saltogpepper Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Når forandret dere dette? Og hvordan? Min gutt på 6 mnd våkner grytidlig om morgenen og jeg lurer på om han er klar for å sløyfe ettermiddagsluren sin - prøvde i går med at han sov bare to lurer , den andre luren klarte jeg å forlenge ved å trille ham i vognen , så den var ferdig 14.30 - så måtte jeg legge ham kl 18 for da var han veldig veldig trøtt. Han sov veldig urolig i natt (men kan ha vært pga tannfrembrudd) men våknet litt senere enn vanlig så jeg tror kanskje jeg kan være på rett spor. Men i dag fikk jeg ikke ti å forlenge den andre luren hans, så han våknet kll 13.30 - da kan jeg jo umulig holde ham våken til seks/syv... Så i dag må han nok få en bitteliten ettermiddagslur også. HVor gamle var deres babyer da dere begynte med to lurer i stedet for tre? HVordan gjorde dere det?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Hmm..tror det var rundt 6 mnds alder ja..Jeg begynte å la det drøye litt lenger mellom lurene rett og slett, sånn at hun var våken i nesten 3 timer før første lur for dagen, og så 3 timer våken igjen før lur nr to.
saltogpepper Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2009 Ja det høres lurt ut - hittil har jeg hatt 2,5 timer som målestokk. Skal prøve 3 timer i morgen. Tror jeg må la ham få en liten power-nap i ettermiddag men kan jo eventuelt vekke ham etter 20 min? (han sover vanligvis 30 min på denne luren. To skritt frem og ett tilbake,,.ikke lett dette her
Høna08 Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Jeg prøvde også på å få til dette en liten periode, men det endte som regel med at han ble overtrøtt før han skulle legge seg for kvelden (han er ikke langlur sover så jeg måtte jobbe MYE for å forlenge lengden på lurene). Og når vi la han overtrøtt så begynte han å våkne etter å ha sovet en time eller to og var kjempevanskelig å få til å sovne igjen. Så ga opp tilslutt og nå har vi fortsatt tre lurer på dagtid (han er 8 mnd), og morgen klokka seks. Men da får jeg ihvertfall rolige kvelder og netter (sover fre leggetid til neste morgen). Så foreløpig gidder jeg ikke å stresse med det. Hadde han derimot sovet lange lurer av seg selv, eller relativt enkelt hadde jeg nok prøvd å endre litt på det :-D
blomsterjenta Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Hei Saltogpepper! Vi har jo snakka om dette tidligere - og vi holder på med akkurat det samme - og jeg kan fortelle deg at vesla ikke våkner kl 05 lenger!! Nå sover hun faktisk til kl 07 - sover mellom 0930 og 1130 og mellom 14 og 1530 - sånn ca! Og det funker. merker at hun er mer sliten før hver lur, og at jeg foreløbig presser henne litt mot hennes rytme - men jeg tror rett og slett at hun har sovet for mye på dagen fram til nå - derfor våknet så tidlig. Det hele snudde da hun ved en slump våknet etter at hun hadde sovnet for kvelden (pleier aldri å gjøre det) og holdt det gående fra kl 21 til 23 ca. Dagen etter sov hun til kl 07 - og da passet det jo å "presse" henne inn i 2 lurer-modus! Dette var på mandag - så det er rimelig ferskt - men jeg tror vi er inne i en ny rutine. Håper dere finner ut av det! Lykke til! Jenta mi er forresten 7mnd.
saltogpepper Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2009 Tusen takk for svar! Skjønner at folk har ulike erfaringer med dette. Fikk håpet opp litt nå da, blomsterjenta ! Skjønner at det faktisk lar seg gjøre - det blir jo vanskeligere når han våkner fem/seks, men tror jeg skal prøve å la ham være våken litt lengre hele tiden før han får neste lur - så klarer vi det kanskje etter hvert. Takk for gode svar!
Idun Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Vi har akkurat begynnt med to lurer og jenta vår er ni mnd! Har ikke fått det til før fordi hun bare klarte å sove ca tre kvarter første luren og være våken ca 2,5 timer. Jeg bestemte meg for å sette alt inn på å forlebge lurene hennes. La henne som vanlig kl 9 og etter 40-45 minutter gikk jeg en tur slik at hun sov i 1,5 time. Så holdt jeg henne oppe i 3 timer, og merket at hun hadde mer å gå på da. Setter igang med aktiviteter (husking, butikken ol) når jeg merker at hun begynner å bli trøtt. I tillegg har jeg flyttet flaska med mme fra lunsj til ca kl 13 så hun får litt mer å gå på fram til kl 13.30. La henne da, og brukte samme metod for å få henne til å sove til kl 15.00. Nå ser det ut som om hun klarer dette helt selv etter 1,5 uke - håper jeg da. Hun er mye trøttere på kvelden nå, så hun er i seng rundt halv sju. Men fortsatt mye "våken" på natta og tidlige morgener. Håper det gir utslag etterhvert...
FrøkenJ Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Har også prøvd litt frem og tilbake ang dette. snuppa er 7,5 mnd. Sover nå en laaang lur på morgenen (ca 2 - 2 1/2 time), så 2 små lurer på en halv time senere. Sliter også med at hun våkner mye på natten og vil gjerne ta morgen i 5 tiden...veldig festlig!!!.. Så vil gjerne gå over til 2 lurer,men dette får jeg ikke til nå,da hun som regel bare sover en 1/2 time 2 lur og ikke mer...så da må det bli en 3 lur også... Føler hele dagen går med til å få henne til å sove og få lurene til å passe med leggetid...syns det er et slit akkurat dette her..
Lunita_ Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 vi har begynnt med to lurer på dagen nå vi,snuppen er 9,5 mnd... har ikke fått det til før,for han ble så veldig overtrøtt på kvelden. hvis jeg får han til å sove fra kl 13.00 til 14.00 den siste luren så klarer han å holde ut til kl 18.30 da han bruker å legge seg. våkner 6 på mårran,men det må man vel regne med når man har små barn...men heldige er de som får barnet til å sove lengre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå