Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Skal prøve å forklare så godt jeg kan. Noen ganger når jeg sover, så føles det som om jeg flyter. Ikke opp eller ned, men mer som om jeg flyter på stedet. Som om kroppen min flyter over sofa, sengen...eller whatever...der jeg ligger og sover. Så er det som om jeg synker veldig dyp i søvn. Jeg føler meg våken, men kan ikke røre meg. Det er som om kroppen min ikke vil lystre hjernen min. Jeg føler meg våken, fordi jeg tenker. Prøver å kommandere f.eks. armen eller den ene foten til å røre på seg. Jeg kan t.o.m åpne øyene og se ut. Jeg kan se ned på kroppen min, se på stillingen jeg ligger i, kjenner at f.eks at den ene armen holder på å sovne. Men hele kroppen er lam. Kan ikke kalle dette utenfor kroppen opplevelse, fordi jeg kjenner kroppen min, jeg ser på kroppen min fra mine egne øyner. Men når jeg prøver å våkne, eller røre på meg, så er det som om kroppen er helt lam.Jeg kan også føle at jeg bruker mye styrke på å røre på meg, og når jeg endelig våkner...så har jeg skikkelig vondt i hodet. Dette skjer så ofte, at jeg har begynt å få søvnproblemer pga. dette. Noen ganger tør jeg ikke sove, fordi jeg er redd for å oppleve dette. Noen som har opplevd det samme?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Jeg kan oppleve det. Har ikke forsøkt å åpne øynene da. Det er fryktelig ekkelt, og jeg kan ikke prate. Jeg har dette spesielt når jeg er sliten, og hviler middag på sofaen. Ergo jeg har sluttet med det, tør ikke sove middag lengre. Sjelden eller aldri at jeg har opplevd det når jeg legger meg for natta. Heldigvis, da hadde jeg blitt smårar.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Husker ikke om jeg har hodepine i etterkant av det, for det er ei stund siden sist...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Har hørt om dette. Hvis det plager deg veldig, syns jeg du skal snakke med legen og kanskje få henvisning til søvnekspert.
Tweak Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har opplevd lignende ja, spesielt dersom jeg sover på dagtid (er jo gravid, he he). Jeg sover, og drømmer, men jeg er liksom bevisst. I drømme kan jeg bestemme meg for å stå opp og gjøre noe og så får jeg det ikke til. Jeg prøver å tvinge opp øynene eller løfte hendene, men det skjer ikke. Noen ganger drømmer jeg at jeg bruker hendene for å løfte øyelokkene for jeg er sikker på at om jeg ser så våkner jeg og får gjort det jeg vil. Har til og med stått opp og begynt å gjøre det jeg planla for så å oppdage at jeg fremdeles ligger i sengen og ikke har beveget med det knyst! Det er ikke skummelt, for jeg forstår hva som foregår. Det er nesten litt underholdende. Det er bare slik at noen ganger går søvnstadiene litt over i hverandre og vi kan være bevisst i drømmetilstanden. Når vi drømmer så er kroppen koblet slik at vi ikke skal agere ut det vi drømmer. Men noen ganger funker ikke dette heller og man går i søvne. Det jeg tror vi opplever er at vi er bevisste i drømmen mens kroppen fremdeles er koblet opp til å ikke gjøre som vi vil. Det er IKKE farlig! Trenger man å våkne så våkner man. Prøv heller å slappe av og slumre litt til, så våkner man skikkelig til slutt.
♠️SparEss♠️ Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Hei du. I perioder er jeg plaget mye med dette. Er helt våken i hodet fordi jeg kan føle og kjenne kroppen min og få med meg det som skjer i rommet, men kan ikke bevege en eneste muskel om jeg prøver aldri så mye. Jeg får helt hetta når dette skjer og vet at det ikke er farlig, men har følelsen av at jeg likevell kommer til å dø hver eneste gang. Dette er noe som heter søvnparalyse og er ikke farlig. Du kan google det på nette. Finnes noe informasjon om det der. Du kan ta dette opp med fastlegen din, men etter min egen erfaring er det ikke mange leger som kan gi deg noe fornuftig informasjon om fenomenet fordi de kan lite om det. Spør da heller om å bli henvist til noen med ekspertise på søvn og søvnlidelser. Vet at dette kan være svært skremmende og oppleve og akkurat som deg så er jeg veldig redd for å sove i periodene jeg er plaget med dette i frykt for at det kommer. Tror det vil hjelpe deg mye å få mere kunnskap om fenomenet så jeg råder deg til å kontakte fastlege som eventuellt kan henvise deg videre til spesialist. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har slitt med dette i 10-15 år, i peroder helt ekstremt. Det kalles søvnparalyse, og er en tilstand hvor hjernen våkner før kroppen. De fleste mennesker er "lammet" igjennom den dypeste søvnfasen. Det er fordi man ikke skal utøva drømmene sine fysisk. F.eks var det en mann som drepte kona si i søvne, fordi kroppen hans manglet denne funksjonen. Vi som lider av søvnparalyse våkner altså før kroppen er ute av lammelsen. Enormt ubehagelig! Det fins ingen kur mot dette, men studier viser at de fleste "vokser" det av seg i 30-årene. Jeg er nå 27 år og det skjer sjeldnere og sjeldnere, HELDIGVIS. Mitt beste tips er å ligge helt rolig til lammelsen har gitt seg. Det verste er når man får panikk, og føler seg fanget i sin egen kropp. Det kan være utrolig skremmende.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Anonym 17.02: jeg tror du kanskje er inn på noe her. Husker en gang da jeg lå og sov middag. Var så sliten, for fikk ikke sove natten før. Også begynte jeg å synke dypere i søvn. Og jeg kunne nesten sverge på at det ringte på døren. Så jeg våknet, men kunne ikke røre meg. Jeg prøvde og prøvde å røre meg, men gikk ikke. Så tenkte jeg at jeg få bare prøve å ligge rolig hele tiden og bare vente til det skal gå over. Men så kjene jeg at jeg langtsom begynte å få litt panikk. Og da begynte jeg å streve med å røre på meg. ville at kroppen skal røre på seg. Og da jeg endelig våknet, så var jeg så usikker på om det faktisk hadde ringt på døren, eller om det hele bare var en drøm. Det er så ekkelt.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 Der slo du hodet på spikeren. Slik har jeg også det noen ganger, når dette skjer. Jeg var så sikkert på at jeg sto opp og gjorde noe, men da jeg virkelig våknet, så ligger jeg fremdeles på samme sted. Uff... Hi
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #10 Skrevet 19. juni 2009 Ville bare si tusen takk til dere som har svart. Nå ble jeg litt klokere. Skal google litt om søvnparalyse. Og hvis dette plager meg mer, så tar jeg kontakt med legen og får en henvisning videre. Tusen takk igjen. Godt å vite at flere opplever dette. Ikke det at jeg vil at dere skal oppleve dette, men jeg trodde kanskje det var noe galt med meg. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå