Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Hei Vi har tre barn på omtrent samme alder. 1 av barna er mine mens to av barna er min samboers. Barna er mellom 10 og 12 år gamle. Barna skal på ferie sammen med oss og vi er usikre på hva som er riktig å gjøre ifht. en sak som har oppstått. Vi hadde tenkt å gi alle 3 barna 500 kroner hver slik at de har litt lommepenger mens vi er på ferie. Nå har det plutselig oppstått en situasjon som gjør dette litt ujevnt. Min samboers 2 barn har en mormor som ønsker å gi dem litt lommepenger til ferien. Dessuten har den ene av hans barn spart litt lommepenger som han ønsker å ha med seg på ferien. Dette er den eneste ferien hans barn skal på i år da de ikke skal reise bort sammen med moren sin i år. Da faren har hovedomsorgen for de to barna betaler mor månedlig barnebidrag og dette bidrar til at barna svært sjelden får noe hos mor av fritidsutstyr, penger ol. De "tjener" derimot en del lommepenger hos sin mormor når de "jobber" hos henne på gården hennes. Mitt barn har ikke spart noe penger, barnet mitt har heller ikke fått noen penger fra sine besteforeldre til å ha med på ferien. Barnet mitt derimot skal til Syden på ferie sammen med sin far senere denne sommeren og har også vært i Syden på ferie med sin far tidligere i år. Barnet mitt får en del fritidsutstyr hos faren sin (f.eks mobil, kontantkort, kamera, snowboard, skateboard ol.). Vi har delt omsorg. Hva er riktig å gjøre mener dere ifht. lommepenger på ferie? Skal alle 3 kun få lov til å ha med seg de 500 kronene som de får av oss slik at de har like mye hver? Eller skal de få ha med seg alle de pengene de har fått av oss, spart og fått av sine besteforeldre? Vi vet ikke hvordan vi skal løse dette til det beste for alle. Dersom vi nekter dem å ha med det de har spart og fått av besteforeldrene vil hans barn bli lei seg da de ikke får brukt pengene på ferie (de skal ikke på annen ferie i år). Dersom vi velger å la de få bruke de pengene de har til rådighet så vil mitt barn bli lei seg da han ikke har så mye penger som de to andre. Noen tips til hvordan vi kan løse dette?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Siden ditt barn skal til syden med sin far senere, synes jeg de to andre barna skal få ha med seg alle lommepengene sine. Dette går vel ann å forklare for barnet. De bruker alle pengene sine på EN ferie, men ditt barn deler sine penger på TO ferier. (for tipper han vil få masse av sin far når de er i syden)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Kan du ikke be foreldrene dine om å spytte i litt til barnebarnets ferie slik at det blir likt med lommepenger. Si du heller kan betale de, men at det fremstår for barna at de har fått pengene av sine besteforeldre på morssiden. Hold dette fint unna barna og faren om det er noen som blir støtt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Hos oss får alle likt av oss foreldre, 2 barn hver fra 7 til 12, og får ha med seg det de har spart og evt. fått av besteforeldre. De vet godt at de har forskjellige besteforeldre og at praksisen er ulik. De som har med seg "mye" har vært flinke til å ikke kjøpe alt mulig ellers i året, og de som har mindre har jo gjerne kjøpt et eller annet for det og må huske på det. (Bli minnet om det.)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Henger meg på det siste her. Dersom et av barna våre av ulike grunner har fått ekstra penger, så får de ta med seg disse. De må jo uansett lære seg å disponere penger og at det vil være forskjeller.
Gjest Antarctica Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 De som har fått minst med seg av klingende mynt, kan jo innimellom få noe spandert på seg, dersom det blir en ren kjøpefest for de andre. Så slipper de gå med hengende underleppe gjennom hele ferien og bare glo på alt hva de ander kjøper... Men de må også minnes om at det blir enda en ferie seinere, med mulighet for innkjøp og moro, og at de andre ikke får det. Så blir det lettere å svelge for begge parter.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 unger er opptatt av her og nå. det ervanskelig å sitte å se på at de andre har mye mer. klart den som må sitte å se på blir lei seg. det er vanskelig å a kunne tenke på den andre ferien som kommer om en måned. kommer jo til en viss grad an på alderen og begrepet om penger, verdi g ikke minst tid. de skal være rimelig store før de er i stand til å tenke utover nuet. tenårene? kanskje, kanskje ikke? klart at det barnet som ikke får, enten må få tilsvarende, eller så må det restriksjoner til på de andre. det er jo hjerterått å forskjellsbehandle sånn. klart at den som er alene blir lei seg. kan på ingen måte forsvares. hva det andre barnet gjør hos sin far er totalt irrelevant. hva vi gjør når det gjelder felles er å kjøpe nye ting og klær utenfor samvær, slik at det ikke misunner noen. de andre her hos oss får jo ting va sin mor, men det er jo ikke forran øynene på halvsøskenene sine. men vi hadde heller ikke tillatt at den som skulle på egen ferie til å gå rundt å skryte om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå