Gå til innhold

Jakob kom endelig 5 dg over termin


Amelia*Okt06+juni09*

Anbefalte innlegg

På lørdag begynte jeg å få rier og planen min om å føde i løpet av helga så ut til å gå i boks! Slimproppen begynte å gå og alt så veldig lovende ut. Det skulle likevel vise seg at dette ikke ble noe av, mandag formiddag gikk jeg fortsatt hvileløst rundt på A-hus og hadde fremdeles rier hvert 7. minutt. Hadde nesten ikke sovet på to døgn og var allerede skikkelig sliten, og da jeg ble undersøkt klokka 10 hadde jeg fremdeles bare 3 cm åpning - 1 cm mer enn kvelden før. Jordmor synes nok litt synd på meg for hun tilbød seg å "grave litt rundt" for å se hva hun kunne gjøre, og etter at hun hadde gjort det så hadde jeg plutselig 4 cm! Hurra!

Hun sendte oss ut på tur igjen, og etter en times tid så gikk vi tilbake og nå hadde riene tatt seg skikkelig opp og kom hvert 3-4 minutt. De ble vondere og vondere og kom tettere og tettere, og rundt klokka 1530 hadde jeg 6 cm og begynte å bli rimelig klar for å få en fødestue siden jeg til nå hadde vært plassert på et undersøkelsesrom.

Det var veldig kaos på føden denne dagen og plutselig kommer jordmor og sier at alle fødestuene er opptatt og det ser ut som jeg må føde på undersøkelsesrommet - og der hadde de ikke lystgass eller fødeseng eller noe. Epidural kom også til å bli vanskelig å få arrangert der inne. Jeg kjente jeg begynte å få panikk, særlig etter at hun sa at hun mente babyen var stor og at riene mine var harde og kom veldig tett. Hun så på meg litt og plutselig sa hun at nei dette gikk ikke an! Jeg måtte inn på en fødestue! Hun skulle egentlig gå av vakt, men bestemte seg for å bli til hun var sikker på at jeg fikk en stue med lystgass og ble godt ivaretatt! Veldig glad i den damen, for hun fikk faktisk kastet ut en annen fødende fra en stue slik at jeg fikk den i stede.

15 min etter at jeg kom inn der med 7 cm og jeg hadde begynt å blitt venn med lystgassen så satte pressriene inn for fulle mugger, det ble konstatert full åpning og etter 10 minutter og 3-4 pressrier kom det ut en kjempestor og flott gutt! Det viste seg at han veide hele 4560 gram (og var 52 cm lang), en skikkelig kraftkar med andre ord! Jeg måtte sy to innvendige og et utvendig sting, men det var jo ingenting - jeg fryktet det verste da jeg så sumobryteren :) Han skal hete Jakob og ble født mandag 15. juni klokka 1738.

 

Nå har vi vært på barsel her på A-hus siden mandag kveld og dersom alt går etter planen reiser vi hjem senere i dag. Fikk forresten enerom med plass til pappa'n her så det var veldig flott!

Gleder oss til å komme hjem og begynne vårt nye liv som tobarnsforeldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...