Gå til innhold

Egg og melkeallergi hos baby som ammes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med egg og melkeallergi? Hva spiste dere når dere ammet? Erfaringer videre? Råd og erfaringer mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn har kraftig melkeallergi, og reagerte til og med på de spaltede melkeproteinene i Nutramigen (mme). Jeg gikk på melkefri diett da jeg ammet ham, og det gikk overraskende greit. Jeg var litt skeptisk i starten, men etterhvert fant jeg mange ting jeg kunne spise. Mange dagligvarebutikker selger havre/ris/soyamelk og disse kan godt blandes med posesauser, potemos o.l. Ostefri pizza kan lages av pitabrød, marinert kylling, spinat, mais, tomatsaus eller andre ting. Det spiser jeg den dag i dag også, selv om jeg ikke ammer lenger. Kjempegodt. :) Det finnes også mange andre melkefrie produkter, chicken tikka masala saus, vaniljesaus, melkefri rømme etcetc. Gildes go og mager produkter er uten melk, soft og melange har også melkefrie smør og margariner.

Jeg fant etter lang tid en brosjyre på nett som gir god informasjon om hva man kan spise og ikke, ettersom det er så mange forskjellige betegnelser på melk. Det er viktig å huske på at startkultur (som finnes i veldig mange kjøttpålegg) også er melk, det står nemlig ikke på så mange lister. Jeg kan finne linken til den brosjyren om du er interessert. :)

Skrevet

Hei, takk for svar og mange fine tips. Ja starter med å spise helt rene ting, som kjøtt osv. Man lærer vel litt etter hvert. Har barnet ditt vokst det av seg?

Skrevet

I god og mager produktene står det alltid nederst at kan inneholde spor av melk. Kan man se bort fra det heller?

Skrevet

Bare hyggelig. :) Det kan være vanskelig og virke håpløst i begynnelsen, men det går bedre etterhvert. :)

Nei, gutten min er snart 1,5 år og han reagerer kraftig på melk ennå. Får se om han vokser det av seg etterhvert, håper jo det. :)

Ja, jeg så bort i fra ting som inneholdt spor av melk. Er veldig sjeldent det faktisk inneholder melk, og hvis så er det så små doser av melk at det vanligvis går bra. Siden du ammer skal jo disse små dosene også gjennom ditt system før det går over i morsmelka. Hvis barnet skal spise det selv, er det nok lurt å prøve seg litt forsiktig frem, i tilfelle hun/han skulle reagere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...