddagslur tettere opp mot leggetid sluttet han med dette. Har du prøvd å amme han i mei taien på soverommet og så legge han over i senga??? Her også gråtes det hvis jeg prøver å forlate rommet der er derfor jeg sitter inne til han sovner :-D Tror nok det er litt tidlig med adhd ja ;-)
*En rosa og en blå* Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Roligtime! Her roer vi ned gemyttene en halvtime-time før vi går på badet. Ingen aktiv lek, ingen herjing, ingen stimuli. Kun rolige stemmer, sang, rolig dans, lesing etc. På badet dimmer vi lyset og tar det helt rolig. Dersom hun begynner å gire seg opp, så hysjer vi på henne. Dersom vi ikke får tatt roligtimen av noen grunn, så bruker jeg lang tid på å få henne til å sove.
bønni Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Hmmm, ikke helt sikker på om jeg tør å si det - men men :-) Jeg har hatt enorm framgang med roing og soving den siste uka, etter at jeg startet med å puffe ham i rompa mens han ligger på magen og skal sove. Holder ham forsiktig, men bestemt, fast over rygg og rompe og puffer rytmisk. Han roer seg i løpet av få minutter. Han skrek litt i begynnelsen, og gjør det innimellom fortsatt. Gråter han skikkelig tar jeg ham og forsikrer meg om at det ikke er noe galt. Som regel går det uten gråt - han herjer litt, men kommer seg ikke ut av grepet mitt, så leken går fort over til å være hoi-ing og krafsing på lakenet før han legger seg til rette, gnir seg i øynene og sovner. Det funker både dag og kveld. Om kvelden sovner han lettest hvis vi ikke leker så veldig voldsomt den siste timen - men av og til glemmer jeg meg og tuller i vei med ham, vi har det moro ;-) Går fint å legge ham på denne måten allikevel. Målet er selvsagt at han skal klare å sovne av seg selv i senga si, men fra å gå fra å bare kunne puppes i søvn og legges sovende så er dette et kjempeframskritt. Håper det ordner seg for lille bo, det er slitsomt når de ikke roer seg! - både for foreldre og barn.
Dubros Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Hadde en veldig aktiv baby, armer og ben gikk hele tida. Så puttet vi han i en slik sovepose og det funka som bare det.
FruTB Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2009 Takk for gode innspill En sånn sovepose har vi kjøpt, men ikke tatt i bruk enda - litt redd han blir for varm i en sånn nå i sommer - lite lufting liksom? Den er jo veldig tynn, men Bo svetter sånn om natten ... Varm pjokk! Roligtime hørtes i grunn lurt ut, selv om jeg føler at det er nettopp det vi prøver - og feiler med. Men kanskje det fort kan bli litt for mye lek og tull i 17-18 tiden. Men altså, det å sette seg ned i sofaen med en bok kan jeg bare glemme. Han er mark uten like, og skal ned og opp og ut og frem. Skal gjøre en iherdig innsats med roligtime i kveld, for å se om han kan roes uten å bli putta i mei-taien.
FruTB Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. juni 2009 Og ja, dagsovingen ser sånn ca slik ut; 06:30 - 07:00 - står opp 08:00 - 08:30 - frokostdupp 10:30 -->formiddagslur. Ofte bare 40 minutter, men de siste 3 dagene har han slått til med 2 timer!! 13-tiden - 30-40 minutter med snork Også sover han en liten halvtime i 15-16 tiden. Egentlig har jeg hatt den sånn at dersom han våkner fra siste dupp etter 14.45, så får han ikke sove mer om dagen. Våkner han før 14:45, så får han en liten halvtime i 16-tiden. I går våknet han kl 15:00, men fikk likevel sove en liten halvtime fra 16:30 til 17:00. Han sovnet ikke for kvelden før 21:00, men da sov han altså - uten oppvåkninger (annet enn mat) resten av kvelden/natten. Kanskje han trenger den siste ettermiddagsduppen der? Men 21 er da alt for sent for en 7 mnd gammel tass å sovne? Også synes jeg i grunn han har veldig mange dagdupper. Sammenlikner jeg med de i barselgruppa mi så er jo Bo rene sovedyret - er jo aldri våken mer enn max 2.5 timer før han trenger å lade batteriene. De andre babyene er nede på 2 lurer pr dag!
Collette Skrevet 19. juni 2009 #13 Skrevet 19. juni 2009 Har du prøvd babymassasje? :-) Vet at det funker for noen. Jeg har gått på kurs og lært det og det funker faktisk av og til.
FruTB Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2009 Ja, har prøvd det også. Han hadde kolikk da han var mindre, så da fikk han massasje hver kveld. Prøver innimellom nå også, men han er ikke videre glad i å ligge lenge på stellematta/gulvet/senga - rolig - så sjelden jeg får gjennomført så mye massasje.
Høna08 Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 Poden er 8 mnd og har fortsatt tre lurer om dagen. Han sover også relativt kort på hver lur så vi er langt unna to lurer. Og her også er det som regel 2,5 time våkentid mellom hver lur. Siste lur skal være unnagjort før 16 er regelen vår. Sovner han ikke før kvart på vekker vi han faktisk, men det virker som en liten powernap er nok til at han holder ut kvelden samtidig som han ikke våkner etter han har blitt lagt. De dagene han våkner tidlig tyner jeg han litt før hver lur slik at vi har de til nesten samme tider hver dag (blir jo litt opp og ned i forhold til hva vi gjør på dagen da....) Han legges mellom halv syv - syv som regel og sovner mellom syv og halv åtte. Ser ut som dere ofte har fire lurer om dagen (hvis jeg tolker det riktig) kanskje du kan prøve å få det ned i tre og også legge den siste luren litt senere slik at han ikke må være så lenge våken før han legges? Vi har forresten også sovepose, han turner like mye i den, men da slipper jeg ihvertfall å stresse meg at han sparker av seg dyna :-D Har kjøpt en tykk på IKEA og en tynn (1.0 tog heter det) på nettet. Den tynne funker fint nå i sommer"varmen".
Itsrejk Skrevet 19. juni 2009 #16 Skrevet 19. juni 2009 Vi jobber litt med å finne roen for småtten om kvelden for tida, så denne tråden leser jeg med stor interesse. Tror vi skal bli litt mer bevisste på å ha en "roligtime" før legging vi også. Ikke så lett når lillebror må bli med rundt på storebrors fritidsaktiviteteter etter middagstid da...men nå er det jo skoleferie og roligere tider. Så takk for gode tips! Og til "mammadamen & Lille Bo": Jeg tror jeg ville ha vurdert å la mei-taien være en del av roligtimen, jeg, siden den funker så godt for å roe ham ned. Hvis han får sitte i den en halvtimes tid eller så før han legger seg, mens du bretter klær (jeg har i hvert fall _alltid_ klær som må brettes!) eller et eller annet annet som er relativt lydløst - så er han kanskje rolig og avslappet til leggingen? Jeg ville ha passa på å legge ham ned i senga hvis jeg så at han var i ferd med å sovne, men jeg ville ikke nølt med å gi ham den nærheten og kosen som en fin avslutning på dagen, hvis det er det som funker for å få ham rolig. Og ang. pose: Vi har brukt pose fra småtten var noen uker gammel. Hvis han kaver mye kan han bli litt varm, men da åpner jeg bare posen litt nedenfra, slik at det kommer luft til.
FruTB Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2009 3 lurer ja ...- vi kan jo prøve, men det utgår i dag da han allerede er på andre luren Ja, mei-taien har jo en fantastisk beroligende effekt på han. Kjenner at han blir helt tung og slapp når jeg setter han oppi - og han har det helt fint med å bare sitte og titte - uten å bli underholdt. Deilig! Eneste jeg er redd for er at jeg venner han til dette da - å sitte i selen hver kveld. Kan jo ikke forsette sånn så alt for lenge - på et tidpunkt vokser han vel ut av den også. Men det er kanskje enklere å å jobbe med leggingen når de er bittelitt større ... Eventuelt finner roen i andre ting, setter pris på bøker/barne-tv/sang, og ikke minst; har _roen_ til å følge med når han blir lest for. Så ja - jeg får bære litt til, men skal passe på å legge han i sengen før han sovner oppi den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå