Gå til innhold

Noen som har blitt igangsatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal spørre om jeg kan bli det, da jeg har en del plager nå, bl.a. navlebrokk. Er det noen ulemper med dette? Skal det veldig mye til å bli det når det bare er 2 uker igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt igangsatt og min store skrekk i kommende svangerskap er å bli igangsatt igjen.

Fødselen gikk bra, men fy h...... så inntenst det var, riene haglet på helt fra sterten av.

Tro meg, du vil ikke bli igangsatt.

Dessutten skal det ganske tunge grunner til for å bli det. Er det ikke fare for helsen din eller barnet så kan du nok bare glemme det og holde ut de to til fire ukene som er igjen.

Skrevet

Jeg vil virkelig ikke anbefale igangsetting dersom man ikke har medisinske grunner til det! Jeg ble igangsatt av medisinske grunner (langvarig vannavgang), og det endte i akutt ks etter mye slit - antagelig nettopp pga igangsettingen. Iflg Rikshospitalets hjemmeside er det nesten 50% sjanse for at fødselen ender i ks/vakum/tang ved igangsettelse hos førstegangsfødende. De har riktignok mange risikofødsler, så tallet er vel ikke helt representativt, men tallet gir deg likevel en pekepinn på hvor landet ligger.

Det beste, hvis både mor og barn har det bra, er å vente til fødselen starter av seg selv. Hvis man må ha drypp for å få i gang riene, er riene kortere, *vondere*, og kommer helt plutselig - de har ingen oppbyggingsfase, så man rekker ikke forberede seg ordentlig. Mine rier kom dessuten med bare litt over ett minutts pause mellom - helt fra starten av. Ikke så hyggelig, som du sikkert kan tenke deg.

Skrevet

Jeg ble igangsatt 4 uker før termin pga for tidlig vannavgang, og jeg hadde en helt fin fødsel, enkel og grei. Ingen smertestillende utenom akupunktur og papler, og testa såvidt lystgassen. Synes ikke det var så ille, og hele greia varte 15 timer fra jeg fikk stikkpillene til ungen var ute- og de virkelig vonde riene hadde jeg vel bare i noen få timer.

Skrevet

Hadde en helt grusom fødsel forrige gang, så kan nesten ikke bli verre tror jeg. Da fikk jeg epidural, og det har jeg sagt jeg skal ha nå også. Ikke førstefødende, og ja, den medisinske grunnen er navlebrokk evt.

Skrevet

Ble igangsatt v 1 fødsel. Endte i akutt keisersnitt. Hjerterytmen til baby sank kraftig, og h*n var veldig stresset.

Ble KS på nr to også pga det som skjedde første gang. De tok ingen sjanser.

Snakk med sykehuset, du..

Men vil ikke anbefale igansetting, nei...

Lykke til.

:)

Skrevet

Hadde jeg hatt valget, ville jeg unngått å bli igangsatt. Min første fødsel kom i gang av seg selv og var en flott fødsel. Andre gang be jeg satt i gang på grunn av vannavgang. Jeg kjente veldig godt at "kroppen ble tvunget inn i fødselen uten å være klar". Riene var fryktelig intense, jeg klarte mye bedre å takle riene ved den første fødselen. Man overlever jo alltids, men jeg synes jeg ble "frarøvet" den fine fødselsopplevelsen. Hvis du ikke har tungtveiende medisinske grunner for å bli satt i gang, ville jeg ventet til kroppen din og babyen din er klar, da går alt lettere.

Skrevet

Er ikke så lett å få igjennom igangsettelse før termin. Skal som tidligere sagt en del til.. Men når det er sagt, så vil jeg ikke si at det er så mange ulemper. Har selv blitt satt i gang 3 ganger, og tror ikke jeg har hadde hatt det noe bedre om det skjedde naturlig. Finnes heldigvis smertelindring av ulike slag, så ville ikke bekymret meg så mye. Å føde er vondt uansett lengde og intensitet!

Skrevet

Jeg ble satt igang 5 uker før termin pga preeklampsi.

Og jeg hadde heller ingen "oppbygging" av riene - jeg fødte på 1 time og 35 min.

Men alt gikk jo bra, selv om kroppen min gikk litt i sjokk etterpå :)

Skrevet

Jeg ble igangsatt, første gangsfødene.. Jeg var absolutt ikke klar over at riene kom til å komme så sterkt så fort! Det blei keisersnitt på meg også, fordi jeg var så sliten etter ett helvettessvangerskap, hadde aldri klart å presse ut babyen.

Jeg syns du skal prøve å holde ut de siste to ukene.. Det er jo mye mulig at kroppen din er klar før det har gått to uker :) Mye lettere for kroppen og babyen din, at det er "helt klart"

Skrevet

ble igangsatt, gikk greit i starten. Etter første dag med ballong fikk jeg maserier, etter andre dag (piller) gikk vannet, riene kom med en gang, var vonde som JULING men det var liten fremgang. Lå på drypp, riene ble helt forferdelige. 14 timer med vonde rier, 5-7 cm åpning, ikke noe mer skjedde. Kroppen min var utslitt. Endte i haste KS pga forverring av fosterlyd. Livmor trakk seg ikke sammen etter KS, holdt på å blø ut. Blodoverføring og intravenøt jern i 3 døgn... Jippie:/ Klarte ikke å gå på do på flere dager, måtte ha hjelp til alt i 3 uker, følte meg veldig sjaber...

Neste gang går jeg heller 2 uker over termin enn å bli igangsatt. Å tukle med naturen er skummelt er min erfaring. Men jeg hadde jo ikke noe valg, var igangsatt pga nyrebekkenbetennelse som ikke ga slipp. Baby klemte igjen urinleder fra nyre til blære. Meget ubehagelig. Så kroppen min var kake rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...