Leon+Ava Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Kan noen fortelle meg litt om det? Fikk vite idag at babyen ligger i tverrleie og de skal prøve å snu hun imorgen. Har termin på fredag.
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Fikk du valget om manuell snuing? Fikk du informasjon om risikoen det fører med seg? Det er ganske gammeldags med manuell snuing, og i land som USA og Australia har de NESTEN kuttet det helt ut pga risikoen det fører med seg. I Norge er det litt sånn naturlig fødsel for enhver pris. Dessuten er det bare 20% suksess ved manuell snuing. Jeg hadde baby i tverrleie og fikk valget om å forsøke manuell snuing og etter å ha lest endel om det, og snakket med forskjellige spesialister takket jeg nei og hadde keisersnitt. Jeg måte tilogmed reist til en annen by for å få det utført ettersom det var ingen ved mitt sykehus som hadde tillatelse eller lyst til å prøve. Det er risikoer ved keisersnitt også, men ikke i nærheten av hva det er for manuell snuing. Håper ikke du synes jeg var for negativ nå, men jeg håper bare du har fått tilstrekkelig informasjon slik at det er DITT valg, ikke jordmors.
3 tette gutter Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Eg hadde en i seteleie som de prøvde å snu, måtte komme fastende, noe som er et litt dårlig tegn, men eg prøvde no. Fikk muskelavslappende sprøyte før de satte igang, men han satt bom fast så de ga seg. Prøvde vanlig fødsel, men etter 3 dager med rier av og på, og full åpning, blei det likevel kutt... Kjipt....
Dobbelt prinsessemamma Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 De prøvde å snu jenta mi forrige gang,uten bedøvelse og uten suksess i slutten av uke 38. Fikk egentlig ingen info, så ante ingenting om farene før etterpå. Men selvsagt, om det skjer noe så er man jo på sykehuset... ;-) Synes forøvrig det var ganske vondt... Nå ligger også denne jenta i sete/tverrleie, og jeg fikk ikke spørsmål eller info om snuing engang. Har smale bekkenmål som da ble målt sist (+ litt mer tverrleie) så jeg fikk ikke ikke noe valg - blir ks på meg.
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Så dårlig at dere ikke fikk skikkelig informasjon. Hadde ikke legen satt meg ned på kontoret og gitt meg en ærlig forklaring på hva manuell snuing innebærer og hvilkene risikoer det fører med seg hadde jeg nok godtatt snuing jeg også. I tillegg fikk jeg skriftelig oversikt over risikoer og hva prosedyren innebar. Akkurat det samme fikk jeg om keisersnitt. Jeg følte virkelig at jeg var godt informert og at det var mitt valg når jeg valgte å gå rett på keisersnitt, uansett lykkes de jo bare i 20 % av tilfellene. Legene lot det bli mitt valg, men det var jo lett å forstå at de selv syntes keisersnitt var tryggest. Hadde aldri spurt jordmor om råd her, de vil ofte ha naturlig fødsel for enhver pris.
Gjest eelis+guttespire Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Jeg ser dere snakker mye om å vite/ikke vite hva manuell snuing innebærer, og risikoen ved det. Er det noen som vil si litt om det (kanskje særlig risiko)? Jeg vet ingen ting om verken det ene eller det andre...
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Manuell snuing er når de forsøker å snu babyer som ligger i sete eller tverrleie slik at babyen legger seg med hodet ned. Personen som er trenet på gjøre dette tar tak i babyen fra utsiden og forsøker å manipulere babyen til å legge seg i fødestilling. Det utføres sammen med ultralyd slik at man hele tiden kan følge med på hvordan babyen har det. Jeg har ikke de konkrete tallene for risikoen foran meg akkurat nå så jeg skal ikke dikte opp tall. Det jeg husker er at det er 20 % sjanse for at de lykkes. Risikoer innebærer bla morkakeruptur og at navlestrengen kan legge seg feil eller at blodårer i navlestrengen kan bli revet over. Husker ikke alle risikoene, men morkakeruptur er den vanligste. Manuell snuing skal alltid utføres med rask tilgang til operasjonstue i tillfelle det blir ruptur el. må hastesnitt utføres snarest. Det andre er at det ofte er en grunn til at babyer ligger i seteleie i utgangspunktet, feks trangt bekken, eller hjerteformet livmor el.
Staark Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Jeg synes det er viktig det siste du nevner, at det ofte er en grunn til at baby ligger slik den ligger. Mitt forrige barn hadde kort navnestreng, og om det hadde vært behov for snuing, så kunne navlestrengen ha røket pga lengden. Sist jeg var på ultralyd i dette svangerskapet ba jeg legen om å måle navlestrengen (av ren nysgjerrighet), men det var visst ikke så enkelt fikk jeg vite, og man kunne aldri være sikker på at man hadde målt rett... Støtter de som sier at du bør høre med legene om risiko, ikke jordmødre!
Leon+Ava Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2009 Hi her, Takk for alle svar. Det var faktisk legen på sykehuset som sa at jeg skulle bli innlagt for å snu på barnet. Fikk heller aldri valget om å ta det eller ikke. Selv har jeg et sterkt ønske om å få føde vaginalt, da jeg allerede har en hastekeisersnitt sist gang. Jeg har så lyst til å oppleve hele den opplevelsen av å være hjemme og at ting begynner å skje av seg selv, men mest av alt fordi jeg ikke har lyst til at det automatisk skal bli ks neste gang jeg og sambo for barn (hvis vi skal da). De ville gjerne at jeg skulle bli lagt inn men jeg er ikke glad i å ligge på sykehuset alene da jeg ikke forbinder det med noe positivt (moren min hadde leukumi og var på sykehuset hele tiden og ejg var ikke mer enn 8år). Så jeg skal til sykehuset imorgen kl 0800 for å prøve å snu på babyen, men skal spørre de om risikoen først før jeg tar et valg. Men de som da valgte å ikke snu på barnet, hvor langt tid gikk det før dere fikk keisersnitt? Jeg har som sagt termin på fredag så jeg kan føde når som helst og det er visst også grunnen til at de ville at jeg skulle bli innlagt idag.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Babyen snudde seg ca 17 dager før termin og jeg hadde keisersnitt 14 dager før termin. Lykke til idag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå