Gå til innhold

Vi har ikke vindu på soverommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier og er på jakt etter annet sted å bo, og for øyeblikket er det ikke så mye mer vi kan gjøre med situasjonen. veldig traudig og upraktisk på veldig mange måter, men vi får så mye tyn fra venner og familie. "tenk hvis det begynner å brenne, da kommer dere dere ikke ut"

Jada, greit nok det. Men sånn jeg ser det er det irrellevant. Datteren vår ligger på eget rom. Hun har vindu på rommet. HVIS det skulle begynne å brenne så er det ikke sjangs i havet for at jeg ville klatret ut et vindu uten å ha hentet henne først (og hun har jo vindu, så da klatrer jeg jo ut der)

Men dette er ikke godt nok argument. for "Kanskje er det for sent å komme seg til hennes rom, og dere må bare redde dere selv"

Jeg blir nesten litt lattermild. Ærlig talt, jeg hadde jo uansett ikke redda bare meg selv. Hvis det hadde vært for sent å redde henne, så hadde heller ikke jeg hatt noen interesse av å komme meg ut, bedre å brenne inne selv også da....

Jeg nekter å tro at det bare er jeg som tenker sånn. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo livsfarlig!!!!!!!! det er IKKE godkjent som soverom, men bod når det ikke er vindu. jeg hadde ikke turt sove i det rommet...

Skrevet

Jeg tenkte med en gang at dere skal jo ha vindu på soverommet, men jeg skjønner godt hva du mener med at du ville jo aldri gått ut selv uten å ha reddet din datter!

Men, det er alltid en grunn til at vi skal følge sikkerthetsreglene, og uten at jeg kan komme på noe i farten så kan det være et og annet scenario som gjør det livsviktig for dere å ha et vindu på soverommet.

Selvfølgelig det du nettopp har nevnt, men det er alltids noe som kan skje som man ikke har tenkt på.

Selvom man ikke skal¨gå og frykte at det kommer til å skje noe, så mener jeg at man skal gjøre alt for å være best mulig sikret uten å bli hysterisk.

Skrevet

Det høres ikke ideelt ut nei, men hva skal man gjøre? Jeg hadde kjøpt en ekstra røykvarsler av optisk type hvis det er ionisk dere har fra før av og montert opp det i tillegg mens jeg fortsatte å lete etter et bedre sted å bo. Det går nok bra skal du se.

Skrevet

Men hva om det brenner i rommet du skal ut i?Da har du ingen annen rømningsvei!! Da brenner du selv inne og kan ikke redde datteren din.

Skrevet

Vel, det er forbudt, å LEIE UT, LÅNE UT, eller BRUKE en leilighet hvor soverommet ikke har enten vindu (med minste lengde 80 og minste høyde 60 cm) eller dør ut mot det fri Så om huseier vet at du bruker leiligheten slik, er det ikke bare oppsigelsesgrunn, det er UTKASTELSESgrunn. Når som helst det måtte behage huseier! For dette er nemlig i husleieloven og forskrifter til denne definert som "ulovlig bruk". Og skulle det skje noe som helst, kan både dere og huseier (i den grad han/hun "vet eller burde" vite at rommet ble brukt slik av dere) regne med både 0 forsikringsoppgjør og en strafferettsak. (Det samme vil for øvrig vennene bli, om det kommer for en dag etter et slikt tilfelle at disse vet om forholdet, og ikke har anmeldt det!)

Du sier at det er ikke "sjans i havet" at du ikke ville hente datteren på hennes soverom og klatre ut der. Vel, dersom brannen er utenfor deres egen soveromsdør, og temperaturen du møter ved å åpne denne døren ligger på 700-800 grader, hvilken "sjanse i havet" har du da til å redde verken henne eller deg selv?? Med en vei ut vinduet ville du derimot først kunne ta deg ut i friluft, så inn til datteren via hennes vindu, og berget begge to! Dessuten: Hvordan skal brannfolkene få reddet dere i en brann? Datteren var lett nok å redde, det krevde en knust rute. Men for å komme inn til dere trenger man røykdykkere. De kommer om 10-11 minutter. Dere kan klare dere i maks 5-6. uten hjelp. Vel, NOK et barn uten mor og far! På grunn av mors og fars tankeløshet!

Ellers: Nei, du er ikke den eneste som tenker slik. Og akkurat DET er årsaken til at det dør vel 100 flere i branner enn "nødvendig" i Norge hvert år (altså en hver 3. - 4. dag). Dødsbranner som kunne ha vært unngått, om bare ikke "noen" hadde tenkt "det skjer alle andre steder, men det skjer IKKE her"!

Det er ikke uten grunn at man har krav om TO utganger fra et soverom, en direkte til friluft, i branntilfeller i Norge. EN blir LITT lite når det brenner utenfor døren! Og det er ikke "papirbyråkrati" men DYRKJØPT erfaring som har gitt kravet!

Skrevet

Kjære vene, tror du ikke jeg er klar over det? Tror du ikke vi gjør alt i vår makt for å finne et annet sted å bo? Det var meningen det skulle være midlertidig, men det eksisterer ikke noe leiemarked her, vi har leita i snart to år, i løpet av den tiden har det dukket opp en eneste leilighet, på den var det over 60 stk. (!!!) på visning, og vi fikk den da ikke. Vi prøver alt vi kan å komme inne på kjøpemarkedet, går på visninger på hvert eneste hus som dukker opp, og er med på budrunder nermest en gang i uka, men boligmarkedet er meget presset her, forrige uke f.eks var vi med på budrunde på et knøttlite og eldgammelt hus som endte med å gå for nesten 700 000 over takst, det har ikke vi råd til.

Vi vurderer nå om vi rett og slett skal bygge hus, det tar litt lenger tid, men det kan se ut som om det tar like lang tid å kjøpe.

Huseier skulle foresten ordne vindu før vi flyttet inn, det er ett år siden.

Skrevet

Dere kan da vel ligge på rommet med vindu, alle tre? Ikke så vanskelig det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...