Kokkeli nyter våren:) Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 sjekk link: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article470902.ece Der sto det masse om sko. Sto at vi måtte alltid ha med barna når en kjøper sko. Skoa skal være lette, puste og sjekkes hver andre mnd slik at de ikke har blitt for små. Må ha god såle. Sko me blink i helene er ofte harde. Billige sko kan også være greie, men oftere finner en mer bedre sko blandt de dyre. Gi god støtte til føttene. Barn bør gå mye i ulendt terreng, hinke og hoppe. Barna går mellom 10 000 og 20 000 skritt hver dag. Er lurt og gå mest mulig barføtt om sommeren. Feil sko kan gi rygg-, kne- og nakke skader. Og en bør ikke arve sko fra andre. Støvler og andre tette sko bør en gå på minst mulig. Veldig mange barn gikk med feil sko, og fikk føtter ødelagt.. Det var kort utdrag, slik jeg husket det. Les mer på link om du vil. Bryr dere dere om dette når det gjelder sko til barna?? Det gjør jeg. Jeg har barna med, eller låner med meg skoa hjem slik at de kan prøve dem. De skal være lette. Mine går minst mulig med støvler (selv om de elsker det, siden det er så enkelt og ta på): Om våren, sommeren og høsten springer vi mest mulig barføtt ute som inne. Jeg gir ikke sko i arv, eller velger og ikke ta i mot arve sko fra venners barn. De skoa de har i b.hage og skole må de bytte når de kommer hjem, siden det ikke er bra og gå med de samme skoene hele dagene. Tenker dere over dette? Var skremmende og se hvor mange det sto i artikkelen som kom første skoledag med ødelgate føtter. Og mange andre også før den tid.
alvis Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Jeg har alltid vært veldigt obs på det å kjøpe riktige skor til barna mine. Jeg kjøper heller litt dyre sko og leser ofte tester. Jeg lar aldri barna arva sko heller. Jeg har jobbet på ortopedisk avdeling og ser hva feil sko kan gjøre med barn og voksne. Når det er sagt så er jeg selv og sikker mangen i min alder, oppvokst med å arve skor. Jeg tror ikke jeg fikk nye skor nesten en eneste gang før jeg var ca 12 år. Jeg fikk aldri dyre skor heller. Føttene til meg og storesøstern min er helt forskjellige:) Jeg har i alle fall frem til nå ikke problemer med føtter, knær, rygg eller hofter. Har en idrettskarriær med masse hopp og spring bak meg og har jobbet i 12 år på hardt gulv på sykehus. Men føtter er utroligt viktigt! Uten føtter og med vonde knær, hofter og rygg blir det tungt i hvardagen.
Lene~mor til tre Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Jeg tar alltid med meg barna når jeg kjøper sko.
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Jeg sjekker ikke skoene hver andre mnd, jeg sjekker de hver gang jeg tar de på barna. Og jeg er veldig nøye med at skoene skal være passelige, det skal se ut som om barna går behagelig og trives i skoene. De får som regel dyre sko, gjerne merkesko, men både ifjor og i år kjøpte jeg sandalene på spar kjøp og de elsker dem. De arver pensko, dvs det blir bare storesøster da pga har ingen å arve guttsko fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå