Gå til innhold

tidlig ul termin vs ordinær ul termin??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min menstermin var 12.12. Var på tidelig ul i uke 13 og der fikk jeg fremskjøvet termin med 4 dager frem til 8.12;)

Men jeg vet jo at det er den ordinære ul terminen i uke18-20 dem går ut i fra, men er det vannlig at ul terminen blir forandret på den ordinære ul`en etter at en har vært på tidelig ul? Er bare i uke 15 ennda så det er vel ennda en knapp måned til jeg skal på den ordinære ul`en.

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er ganske vanlig. Vi har hatt masse ulike termindatoer ut fra de forskjellige tidlige ultralydene. Ordinær er den som stemmer best i forhold til befruktningsdato, med avvik på bare én dag.

Skrevet

det kan du nok regne med ja, er i de ukene at bebisene "stemmer best me skjema"

men du kan jo være heldig.

jeg skulle egentlig vært flytta to dager frem siden målene tilsa det, men jordmor brydde seg ikke om det

Skrevet

Jeg tror nok de tidligeste ultralydene gir mest nøyaktig svar. Jeg var på ultralyd i uke 6. Da hdde ikke hjertet begynt å slå så jeg VET at jeg ikke hadde fullført 6 uker ettersom hjertet begynner å slå likt hos alle fostre. Men på ultralyd i uke 13 ble jeg alikevel flyttet fram 1,5 uker. Så jeg vet jo at dette er feil ettersom da ville jeg vært 7+ på min første ultralyd hvor hjertet ikke hadde begynt å slå enda.

Gynekologen min sier at uansett så bestemmes termin ved ordinær ultralyd. Antakeligvis fordi det bare er en ultralyd som omtrent alle har.

Skrevet

var på tidlig UL som førte til at termin ble regna ut til å være mellom 18-20.oktober og ordinær UL sa 17. oktober så de stemmer ganske godt overens:)

Har ingen mens termin fordi jeg blødde 2 ganger(tilsvarende mensen) og viste dermed ikke når jeg ble gravid

Skrevet

Samme her. Har ingen menstermin av samme årsak som deg:-)

Var det samme ultralydapperat du brukte på de to ultralydene? Jeg har tatt mange ultralyd av ulike grunner, men alle på ulike apperater så vet ikke om det har noe å si. To ultralyd hadde jeg med 1 dags mellomrom og da hadde babyen liksom vokst 5 dager på en dag.... he he..så jeg tror det har med apperatet, eller personen som utfører ultralyd å gjøre, ikke babyen. Elle da eventuelt om babyen krøker seg sammen eller retter seg ut.

Skrevet

Det er de tidligste ul som er mest til å stole på.Mellom uke 9 og 12 er fostrene veldig like.Når den ordniære ul kommer er fostrene veldig forskjellig.Men kommer jo an på personen som tok den tidlige ul om han/hun er flink til det.....!Norges fremste i fosterdiagnostikk mener ultralyden her i landet er alt for sent.Er en grunn til at kun 5% føder på termin her!I utlandet bla Ungarn stemmer terminen og avviker med maks pluss minus en dag!

Men det er pengene det kommer an på her i landet.For mange land setter termindato i uke 12 for å få rett termin.

Eneste du ikke får sjekket i uke 12 er hjertekamrene.Disse syntes best rundt uke 16!

Skrevet

Vel det som er riktig er at fostrene er likest når de fleste tar ordinær ul! slik at ordinær ul er den som bestemmer hvilken termin en får.

legen sa mensterminen min var 20 november.( husker jeg prøvde å forklare legen at det umulig kunne stemme for da måtte min manns sæd ha overlevd nesten en uke inni meg. og det er veldig sjeldent.

På tidlig ul når jeg var 11+6 var terminen satt til 17 nov. men hun sa muligens litt tidligere og.

Mens på ordinær ul 14 november. Og jeg mener at 14 november passer best da jeg måtte ha hatt en tidlig eggløsning.

hehe innvikla greier ;)

Skrevet

var jo samme type, men den første var innvendig mens ordinær UL er utvendig.

Men forrige gang var mens termin 14.november og ul termin 23. snuppa kom ikke før den 30. og var alikevel ikke større enn 3300gram og 49cm.

Jeg vil tro at de kommer når de er klare:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...