Gå til innhold

Ang. abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt abort før?

Og kanskje kan fortelle meg litt?

Jeg er en veldig voksen kvinne, med mange barn, som desverre har blitt gravid med min separerte mann...

(ønsker ikke masse negative tilbakemeldinger, da jeg selv vet hvor dum og teit jeg har vært selv...)

Men... jeg har aldri gjort dette før, og gruer meg litt.

Passer sinnsykt dårlig med et barn til nå...:((

Tror jeg er ca 6 - 7 uker på vei. Har fått time til uka. Men, er litt smånervøs...

Fortell om deres erfaringer, både medisinsk og kirugisk...

Hva er "best"??

Hvordan er det etterpå?? (tanke på smerter, blødninger o.l....)

Takker for alle konstruktive svar...;0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har desverre tatt abort to ganger, og har prøvd begge metodene, kirurgisk er jo litt lettere, hvis man kan kalle det det. Medisinsk var for meg en grusom opplevelse. Hadde voldsomme smerter, slik at hun på sykehuset måtte pøse på med smertestillende. Reiste hjem da vi trodde det var over, men ble iløpet av de neste dagene veldig syk, og måtte inn igjen og ta utskraping under full narkose. Ble anbefalt av legen å ta denne typen, for det skulle være så lettvindt, men det ble det absolutt ikke. Hadde ikke noe særlig smerter etterpå, hverken ved den ene eller den andre. Blødde litt mer enn ved en menstruasjon i ett par uker.

Dette er jo ingen lett avgjørelse, så tankene kommer jo, spesielt da jeg tok den siste, som var etter jeg fikk barn. Den første tok jeg for mange år siden, før barna, og var litt "enklere" tankemessig. Jeg har en venninne som vurderte å ta abort i vinter, da hun ble ved ett uhell gravid med barn nr 4, og jeg frarådet henne på det sterkeste å gjøre det, dette på grunnlag av mine erfaringer. Nå er hun 6 mnd på vei, og gleder seg veldig til sistemann kommer, men jeg forstår frustrasjonen din, da jeg har opplevd nesten det samme selv.

Skrevet

jeg har tatt medisinsk abort.

Var på sykehuset på mandag, fikk tablett jeg måtte svelge.Måtte sitte der en time, så dro jeg hjem .

Tirdagen var jeg bare hjemme. Onsdag på sykehuset. Fikk to tabletter (små små ) i skjeden. Måtte ligge stille en time før jeg kunne reise hjem.

Blødde litt fra mandagen til onsdagen.

Det var vondt fra jeg dro hjem og i ca en time, så gav det seg. Det var liksom sånn som "sterke" mens-smerter. Så ca to timer etter de pillene i skjeden så så kom "alt" ut. Blødde masse. Man har liksom "kraftig" noen dager, så gir det seg. Så blødde jeg normalt i to-tre uker.

OBS. dag nr 2 på sykehuset så må du enten ta taxi hjem, eller få noen til og hente deg. For du kan ikke kjøre selv.

Skrevet

Jeg har kun tatt kirurgisk. Og når jeg ser helt bort fra det psykiske aspektet, var det helt smertefritt. Jeg fikk en UL for å bestemme fosterets alder ( jeg fikk velge om jeg ville se fosteret eller ikke. ), deretter ble jeg lagt inn på sykehuset for å så opereres neste morgen. Full narkose. Merket intet. Blødning som en mensturasjon etterpå, med samme varighet ca som en mens. Null smerter.

En venninne fikk medisinsk. Og hun har mareritt om dette ennå. Det foregikk ved at hun selv puttet piller i skjeden, for så å vente. Etter hva hun forteller var dette fryktelig smertefullt.

Jeg vil absolutt anbefale kirurgisk.

Og vil presisere at jeg HELT ser bort fra den psykiske faktoren her.

Lykke til.

Skrevet

Har lest litt på papirene jeg fikk... og føler selv kirugisk er "lettere", - etterpå og - ...Merkelig nok?

Hadde selv en "før-time" på sykehuset for mange år siden - da jeg ventet nr 4 ;))

Den gang valgte jeg å beholde, og er selvfølgelig overlykkelig for det!

Men...nå er jeg skråsikker på at et 6 barn passer dårlig inn i en allerede tøff hverdag..://

Men, merkelig at en medisinsk abort er tøffere og vondere enn kirugisk...

Stod i papirene jeg fikk at man også blør mer og lenger med medisinsk inngrep....?

Skulle tru det var enklere men...

Tusen takk for svar!!!

Lurer på om jeg skal utsette timen en uke jeg...

Skrevet

Men - hvorfor blør man mer og lenger med medisinsk abort enn kirugisk?

I mine papirer står det at man blør ca 2 uker + etter medisinsk..

Etter kirugisk blør man kanskje mindre enn en uke...??

