Gå til innhold

Noen med barn som reagerer på melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd. Min sønn har vært dårlig til og fra nå den siste måneden. Aner ikke hva som plager han. Har vært hos lege flere ganger, men de finner ikke ut av noe. Ikke bare at han er syk, men han skriker veldig mye, mye mer enn før. Lurer nå på om jeg skal kutte ut melk, at han kanskje reagerer på det. Vet at melkeallergi arter seg som magevondt, men kan det følge med feber i tillegg? Han har hatt lett feber av og på nå en ukes tid, men det har toppet seg med høy feber (rett over 40`) i går og nå på morgenen. Er litt rådløs nå, og veldig lei. Stakkar gutten har det vondt, men vi klarer bare ikke finne ut hvorfor :-( Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Kan ikke se at du skriver hvor gammel han er, men det virker som han er for liten til å prate, bare kan skrike? I så fall kan han ha vondt steder man ikke vet om- f.eks i øret, hvis han også har feber. Små barn greier ofte ikke å vise hvor de har vondt. Jeg har ihvertfall fått høre fra lege at det er en sammenheng mellom ørebetennelser og melk. Så det kan jo lønne seg å kutte det ihvertfall for en stund og se om han blir bedre, hvis det skulle være forkjølelese eller ørebet. som plager ham. Kan også være han reagerer allergisk og har vondt i magen.

Vil tipse deg om rismelk som selges i de fleste butikker. Det smaker litt søtt, alle allergikere kan drikke det og det inneholder kalsium (de fleste typene er ihvertfall tilsatt dette). Min datter på 14 mnd synes det smaker kjempegodt. lykke til

Skrevet

Glemte å skrive at han er 13 mnd. Vi har fått sjekket både ører og hals, men der er det ingenting galt. Tror nok neste skritt nå er å prøve å kutte ut melka, så får vi se hvor det bærer. Har tenkt på både ris og soyamelk, men har vært usikker på om jeg har kunnet gi det til en på 13 mnd.

Skrevet

Jo, det skal vel ikke være noe i veien med ris- soyamelk, de spiser jo det meste annet som foreldrene spiser når de er 13 mnd så.. jeg ahr gitt henne det av og til når vi er tom for melk, og hun likte det tydeligvis veldig godt:)

Skrevet

Du kan jo prøve med laktoseredusert melk i første omgang, og se om det blir bedre av det.

Ofte kan barn reagere på melkesukkeret, selv om det egentlig tåler melken fint.

Våre to jenter drikker laktoseredusert melk ettersom begge har laktoseintoleranse.

Skrevet

Har ikke legen foreslått å sjekke for matallergier da? Man kan påvise ganske mye med en blodprøve, bare husk å ta med egen emblakrem når du skal til legen for som oftest synes ikke de det er nødvendig med den slags "luksus". Dessuten bør legen i tillegg til matallergier sjekke hemoglobin og ferritin. Hvis barnet har matallergi kan man ofte se det særlig på jernlageret fikk jeg beskjed om, sånn at hvis alle resultatene viser "ingen reaksjon" kan man likevel få en pekepinn på at det kan være andre ting barnet reagerer på. Svar tar tok en ukes tid for oss. Det er jo greit å vite sikkert at det er melkeallergi før man begynner å innføre spesialdiett, og dessuten får du jo sånn spesialmelk på blå resept hvis allergi mot melk påvises.

Gutten vår tålte ikke melk da han var mindre men vi merket det allerede da jeg ammet. Jeg spiser lite laget av melk selv og de gangene jeg gjorde det hadde vi et leven uten like fra småen i flere dager. Da vi prøvde å introdusere grøt reagerte han kraftig, sannsynligvis pga melka.

Men hvis dette er noe nytt som har dukket opp i løpet av den siste måneden kan det jo være andre også. Hvordan er formen til gutten? Er han blek og slapp? Jeg ville uansett reist tilbake til legen og fått en skikkelig undersøkelse gjort, med blodprøver, selv om legene synes det er kjipt å måtte stikke i armen til de minste.

Skrevet

Var på nok et legebesøk i dag, bl.a for å sjekke urinen. Utvidet blodprøve tok vi sist mandag, men ikke fått svar enda. MEN......etter x antall legebesøk hos forskjellige leger, fikk vi nå "endelig" konstatert.......streptokokk-infeksjon i halsen. At det går an sier jeg bare......hele tiden har han vært "lett rød i halsen" som de har kalt det. Han var plaget med halsbetennelse i feb/mars hvor han måtte igjennom 3 penicillinkurer før han var kvitt det. Er dette som har bekymret meg nå også, men legene var jo fast bestemt på at det ikke var det. Følg morshjertet sier nå jeg bare....det stemmer som oftest. Så nå er det på med ny penicillinkur, så får vi håpe hverdagen blir en helt annen for oss alle her :-)

Skrevet

Så bra at dere fant ut av det da! God bedring til den lille, og ja, mor vet ofte best :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...