Gå til innhold

Kan man til enhver tid ha kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av det å gå i butikken mens barnet sover. Flertallet som har svart mener det er uforsvarlig. Jeg ville ikke gjort det selv, fordi jeg ville bli så engstelig av det, men jeg synes ikke det er uforsvarlig fordet.

Det virker som mange tenker at så lenge barnet er med meg og jeg har kontrollen, så er risikoen minimal og jeg er en ansvarlig forelder. Men blander dere ikke da sammen eget behov for å ha kontroll med risikovurdering?

Det er farlig å leve, og man kan bli helt koko av å tenke risiko i alle situasjoner. De fleste ting innebærer kompromisser. Et godt eksempel er bilkjøring. Det er vel det farligste vi gjør med barna våre. God sikring er viktig, men vi kommer likevel ikke fra at det er en risiko ved det. Men som sagt, vi kan ikke tenke på det hver gang vi setter oss i bilen.

Andre områder der vi må kompromisse: Oppholde seg nær vann med småbarn, reise på ferie, la barnet utfolde seg fysisk etc Det er farligere å la barnet lære seg å gå på ski enn å gå fra barnet hjemme i senga. Men vi gjør det da likevel, og det er ikke uansvarlig. Jeg synes mange er for lettvindte med ordet uansvarlighet. Det at man ikke ville tatt de samme valgene selv betyr ikke at det er uansvarlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du har et veldig godt poeng!

Det handler vel også litt om hva man er vandt med!?

Vi bor på gård. X-en har ukespendlet i 1 år og jeg har tatt meg av barn og gård. Mange ganger når de har lagt seg, og før de står opp, har jeg vært i fjøset og gitt sauene mat. Jeg har vært og tatt imot lam og noen ganger har jeg vært borte 1 time, med bare babysitter med.

Men jeg hadde nok ikke tatt med babysitteren og vært i butikken i 10 min om butikken lå rett i nærheten.

Skrevet

Helt enig med deg holdkjeftenpådeg!

Vet ikke om jeg ville gått fra barnet mitt for å gå på butikken. Men det er vel fordi jeg ville blitt litt engstelig, men mest fordi det sjeldent er noe livsviktig jeg MÅ ha derfra, som ikke kan vente. Har alltid brød i fryseren og hvis jeg ikke har det har jeg havregryn i skapet, så jenta mi får mat uansett.

Livet er jo farlig, og vi tar mange andre risikoer som du sier.

Bilkjøring er farlig, selv om vi er tilstede. Man har ikke alltid kontroll i trfikken, selv om man er en utmerket sjåfør. Man har ikke kontroll på de andre bilførerene.

Og bading kan være farlig, ja. Var på Hvervenbukta i fjor sommer og bada. Da kom det to stressede unger bort til oss og spurte om vi hadde sett en lite gutt. Jeg lo litt og sa at jeg hadde sett mange smågutter.

Plutselig, helt ut av det blå, begynte det å styrtregne. Det ble kaos og alle tok tingene sine og løp for å søke ly. Da vi tilslutt kom hjem, så vi på nyhetene. En liten gutt var funnet død i vannet. Druknet.

Så det er mange farer man utsetter seg selv og barna for. Som man ikke tenker over at kan være farlig.

Så jeg ser ikke at det å gå ifra et sovende barn i noen minutter, er farligere enn andre ting.

Skrevet

Men så synes nå jeg at det er litt forskjell på hva man MÅ og hva man bare 'kunne hatt lyst til', for å si det sånn.

Som en her forteller, når en sau lammer, MÅ man jo ta seg av den. Man MÅ (som regel) kjøre bil/buss etc for å komme til jobb/barnehage/skole osv i dagens samfunn, og ungene MÅ (mer eller mindre) få utfolde seg fysisk og mentalt for å kunne ha det bra, bli gode motorisk og fungere i hverdagen når de vokser til.

Men det er vel få som for eksempel MÅ på butikken sånn helt plutselig og ikke kan vente til noen kommer og kan se til barnet- evt ta med barnet. Isåfall har man elendig planlegging og bør virkelig se på prioriteringer og tidsbruk i hverdagen.

At man plutselig gikk tom for sjokolade, brus eller sigaretter er i mine øyne ikke god nok grunn for å overlate en baby til seg selv i lengre tid.

Skrevet

Det er nettopp poenget mitt, at vi må vurdere risiko opp mot gevinst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...