Gå til innhold

Gråt! Sette grenser for en baby....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp begynt min 3 mnd lange pappaperm og mamma skal jobbe for sommeren.. Ganske umiddelbart har det dukket opp et problem. Vår baby er snart åtte mnd.. Det har seg slik at hun blir fly forbanna hvis jeg ikke er sammen med henne. Jeg kan ikke engang gå på do uten at hun skriker sin verste gråt.. Hun skriker til hun blir blå i trynet og hikster og står på.. Først kom jeg løpende med en gang dette skjedde, men lurer på om det er så lurt. Hun ler og smiler og koser seg når vi er sammen, men så snart jeg går ut av rommet krabber hun etter og skriker alt hun makter. Nå skjønner jeg at en baby skal ha mye oppmerksomhet, men jeg må jo gjøre noen andre ting. Skal jeg virkelig la denne bli med inn på do?? Det er så slitsomt, hun klarer jo ikke seg i eget selskap mer enn 30 sekunder av gangen. Jeg har prøvd å fortelle henne " ta det med ro, pappa er snart ferdig på do og kommer ut", men hun skriker bare enda mer... Alle tips taes i mot med stor takk? HIlsen pappaen til en meget krevende og bestemt liten frøken..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er sikkert inne i en periode med separasjonsangst, samt. at det er en omstilling for henne at mammaen er ute i jobb. Mitt råd til deg er å gi henne det hun trenger av nærhet. Skaff deg ordentlig bæretøy, så kan du gjøre ting samtidig som hun får nærhetsbehovet oppfylt. F.eks. en meitai eller en annen bæresele som ergo eller manduca. Gull verdt!! Disse kan du bruke på ryggen. Se på tettinntil.no.

Jeg tror dette er en periode som går over når hun har blitt litt mer trygg i situasjonen. Ikke la henne være alene og gråte. Jeg måtte ofte ta med tulla på do en periode. Nå går jeg på do alene! ;) MÅ du gå fra henne en kortkort stund, prat beroligende til henne, si at du kommer snart osv.

Det er forresten svært vanlig at de får en periode med separasjonsangst i den alderen.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Gode tips fra ingefær! Har selv manduca selen, kan anbefales på det varmeste!!!

Ellers så lurte jeg på om det kunne hjelpe at hun ble mere vent til å leke alene, mens du er i samme rom og holder på med andre ting? Går det greit, så lenge du er synlig, eller må du også være med og leke hele tiden? Kanskje hun må øve på å leke litt alene også? Og at det da ikke vil gjøre noe om du er vekke noen øyeblikk, fordi hun er engasjert i egen lek?

Min sønn kan også være slik, men da er det gjerne en grunn, som at han er sulten, trøtt, eller bare vil "opp".

Skrevet

Gode tips fra ingefær! Har selv manduca selen, kan anbefales på det varmeste!!!

Ellers så lurte jeg på om det kunne hjelpe at hun ble mere vent til å leke alene, mens du er i samme rom og holder på med andre ting? Går det greit, så lenge du er synlig, eller må du også være med og leke hele tiden? Kanskje hun må øve på å leke litt alene også? Og at det da ikke vil gjøre noe om du er vekke noen øyeblikk, fordi hun er engasjert i egen lek?

Min sønn kan også være slik, men da er det gjerne en grunn, som at han er sulten, trøtt, eller bare vil "opp".

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

vi har to barn. Med vårt første barn fikk vi råd om aldri si nei og være lydhøre for barnets behov. Det var mye fokus på dette fra helsestasjonen. Vi fikk et barn som var krevende og missfornøyd. Vi lest barnepsykologi og fant ut at vi måtte bruke nei og sette grenser. Med vårt andre barn hadde helsestasjonen snudd. Vi fikk beskjed om at vi er "president" i familie og barna skal høres, men ikke ta avgjørelsene. Deres råd stemte med det som vi selv hadde funnet ut etter prøving og feiling med barn nr 1.

Vill råde deg til å lese om oppdragelse og kjenne litt etter selv.

Finnes ikke noe fasitsvar.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hei! Din lille datter har ennå ikke utviklet objektkonstans. Det betyr at hun ikke forstå at objekter eksisterer selv om de ikke kan sees. I ditt tilfelle betyr det at din datter tror hun er helt alene i verden når du er utenfor synsfeltet. Du kan forøvrig sjekke om hun har opparbeidet objektkonstans ved å vise henne en leke og feks gjemme den bak en pute(mens hun ser på). Dersom hun gir tegn til å lete bak puten har hun objektkonstans(hun vet at objektet er der selv om det er borte).

Jeg tenker at du også kan øve "borte titt tei" med henne. Det er en fin måte å trene på.

Som nevnt fra andre ville jeg gitt henne den nærheten hun behøver, og det at hun smiler når du kommer er mer ett lettelsens sukk fra hennes side "Der er du ja! Nå er jeg glad". Det er IKKE slik at hun smiler fordi hun fikk viljen sin. Små barn lever i nuet, og hun reagerer i nuet. Hvis du er borte er hun lei seg. Hvis du er i sammen med henne er hun glad:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...