Gå til innhold

Dere som har barn i barnehage: hvordan blir ferien deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn i en privat bh (andelsbh) og er superfornøyd, MEN for første gang har jeg virkelig blitt irritert...

Styret har visst bestemt at ferien bestemmes på følgende måte:

1. Foreldrene får spørsmål om hvilke 3 uker barna skal ha sommerferie.

2. Barnehagen bestemmer så hvilke uker de skal stenge helt.

I vårt tilfelle stenger barnehagen helt i uke 30 og 31. Naturlig fordi da er flest på ferie. Jeg skjønner hvorfor de gjør det slik, men hva med de som i utgangspunktet ikke er helt sikre på hvilke uker de skal ta de ut, velger tre uker og de er tre HELT andre uker enn de to med full stengning?

Vi valgte uke 27, 28 og 29... Dermed må vi ha de ute i 5 uker sammenhengende...

Da synes jeg det blir urettferdig at vi skal betale for de to ukene mer vi må ha ferie enn de andre.

Jeg har snakket med styrerne, og sagt at jeg jo forstår hvorfor dem, og at det ikke er lett å forandre så mye etter de har satt opp ferielister for de ansatte etc. Men hvis de hadde tipset på forhånd om hvilke uker det MEST sannsynlig blir stengt, erfaringsmessig (i forb m fellesferie), så ville vi valgt litt annerledes, slik at vi unngikk dette med fem uker...

Noen som har lignende erfaringer?

(Selvfølgelig vil vi være mest mulig sammen med barna i ferien, finne på ting sammen og la de pause fra barnehagehverdagen, og vi skal jo ut og reise og har masse program. Men 5 uker blir litt lenge, synes vi...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor ikke da droppe ferie i uke 27 og 28?

Siden dere ikke hadde planlagt noe allikavel?

Skrevet

Vi MÅ ha alle fem ukene...! :-/

Gjest 5 andre
Skrevet

Vi har barna i en kommunal barnehage, og den er helt stengt i uke 29 og 30. Mannen min kan ikke selv velge når han skal ha ferie, da de har ferie i puljer. Selv har jeg termin i uke 30, og ser ikke akkurat fram til å være alene med to barn under tre år alene de to ukene.

Da barnehagen fåreslo å stenge to uker i sommer, protesterte vi mot dette (overraskende i mindretall).

Jeg er utdannet lærer, så for meg er det ikke noe problem til vanlig at barnehagen holder stengt. Mange andre har ikke noe reelt valg når det kommer til ferien sin, så jeg stemte i mot stengningsforslaget.

Det er heller ikke alle som har familie eller venner som kan bidra med barnepass de ukene man er pålagt ferie, så jeg synes synd på de som må få den kabalen til å gå opp.

Skrevet

Min mann har også ferie i puljer, og i år har han tidlig ferie. Jeg er lærer, og er naturlig i en heldig posisjon i så måte. Derfor skreiv vi opp uke 27, 28 og 29 i utgangspunktet. Synes bare som sagt det blir litt mye med 5 uker... og på rad også.

Helt enig i at ikke alle har det like lett når kabalen skal gå opp! Full forståelse!

Skrevet

Mmmm... hovedgreia her for oss er vel at vi ikke har fått noen beskjed om at de første valgene våre er bindende, og heller ingen tips om at det f. eks. "er mest sannsynlig at bhg holder stengt i ukene.... etter erfaring fra tidligere år, dermed kanskje taktisk lurt å velge de ukene hvis dere har mulighet.

Gjest 5 andre
Skrevet

Helt enig. Jeg tenker også at 5 uker kan bli lenge for barna som er vant til å gå daglig i barnehagen. Må være litt brutalt å begynne igjen etter mange uker med fravær.

Er tross alt mer realt i vår barnehage, hvor vi fikk vite om de stengte uken på forhånd, og måtte velge enten uken før eller etter som ferieuke for barna.

Skrevet

jeg tar fri hele juli jeg.. det er betalingsfri måned, trodde det var standard i alle b.hager.

men, man betaler jo for full plass både til jul og påske, selv om ungene har fri, så egentlig blir det jo ikke noe forskjell?? du får jo allikevel en betalingsfri måned?

Skrevet

Jobber selv i privat barnehage. Kan si med en gang at det er individuelt fra barnehage til barnehage om det er betalingsfri måned. Dette står oppført i vedtektene til hver enkelt barnehage. Skal noe endres i disse vedtektene må det gå gjennom Samarbeidsutvalget først.

Men dette med ferie syns jeg virker veldig rart. De kan da vel ikke pålegge dere å ta ferie? Dette vil også være opplyst i vedtektene til barnehagen og har sammenheng med hvor mange måneder betaling dere har. Hos oss er det 12 måneder betaling og vi kan derfor ikke pålegge noen å ta ferie, selvom vi anbefaler det. Virker helt hårreisende å først kreve å få vite når barnet skal ha ferie, for så å opplyse om at barnehagen vil være stengt i de og de ukene! Det hadde jeg ikke gått med på!

Skrevet

visste faktisk ikke at det var valgfritt med betalingsfri måned.. ungene mine går i kommunal b.hage da, der er juli betalingsfri, og det er pålagt med 14 dager sammenhengende ferie. før gikk datteren min i privat barnehage, de holdt rett og slett stengt hele juli.

Skrevet

barnehagen min datter går i har stengt hele juli. det er en privat barnehage. i og med at min mann og jeg har ferie puljevis blir det 1,5 uke hvor vi begge jobber og hun ikke har barnehage. heldigvis har min mor fri og har tilbudt seg å passe henne mens vi er på jobb....

Skrevet

Tusen takk for mange innspill og svar, det setter jeg pris på, for jeg har vært så usikker. Slik jeg har forstått våre reglement (... jeg har lett og lett, men finner ikke de derre papirene vi fikk en gang i tiden...), må vi ta 4 uker ferie i løpet av et år, og i følge hun jeg snakket med i dag, er en av de ukene en del av jul- og påskeferien. Så vi må ta ut barna i 3 uker i løpet av sommerferien, helst sammenhengende, men tror ikke vi MÅ. Det er jo derfor vi synes det er urettferdig at vi, som sikkert var maks uheldige i år, må ta de ut i to uker ekstra. Vet egentlig ikke hva de andre foreldrene mener om dette, men de fleste har sikkert valgt fellesferien.

Æsj, kjenner jeg blir sur... blæh. Menmen, får nesten spørre styreren i morgen igjen. Hun var ikke der i stad.

Skrevet

Barnehagen irriterer meg max på det området ja! De stenger jo i hytt og pine, både planleggingsdager, kollektiv avspasering og sommerstengt. og det i en kommunal bhg! Hva er det som gjør at barnehager trenger 4-5 dgr pr år for å planlegge, når alle andre bedrifter klarer å planlegge samtidig som de har åpent? De ka jo ikke ha SÅ mye å planlegge?? Og hvorfor får de lov å holde stengt visse uker på sommeren? Det gjør faktisk at foreldrene tvinges til å ta ut ferie akkurt da. Dermed kan man ikke spare ferien til høsten, og f.eks ta en sydentur da el.l. Barnehagene er noe dritt sånn sett, de er til for de ansatte, ikke for barna og i alle fall ikke for foreldrene!

Skrevet

Jeg jobber i barnehage selv. Kommunen vedtok å stenge barnehagen tre uker i juli, men alle foreldrerådene i alle barnehagene satte seg fullstendig på bakbeina og det hele endte med at kommunen trakk tilbake forslaget og har nå bestemt at vi har åpent hele sommeren. Kjempebra!!! Stå på saken deres, aldri for sent å få gjennomslag:-)

Og til HØNAogEGGET: Vi har rimelig mye å planlegge skal jeg si deg, vi trenger virkelig de tre planleggingsdagene vi har pr år. Vi skal evaluere året som har vært, og vi skal planlegge barnegrupper, personalgrupper, innkjøring, prosjekter, bursdagsfeiringer, innrede rom på nytt, rydde i gamle ting og tang, ordne istand alt mulig til nye barn, ha dugnader, reparere gamle og falleferdige ting, VASKE, you name it!!! Vi har virkelig nok å gjøre - og alt for å gjøre hverdagen til barna og foreldrene bedre! Så ikke kom å si at vi ikke har en dritt å gjøre på disse TRE dagene av 365 dager! :-) For gjett om vi har!

Skrevet

Det må da gå an å bytte ferie? De kan virkelig ikke tvinge dere til å ta ut ferien, når de legger det opp sånn. Dere kan faktisk ikke tvinges til å ta fem uker i den perioden, man skal ha tre uker minimum og de kan man "tvinges" til å ta. Stå på kravene!!! :)

Skrevet

Hos oss stenger barnehagen uke 28, 29 og 30... Det fikk eg vite tidlig, og så spurte de oss foreldre senere om vi hadde tenkt å ta ut mer ferie, enn det som var stengt. For bhg ville at de ansatte skulle ta 4 uker i sommer.

Hos oss er barna pliktig til å ta ut 4 uker i året, 3 av dem innenfor skolens ferie.. Den siste uka er de 5 planleggingsdagene som bhg har i året...

Skrevet

Så rart det var lagt opp, det virker litt ustrukturert for meg. Barnehagen til datteren vår har stengt 4 faste uker i sommer. Det gjør jo at vi MÅ ta ut ferien vår akkurat da, men for oss har det lite og si:)

Skrevet

først til høna og egget:

ønsker du virkelig at de ansatte i bhg skal planlegge i arbeidstiden???

hvem skal da ta seg av barna dine???...endel foreldre skulle prøvd seg en uke i vår jobb....

jeg jobber og har barn i kommunal bhg, og vi har alltid stengt i uke 28 og 29.har aldri vært problematisk, da de fleste finner det gunstig å ta ut ferie på denne tiden...skjønner det kan by på problemer for de som må ta ut ferie i puljer, og det er jo beklagelig...

barna må ta ut 4 ukers ferie da juli er betalingsfri mnd...3 av dem skal helst være sammenhengende på sommeren, men vi er åpne for å være litt fleksible her;-)

og nok en gang til høna og egget: tilrette lagt for de ansatte...vi må ta ut 3 uker sammenhengende og to av disse må være uke 28 og 29...dvs at vi kan drømme søtt om augustferie når det er billigere å reise(etter skolestart)...da må vi være på plass på planleggingsdager, for å legge til rette for at nye og "gamle " barn skal få en fin innkjøring, og en trygg start på barnehagelivet;-))

Skrevet

Forstår godt det Diamanda Galas sier, det er en tøff jobb å jobbe i barnehage. Det kan godt hende høna og egget er veldig misfornøyd med sin barnehage, men å hevde at de ikke trenger planleggingsdager er rimelig drøyt. Man kan da ta en ferietur senere i året om man ønker det, feks ved at dere som foreldre ikke har ferie sammen i 5 uker. Da tar man det igjen en annen gang. Barna kan jo få fri fra barnehagen når som helst:)

Skrevet

vi kan ta ut de siste 2 ukene ellers på året, ja....men ikke fra midten av aug, da må vi være med på innkjøring av barn, og kan ikke ta ferie før medio sept, tror jeg det er...men det er ikke et stort problem egentlig, ble litt engasjert her;-))

Skrevet

Nå mente jeg foreldrene kan ta ut ferie ellers også, ikke dere som jobber i barnehagen:)

Skrevet

uff uff ja vi har 4 plan dager i året, da lager vi årsplan og evaluerer. planlegger foreldremøter, og gjør klart til nye og gamle barn.osv... har nok å gjøre. men om du er så misfornøyd med barnehagen så ta ut barna dine å ha de hjemme da........ (til høna)

vi har åpent hele året, bare stengt helligdager. tvinger ingen til å ta ferie, men anbefaler det. foreldrene må skrive når de skal ha ferie slik at vi som jobber prøver å tilpasse oss slik at vi tar ferie når det er minst barn.

Skrevet

Når jeg hadde barn i barnehage så hadde de stengt to uker på sommeren også fikk beskjed om at vi måtte sette opp 3 uker ferie til barna ut i fra når de hadde stengt. Det var opp til oss. Om det skulle være et kjempe problem at det ikke passet med de dagene barnehagen hadde stengt kunne man få plass i en annen barnehage innen kommunen de to ukene barnehagen hadde stengt og ta ferie utenom de stengte ukene.

Har du sjekket om det er mulig da?

Skrevet

Jeg betviler ikke at det er ting som skal planlegges, men det jeg syns er rart er at det trengs ekstra dager til det! Alle arbeidsplasser har behov for planlegging, men stenger ikke likevel! Helsevesenet har relativt mye planlegging å gjøre, men tenk om man skulle stenge sykehuset pga planlegging? Og be pårørende ta seg fri og pleie sine syke selv de dagene man skulle planlegge videre drift?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...