Gå til innhold

jernet mitt var på 8... hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

legesekretæren sa at jernet mitt var på åtte, det var visst lavt!? Hvor lavt er egentlig dette? Kan det være farlig på noe vis? Vi snakket bare på telefonen, så jeg fikk ikke spurt henne om noe...

Håper noen vet litt mer enn meg om dette...

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Det betyr at du har lavt ferritin og bør ta jerntabletter. Husker ikke helt men mener 16 er i grenseland og 12 er mangel. Ikke farlig, bare ta jerntilskudd:)

Skrevet

jeg er ingen ekspert, men jeg tror også at HB på 8 er litt lavt. Kanskje du burde tatt litt jerntilskudd? Tror "normalen" erå ha HB på 11-12.

Da jeg var yngre hadde jeg blodprosent på 70 og noe og da tok jeg jerntabletter. Kunne svartne hvis jeg reiste meg raskt opp og sånn.

Lurer på om man ganger Hb tallet med 10 jeg, så får du blodprosenten.

(Lurer også på om jeg hadde Hb på 9 når jeg gav blod sist og da fikk jeg med jerntabletter.)

Uansett er det ikke farlig med HB på 8, så ta det helt med ro :)

Skrevet

Ja, 8 er litt lavt. Jeg har ligget på mellom 10,2 og 11,5 i svangerskapet. Var nede i 9 og fikk da beskjed om å ta jerntilskudd. Fikk du ikke beskjed om det? For det burde man jo ta da. Ikke farlig, men kan jo til tider være ubehagelig da, bli svimmel og uvel og føle at du svimer av.

Skrevet

Hb og jern er to forskjellige ting EnlitenEn. HB kan være høy og ferritin lav, og omvendt... :-) Når man snakker om å ha lite jern så snakker man om jernlagrene, altså ferritin.

Skrevet

8 er lavt. For hver gang jeg har vært hos legen har jernlageret mitt gått nedover, jevnlig. Nå sist var det på 11 og legen sa at jeg skulle ta jerntbl i en mnd, eller som kosttilskudd resten av svangerskapet for å forhindre at det ble lavere og at jeg skulle bli dårlig av det. Være føre var. Så gå å kjøp deg noen jern tbl. Du KAN bli litt treg i magen av dem, så anbefaler å drikke masse i tillegg om du ikke er flink til det. Jeg personlig har ikke hatt noen problemer med det - enda :)

Skrevet

jo, jeg fikk streng beskjed om å ta en masse jerntabletter! Jeg vet egentlig ikke helt hva de målte, men de tok blod fra armen og ikke fingeren. Og når vi snakket på tlf sa hun at jernet mitt var 8 og at det var veldig lavt! Så jeg er egentlig ikke sikker... har veldig lite peil på dette her!

Skrevet

Da er det jernlageret ditt og ikke HB. Det er vel den prøven man tar på 12ukersktr. Ta jerntabletter så får du bygd opp ferritin.

Skrevet

tusen takk for svar! jeg er 26 uker på vei nå, men spurte om ikke de kunne sjekke jernet for jeg følte meg så trett. Dette var vel for litt over ei uke sia, men i går og i dag har jeg følt meg enda dårligere med kvalme, hodepine og slapp og svimmel... kanskje jernet har blitt enda lavere på den tiden...

Skrevet

Hei:)

Hvis du er 26 uker på vei ska du kun ta jerntilskudd de neste 4 uker så må du slutte.

Man ska ikke ta jerntilskudd etter uke 30, det sa min lege til meg.

Har du prøvd aminojern, det er ett naturlig jerntilskudd som ikke har bivirkninger som treg mage osv.

Den er kjempefin å bruke i svangerskapet:)

Jeg fikk beskjed om å bruke jern hvis jernlageret var under 10.

Skrevet

kan man ikke det nei..? Hvorfor ikke egentlig? Og hva gjør man da hvis man mangler jern? Det kan da ikke være bra å gå i fødsel med jernmangel, hvis en mister blod og sånn tenker jeg...

Har ikke prøvd noe jern enda, men ho sekretæren ville jeg skulle ta den med mest jern virka det som. Men at jeg skulle ta en mildere en hvis jeg ikke tålte den andre, men da måtte jeg ta den oftere forstod jeg!

Skrevet

tror ikke det stemmer, jeg fikk beskjed om å ta jerntilskudd i uke 37

Skrevet

jeg hadde en ME, og dagen etter var jeg hos legen. da var jernet mitt på 7. fikk beskjed om å ta jerntabletter. jeg måtte nesten krype dit jeg skulle fordi ellers besvimte jeg om jeg sto oppreist ;) ta jerntabletter :) det hjelper!

Skrevet

Det er INGEN problem å ta jerntilskudd om man er 30+ uker..

Min lege sa at jeg skulle ta jern resten av svangerskapet for jeg har alt for lite.. å det har jeg hatt i de 2 andre svangerskapene mine også, så jeg har tatt jerntilskudd i alle mine svangerskap helt ut.

Skrevet

Jeg hadde et jernlager på 75 da jeg målte, fikk beskjed om at dette var bra.. Tror alt under 20 er lavt, men alt henger sammen med hvor høy blodprosenten din er. Har du høy blodprosent og lavt jernlager er det ikke så bra å ta jerntilskudd hvis jeg har forstått riktig?

Skrevet

jeg er ingen lege, men pasient som alltid har lavt ferritin..mener å huske at normalen på ferritin(jern) er mellom 10 og 100...jeg har vært nede i 3 og det er veldig lavt..jeg hadde 11 sist jeg målte, og fikk beskjed om å ta jern...

hb(blodprosenten) har vært innenfor normalen selv om jernlagrene er på bånn...mest sannsynlig pga at jeg har tatt mye folat;-)

Skrevet

uff, kan ikke tenke meg hvordan det må være å være helt nede på 3... mamma hadde også det ei gang, men da måtte hun ta sprøyter! Jeg er så trett hele tiden, og tåler så lite før jeg blir sliten og dårlig! Tror de måtte lagt meg inn hvis jernet var nede på 3 altså!!!

Når det gjelder hb, så vet jeg faktisk ikke hva den er på... vet ikke om de sjekka det ei gang. Noen som vet hvor fort jernet kan gå ned? Føler meg enda dårligere nå enn da jeg var hos legen og tok blodbrpøven, men det er bare 1 uke og to dager siden jeg var der..

Skrevet

Ferro-Retard (finnes også med et lignende navn hos en annen produsent), er "gode" jerntabletter med masse jern i. Hemo-jern er svak, og klarer i liten grad å øke jern-nivået, bare opprettholde så det ikke synker mer. Du kan bli hard i magen av Ferro-Retard, men ikke nødvendigvis. Jeg tåler dem kjempefint. Men jern er litt hardt for magen. Du får kjøpt dem reseptfritt på alle apotek :-)

Skrevet

akkurat den kom mannen min hjem med i går, så har allerede startet på de! Håper de hjelper fort!!

Skrevet

Ferritin på 8 er lavt, grensen ligger som regel rundt 10-12. Variere litt fra sted til sted hvor den nedre grensen ligger, spørs litt på hvordan analysene gjøres.

Men du kan jo ha lavt ferritin men ha normal blodprosent/HB. Men med ferritin på 8 så kan det ikke skade å fylle på med litt jern. Det er jo greit å ligge ok an før en fødsel, man kan jo miste en del blod under fødselen også.

Men du bør få målt det om et par ukers tid, både ferritin og HB, for å se hvordan det funker.

Det litt vanskelig å vurdere sånt i svangerskap. Vanligvis så blir man jo trøtt og uopplagt når man har jernmangel og lav HB. Men jeg har HB på 16 og ferritin på 54 og er trøtt uansett, så..... ;-)

Velger du et lettopptakelig jerntilskudd så funker det ganske fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...