Er det fordi at da fjerner de alt lissom??

Mye man skal lure på..:))

Takk for dine erfaringer ;))

Skrevet

Takk for dine synspunkter, og erfaringer ;0)

Trudde faktisk medisinsk ville være enklere, men ser nå av svar her at kirugisk faktisk er "lettere" på det fysiske plan...:)

Ringer nok sykehuset i morgen og utsetter timen en uke tror jeg ;))

Skrevet

jeg har aldri tatt abort, men jeg tror at kirugisk er lettere..

da slipper du å se alt komme ut!!

ønsker deg ihvertfall lykke til:)

klem fra meg

Skrevet

Jeg har tatt både kirurgisk og medisinsk abort, og syns egentlig at begge deler gikk bra. Dvs at jeg ikke hadde noen smerter eller komplikasjoner under aborten eller etterpå. Men personlig "føler" jeg at kirurgisk er bedre for kroppen, ettersom den ikke blir utsatt for så sterke tabletter.

Skrevet

Det er jo mange plasser de har gått bort fra kirurgisk nå!! Til min store fortvilelse!! Gravid for 2.gang nå, har en abort bak meg for et år siden idag faktisk.. Jeg vil IKKE ha medesinsk abort etter deg jeg har hørt er det mye verre en kirurgisk, men på sykehuset nerme meg her så tar de ikke det lenger!!! Kan jeg kreve kirurgisk?? De sa det at det var mer naturlig og mindre farlig med den medesinske og sykehus gikk mer og mer over til det..

Da jeg tok abort (kirurgisk) så fikk jeg ei pille dagen før jeg skulle opereres til å ta i kjeden kl 11 på kvelden og deretter holde meg i ro en halltime.. Da jeg vakna neste morgen var magen STEIN HARD! Og jeg måtte selfølgelig spy så det gjorde ikke ting bedre, grua meg som F! Men da jeg kom på sykehuse og fikk en knall koselig lege med mye forståelse så gikk ting bedre, jeg sovna inn i narkosen da jeg i 6uker hadde kasta opp og ikke gjort en ting vakna og var den gammle jenta igjen.. Følte meg som ny! Blødde bare litt, og små blødninger i 1-2 uker etterpå.. Stoppa og kom litt innimellom, men det var ikke vondt.. De 3 mnd jeg hadde vert gravid og så dorlig var bare som en vondt drøm for meg da..

Skrevet

Jeg har hatt medisinsk abort, og det gjorde jeg etter de barna jeg har.

Fikk en tablett hos legen jeg skulle ta dagen før jeg skulle på sykehuset. Der fikk jeg to tabletter som skulle føres inn i skjeden. Ligge rolig i en seng i noen timer til jeg fikk vondt og måtte på do.

Fikk 2 paragin som jeg skulle ta da jeg kom, men jeg valgte å ta en siden jeg ble svimmel når jeg tok det engang før. Jeg følte ikke jeg hadde noe vondt, så jeg ble beordret til å gå rundt i håp om at det skulle skje noe. Skulle bare tisse, og da kom alt ut. Ble veldig overrasket over hvor lite vondt det gjorde og hvor enkelt det var. Dro hjem en time etterpå, etter en dusj og litt mat.

Blødde litt mer enn normal mens, men under en uke.

Jeg syns det var veldig enkelt og greit. Jeg viste hva jeg gikk til, og jeg var helt sikker i min avgjørelse. Hadde jeg ikke vært så skråsikker på min avgjørelse så tror jeg nok at det hadde vært vanskligere psykisk sett enn det var for meg. Ting kommer ut av en, mens det ser man ikke ved kirurgisk,

Min søster hadde "abort", utskrapning eller hva man skal si hun hadde. Hun hadde veldig vondt etterpå, blødde veldig masse og lenge. For første gang i sitt liv ble hun sengeliggende. Mener hun så fosteret etterpå, av egen vilje, men det var ikke normalt sa de når jeg var til samtale før aborten.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Jeg hadde kirurgisk, men da måtte jeg ta en tablett i skjeden kvelden før aborten! Ingen av dere som måtte det? Det var virkelig det verste, vondeste jeg har opplevd, nesten som å komme inn i det verste under fødsel, bare uten at kroppen har hatt ni mnd til å venne seg til det..jeg gråt og spydde om hverandre og det varte lenge. Begynte å blø masse dagen etterpå og blødde og kastet opp i taxien husker jeg..inngrepet og alt etterpå kjente jeg ingenting til.

Ønsker deg masse lykke til jeg, så lenge du vet om det psykiske aspektet ved abort på forhånd er det vel kanskje riktig valg for deg..et tøft valg å ta. Jeg hadde nok ikke klart det nå etter at jeg har fått barn, men jeg skjønner deg fullt ut.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Ser nå at det var en til som skrev det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...