Gå til innhold

Dette med å ta bilder av andres barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si det er grillfest / sommeravslutning i barnehagen, og foreldre og barn er der sammen med de ansatte.

Er det greit at noen tar bilder av barna?

Og er det greit at disse legges ut på f.eks Facebook etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt bilder av barna i barnehagen, men stort sett med de kun diffust i bakgrunnen. Noen få av sønnen min og vennene i ett... Men nei - disse legger jeg ikke ut! Eneste bildene jeg legger ut med andres unger på, er til gode venner som selv har bilder av ungene liggende ute. Overhodet ikke halvkjente!

Nære venner som nevnt over her vil også si ifra til meg om det ikke er greit. Noen av dem har bilder av min på sine sider også.

Skrevet

Jeg syns ikke det gjør noe, men aksepterer hvis noen av foreldrene ikke hadde likt det. Og hadde det selvfølgelig fjernet de.

Skrevet

Greit at de tar bilder av barna.. Men absolutt ikke greit at de legges ut på facebook.. andre folk har ikke noe med å legge ut bilder av andres unger!! min mening. Jeg legger aldri ut bilder av andres unger... kun mine.

Skrevet

Her er det ikke greit. Regner med de andre foreldrene i barnehagen her er såoppegående at de ikke legger ut nærbilder av andres barn, på samme måte som det ikke kunne falle meg inn å gjøre noe lignende. Nå har jeg ikke fb, så det er vel egentlig ikke en problemstilling for oss. Bruker tre sekunder på å spørre mamma til Kari om det er greit at jeg tar bilde av henne sammen med den lille her, og sier at de kun skal i hennes barnehagealbum.

Skrevet

Om de/det andre barnet inngår som en del av mengden og ikke kan gjenkjennes, eller sees kun diffust i bakgrunne (igjen: ikke kan gjenkjennes) tror jeg ikke du trenger å innhente samtykke.

Hvis barnet/barna er gjenkjennlige og i fokus/del av en samlet oppstilling osv., så SKAL du innhente samtykke av foreldre/foresatte før eventuell publisering.

Å legge ut bilder av andres barn, for så å "selvfølgelg fjerne dem hvis de ikke liker det" er helt bak mål!! Innhent samtykke FØR du publiserer!!!!

Skrevet

Det er vel ok at det tas bilder av barna sammen med eget barn.

Men, det er vel ikke lov til å publisere dem uten å innhente samtykke. I hvertfall ikke dersom det er andre barn "i fokus". Noen som leker i bakgrunnen trenger man ikke samtykke for, men er det to barn som står sammen og smiler til fotografen skal man ha samtykke fra begge de fotograferte.

Jeg hadde likt det dårlig om noen la ut bilder av barnet mitt på nett, og særlig om de ikke hadde spurt først. Det er en grunn til at jeg ikke har noen bilder av barna mine på nett, og da liker jeg ikke at andre legger dem ut heller.

Skrevet

Men Prylet, har alle de andre foreldrene tilgang og sjekker jevnlig de kanalene du publiserer bilder på? F.eks facebook, hjemmesider osv.?

Jeg kjenner ikke de andre foreldrene i bhg så godt, så om noen hadde lagt ut bilder av småen uten samtykke hadde jeg aldri funnet det ut, og dermed ikke hatt mulighet til å si ifra at jeg ville ha dem fjernet ...

Skrevet

Hm, kinkig spm.

Jeg mener at dersom noen skal legge ut bilder av meg eller mitt barn, så bør de spørre først! Det er faktisk ulovlig å legge ut bilder av andre uten samtykkelse. Men på en annen side, dersom noen hadde lagt ut bilde av meg eller ungen min og skrevet noe koselig under, uten at jeg egentlig visste om det først tror jeg faktisk det bare hadde vært hyggelig. Hehe. F eks la en venninne av søsteren min ut bilder av datteren min som nyfødt på nettby, og skrev at hun var så nydelig etc. Men hun spurte først da, så sa det var greit. Dersom det er veldig mange på et bilde, f eks en bhg eller en skoleklasse er det vel greit å legge ut uten å spørre. Troor jeg. For da fokuserer man ikke på en enkeltperson, på en måte :-)

Skrevet

Geit de tar bilder for å ha i album, men ikke greit i det hele tatt om noen legger bilde av barna våre på nett.

Skrevet

Hvis bildet er litt difust selvfølgelig, som det er nevnt over her!

Er nok best å spørre :)

Skrevet

Syns det er greit å ta bilder av vennene til barnet, men ikke å legge dem ut på FB og lignende steder etter på.

Skrevet

Helt greit at det blir tatt bilder for å ha i private album. Det er jo bare kjekt for barna å ha senere. Uansett om de vil fortsette med å være venner.

Men ikke ok -på noen måte- å publisere dem!

Jeg var venninne med ei som la ut bilder av oss fra hvert treff på en blogg. Jeg klarte ikke å si fra om at jeg ikke likte det, og sluttet heller med å treffe henne. Dumt, men.

Det var faktisk ei som hilste på meg etter å ha sett bilde på bloggen. Det synes ikke jeg er noe særlig! Tenk på alle de osm kjente oss igjen, uten å hilse....

Skrevet

Jeg tar bilder av andre barn og andre voksne uten å spørre.. Vi bor i en liten bygd hvor alle kjenner alle,så dette er noe alle gjør egentlig. Så her knipser vi hele tiden, hehe:)

Ang. å legge ut på internett er kanskje en annen sak? Jeg vet ikke, har ikke tenkt så mye på det. Men det går jo an å spørre foreldrene for sikkerhets skyld.

For mange er det kanskje mest naturlig at slike bilder kommer i album til barna eller familiealbum? :)

Skrevet

Jeg synes det er greit å ta bilder f.eks. hvis ditt barn leker sammen med noen andre barn, eller bare ta litt bilder for å dokumentere hva som skjer. Hvis jeg av en eller annen grunn hadde lyst til å ta mer nærbilde av kun ett barn som ikke er mitt eget (f.eks. kledd ut veldig morsomt eller veldig ivrig på å gjøre seg til for fotografen) ville jeg spurt foreldrene først med mindre jeg kjente de godt fra før.

Når det gjelder å legge ut bilder på nettet, ville jeg ikke gjort det med andres barn uten å være helt sikre på at foreldrene synes det er greit.

Skrevet

Jeg er alenemor. Pga bfs tidvise psykoser har han ikke informasjon om hvilken bhg barnet går i. Han treffer barnet her og har noen bilder av det, men jeg ønkser for ungens skyld ( og de andre barna i bhg ) at han ikke skal vite hvilken bhg barnet går i slik at han kan dukke opp i dårlige perioder( les: truende).

Dette er noe bhg vet om men som de andre foreldrene i bhg ikke har informaasjon om og jeg heller ikke har planer om å la dem få vite ( blir litt for privat).

Dersom noen på en sommeravsluttning el tar bilder og legger ut på fb el. kan han fort finne ut hvilken bhg barnet går i. Det medfører at personalet risikerer å måtte tilkalle politiet om han kommer og at også de andre ungene opplever dette.

Det er en GRUNN til at det ikke er lov å publisere bilder av andres barn uten samtykke....

Skrevet

Når man legger ut et bilde på facebook kan hvem som helst se det! Ikke bare dine egne venner.. Hvis en venn av deg på facebook kommenterer ditt bilde, kan din venn's venner se dette bilde også! (håper dette var forståelig..)

Skrevet

Man har ikke lov til å legge ut bilder av andres barn på nett uten foreldrenes tillatelse.

Så nei, jeg gjør ikke det. Jeg synes også det er ugreit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...