Mayken Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Sambo kom kjørende opp bakkene til hvor vi bor, er 70 sone og kl var nesten 20.00 Han så en liten gutt komme sykklende langs med veien i motsatt rettning (Er ikke fortau akkurat på den strekningen, man må inn på en annen vei hvis man skal gå eller sykle til byen, og så møter denne veien den andre igjen hvor det da fortsetter med fortau. Litt vanskelig å forklare.) Ingen av bilene som kjørte samme retning som gutten reagerte, de bare "ruset" motoren og kjørte forbi. Sambo kjørte ut i grøften, satte på nødblinken og sprang over veien. Fikk stoppet gutten som nok ikke var mer enn ca 6 år og fikk han til å gå av sykkelen (han vinglet jo litt) Det kom frem at gutten hadde tenkt seg til pappa'n sin i Tønsberg og spurte om det var riktig vei. Ja, sa sambo, men du må sykle i hele natt, hele dagen i morgen også, og kanskje enda flere dager og netter, da så gutten litt oppgitt ut. Sambo spurte om han ikke kunne få kjøre han hjem til mamma, de kunne legge sykkelen bak på planet på bilen, men nei det ville han ikke. Han kunne jo ikke ta gutten med tvang, så han bad han gå av sykkelen og holde seg langt inn til siden til han kom til fortauet, heiv seg i bilen og duret hjem for å hente mobilen sin. Kjørte ned igjen, fikk innhentet gutten og ringt politiet som kom og overtok. Det gikk jo bra, men reagerte på at ingen andre voksne reagerte på dette. Hadde dere gjort det?
Kamomille Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Dersom gutten syklet OK, er det jo helt umulig å vite om han faktisk fikk lov til å være ute å sykle på den veien eller ikke. her hos oss er det 80 km grense (gud vet hvorfor - det bor mange barnefamilier her), og skal ungene sykle, så må de ut på veien for å sykle. jeg slipper ALDRI min 6 åring ut på veien alene, men ser at noen andre foreldre gjør det. Har forsøkt å gjøre noe med fartsgrensen her, men der er veivesenet helt steile!! Jeg synes ofte det er vanskelig å se om ungene er 6, 8 eller 10 år. ungene i 8-10 års alderen her i nabolaget sykler jo til skolen. Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde stoppet hvis gutten syklet ordentlig. Dersom han vinglet midt i veien hadde jeg selvsagt stoppet!
Kamomille Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Og jeg synes det er veldig bra at gutten ikke gikk inn i bilen til mannen din. barn bør jo lære å aldri gå inn i biler med fremmede folk!!
Mayken Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2009 Ja, sambo forstod også situasjonen og at gutten ikke ville bli med inn i bilen og det syntes vi var veldig fint egentlig. Nå er det snakk om at dette er en innfartsvei, ingen hus i nærheten, så at en liten gutt sykler der er ganske malplassert.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Fint at mannen din kontakten politiet da,slik at de fikk ordne opp. Var tydeligvis en god grunn til at han absolutt ikke ville hjem til mammaen sin? =/
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jeg hadde reagert på at noen hadde ringt politiet i den situasjonen. Synes det er litt drøyt. Enig i at et barn på 6 år ikke skal sykle slik alene. Men det kan jo hende barnet bare fikk for seg at det skulle besøke faren bare. Husker selv at jeg gjorde slik da jeg var liten. Uten at det var noen grunn til at jeg ikke ville hjem. Kjedelig for foreldrene å få politiet på døra uten grunn...
~sjiraff~ Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Det er jo supert at de ringer politet. Syndes du det hadde vært dumt om politet hadde kommet hjem med 6 åringen din om han/hun hadde vært på vei til et annet sted av landet? Eller hadde det vært bedre å bare la han sykle avgårde? Politet er der for å hjelpe, og dette vil jo ikke få noen som helst konsekvenser for noen. Hva tror du? At politet noterer seg navnet på morra og kommer og tar ungen neste gang han er utenfor hagen?
Emil & Røra Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Så utrolig fint å vite at det finnes sånne som mannen din ute og kjører =) Veldig bra gjort!
Gjest -<<- Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Du mener det ikke er grunn for politiet å kjøre hjem en seksåring som har stukket av og sykler alene langs en trafikkert vei..? Hva som er ungens grunn til å stukket av er da revnende likegyldig.
Popsipus Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Jeg synes samboeren din opptrådte som han burde i en slik situasjon. Klart man blir bekymret når en 6-åring driver og sykler på en vei med 70 km/t-fartsgrense, uten fortau og helt alene. Skulle han bare fortsatt utover natten på sin lange ferd mot Tønsberg? Tenk om andre som ikke hadde fullt så ærlige hensikter hadde stoppet han i stedet for din samboer? Det er jo ikke sikkert at moren visste at han syklet av sted på egen hånd heller? Hadde dette vært min sønn, ville jeg vært sjeleglad om noen tok seg bryet med å varsle politiet slik at gutten min kom seg helskinnet hjem igjen!
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #11 Skrevet 18. juni 2009 Selvfølgelig skal man kontakte politiet! At det blir flaut for moren er meg likegyldig. Skal man liksom gamble på at ungen faktisk finner veien hjem uten å få seg selv drept for å skåne en voksen for en litt kjedelig opplevelse (politiet på døra med ungen)? Jeg synes samboeren din HI handlet helt riktig og om jeg hadde lagt merke til at ungen syklet ustødig på en sånn vei hadde nok jeg også sjekket hva ungen holdt på med!
Miss Misantrop Skrevet 18. juni 2009 #12 Skrevet 18. juni 2009 Huff, fostergutten vår på 6 skulle hjem til mamma og syklet (160 km) før faren min fikk innhentet han. Han lekte i naboens hus, men guttene hadde lurt alle og nabogutten hadde fortalt moren sin at broren min måtte hjem og pappan og mamman min trodde jo at han var hos naboen. Det tok 3 timer før de oppdaget at han var borte og de innhentet han rett foran huset til moren hans. Stakkars liten gutt, han hadde spurt etter veien flere ganger. Syntes jeg ser det for meg: Hvor er veien til Bærum, uten motorvei?
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Synes mannen din opptrådde helt korrekt. Jeg ville forhåpentligvis gjort akkurat det samme, og det tror jeg mannen min også ville gjort. Man skal huske på at politiet er riktig instans å kontakte i slike situasjoner. Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt i barnets hjem, men fordi politiet lett kan finne ut hvem barnet er og kontakte foreldrene. Man vet da at barnet er i trygge hender, og vil bli tatt vare på. Videre, kan politiet, dersom de reagerer på noe, kontakte barnevernet etc for oppfølging. Synes at folk kan være flinkere til å "blande" seg. I verste fall kunne gutten ha blitt påkjørt og dødd, fordi ingen brydde seg, eller påkjørt og total skadd for livet... vet ikke jeg hva som er verst.
Mayken Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 18. juni 2009 Var det samboeren min tenkte også. Ville ikke slå opp i avisen dagen etter og lese om en ulykke hvor den lille gutten var innvolvert, det hadde han ikke kunne levd med. Gutten fortalte hvilke gate han bodde i og han hadde kommet seg ganske langt. Han hadde nok absolutt rømt hjemmefra, var det han gav inntrykk av. Om det er noe alvorlig galt i hjemmet eller om han skulle rømme hjemmefra fordi mamma var dum og nektet han iskrem bryr jeg meg ikke noe om, det er det opp til politiet eller andre instanser å finne ut av, men en så liten gutt har ikke noe på den veien å gjøre uansett. Kun drevne" sportsyklister" Hadde det vært mitt barn håper jeg at noen hadde gjort akkurat det samme. Er ikke sikket jeg hadde tenkt tanken selv heller, men er utrolig stolt av samboeren min som ordnet opp og gjorde som han gjorde. Folk bryr seg alt for lite om andre nå til dags synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå