Gå til innhold

Oioi... nå blir det nok litt bråk;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bedt om endring av bidrag fordi det er flere år siden sist. Regner liksom med at BF stiger litt i inntekt som alle andre, og barna har jo blitt eldre noe som også påvirker.

Jeg fikk sjokk da jeg snakket med NAV forvaltning nå(de ringte); han har jo steget en hel normal årslønn i inntekt siden sist(ca 300 000)! Nærmer seg millionen i inntekt.

Det betyr jo at det blir litt endring da;) Og gjett om han blir sur nå. Han hater å betale bidrag, og jeg har i alle år måttet "dra" det ut av ham gjennom arbeidsgiveren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja bidrag er surt! Det forstår jeg. Men hva med deg da? Jeg ser i alle fall at mesteparten av mine penger kommer til å gå til barna. Bhg, mat, klær, varme på rommet, vaske klær, kjøre hit og dit, gaver til venner, godis, fritidsaktiviteter osv.

Hadde han hatt hovedomsorgen hadde jeg bodd i en liten leilighet, jobbet meg nesten ihjel, og hadde ikke laget middag på langt nær hver dag.

Så ja det er dyrt med barn.

Men det roer seg kanskje når det går en liten stund!?

Skrevet

Joda, han roer seg nok;) Han vet det hjelper ikke å bråke så mye med meg, for det har han erfart før. Jeg backer ikke ut, selv om han vil det.

Det er jo barna jeg tenker på, derfor ber jeg om endring. Og det var det hun på NAV sa, også.

Ja, pengene går jo til barna, og hus og alt det der. Syns ikke vi har overflod, selv om bidraget er OK fra før. Jeg kan hvertfall ikke unne meg så himla mye.

Han har ikke samvær heller, så jeg har ikke den hjelpen fra ham i tillegg. Så da blir bidraget hans del av det å oppfostre barna. Det ene barnet er handicapet i tillegg, så jeg kan ikke arbeide som andre(fullt), og det begrenser jo hva jeg klarer å få inn av penger selv i form av inntekt.

Jaja, det er godt å få litt ekstra inn i kassen, hvertfall. Så vi får tåle litt bråk en liten stund:)

Skrevet

Kan fort bli bråk av slikt, men rett skal være rett.

Når han ikke vil ha samvær eller hjelpe deg så får han jo værsegod betale..

Er jo ikke riktig at kun den som har den daglige omsorgen for barna skal betale alt, man er jo to om å lage de barna da.

Har selv sendt inn søknad om å forandre bidrag nå, har ikke hørt noe ennå.

Skrevet

Jeg visste ikke at vi måtte finne ut inntektsnivået til bf selv. Trodde nav hadde det overblikket.

Bf har de siste tiden pratet om hvor mye ansvar han har fått på jobben sin nå, at han er sjefen og greie....så han har sikkert steget i lønn. Men jeg tør ikke sjekke det, eller melde fra til nav.

Skrevet

Nei, det trenger vi ikke. Jeg bare gikk ut fra at inntekten hans hadde økt noe i løpet av årene siden sist jeg søkte om endring.

Så jeg leverte inn søknaden, og så ringte hun damen fra NAV forvaltning(de som avgjør søknader) og lurte først på om jeg virkelig ville søke om ny beregning av bidraget, for de hadde foretatt en sånn aldersklasseregulering med virkning fra 1/7 nå. Og da gikk bidraget opp nesten 1000 kroner med det. Hun hadde da ikke sjekket inntekten han lå inne med. Så jeg sa at ja, det tror jeg, for det er mange år siden sist, og jeg vet han har steget i gradene i jobben. Og da gikk hun inn og så hva han hadde i inntekt nå; nesten milllionen...... Og da var hun faktisk enig med meg i at de skulle se på det;)

Tenk deg å stige med 300 000 på bare 3-4 år i samme jobb. Hadde da ikke vært meg imot;) Hadde mine mistanker i fjor, for han sa sånn litt i forbifarten at han hadde gått så mye ned i inntekt at han vurderte å søke om endring, men hadde funnet ut han skulle la det være. Jeg skjønte jo da at her var det noe, og at han sa dette for at jeg IKKE skulle søke om endring;)

Han har faktisk en bidragsevne på over 30 000 i måneden, men jeg får så klart ikke det, da;) Håper på 1/3 av det for begge ungene tilsammen;)

HI

Skrevet

Hei :-)

Har dere privat avtale?

Jeg har gått ned mye i lønn og bf har byttet jobb og trolig nok gått opp.

Men han kommer til å nekte å endre bidraget.. Er på rundt 1800 kr nå, pga at vi tjente ganske likt sist.

Men hvordan kan man søke om å få det endret?

Koster det noe?

Skrevet

Nei, privat avtale med den fyren der, hadde nok gjort til at jeg ikke hadde fått en krone i bidrag. Her må NAV gå til arbeidsgiver, slik at bidraget blir trukket FØR han får klørne i lønna si. Han har prøvd de mest utrolige ting for å slippe unna bidrag. Det var faktisk så galt at det var vel hakket før dokumentforfalskning, for å "bevise" sin "lave" inntekt.....

Her finner du skjema for å søke om endring:

http://www.nav.no/page?id=826

Se i høyre marg der.

Har du veldig lav inntekt(vet ikke grensa), så kan du søke om fritak fra gebyret(du kan krysse av for at du ber om fritak på dette skjemaet). Dette er på ca 800,- og er kun et engangsgebyr.

HI

Skrevet

Takk for svar.

Her kan det gå mange mnd mellom hver gang bidraget kommer inn. Han betaler via NAV, men har privat avtale.

Jeg har nå kun os som inntekt, da jeg har sagt opp jobben for å flytte, holder på å søke jobber på det nye stedet da.

Lurer på om jeg skal søke om endring ja.

Skrevet

Ja, har du kun OS, så slipper du det gebyret. Og tar du det gjennom NAV hele greia, så kan du også søke om forskudd. Da får du hvertfall deler av bidraget, selv om BF ikke betaler når han skal.

HI

Skrevet

Jeg sjekket bidragsveilederen og satt din inntekt til 200 000,- da skal far betale rundt 6000,- hvis han ikke har samvær

Skrevet

Jeg kommer til ca 9 000 for begge to;) Det har også med barnas alder, og når en har tenåring, så øker det drastisk.

Jeg har allerede litt over 7000, og det er på en mye lavere inntekt for ham.

HI

Skrevet

Jeg tror jeg komme til å søke om endring i bidraget når barnet mitt er blitt eldre. Nå klare vi oss kjempe fint med det bidraget han betaler. Det er ikke mye, men vi klare oss kjempe fint nå.

Men det var godt å vite at man kan søke om endring i bidraget etterhvert. Hadde hele tiden trodd at det var nav som hadde oversikten og at dem skulle betale bidraget etter hva far tjener.

Nå lærte jeg noe nytt i dag og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...