___ Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Finnanskrisen gir en del utslag som er ganske uheldige. En av dem er at vi spiser mye mindre grønnsaker og poteter enn for et år siden. På et år har grønnsakforbruket i Norge gått ned med ca 10% og potetforbruket enda mer. Har dere noen formening om hvorfor det er sån?
Tommage♀♂ Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Jeg spiser mye grønnsaker. Men finanskrisen har om noe gjort økonomien vår bedre iom at lånerenten minket
Gjest Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Signerer Tommage ... vi har bedre råd nå enn før finanskrisen.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Jeg spiser mye mer frukt og grønt nå enn for 2 år siden - men det har nok mye med at eldstejenta vår snart er 2 år, og at vi har blitt mer bevisste i matveien etter at vi fikk barn. Finanskrisen har ikke gjort noe negativt for vår økonomi.
___ Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. juni 2009 Alle sier at de spiser mer, men det stemmer ikke med fakta. Ganske mange må faktisk bruke mye mindre. Det er mulig folk ikke merker selv at de endrer vaner.
erteposen + 4 Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Ikke endret på det, heller økt. Kutter heller ut brus, godteri, fabrikat osv. Vi har et lavt matbudsjett i forhold til mange her inne, og vi spiser ikke mindre sunn mat.
*Rutletutt* Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Hmmm....jeg har ikke noe svar på det - her i huset spiser vi mye mer frukt og grønnsaker enn for ett år siden - i allefall jeg - spiser stort sett salat hver dag;o) Poteter spiser jeg ikke da, men resten av familien gjør;o)
Tia med 2 ♀ Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Tviler på at matvanene har forandret seg så mye her, men nå er det en mindre voksen siden i fjor så jeg kjøper jo litt mindre alikevel. :-)
mamman til to gutter Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Vi spiser også mer, men det har ingenting med finanskrisa å gjøre. Vi har rett og slett blitt mer oppmerksomme på hva vi faktisk spiser etter vi fikk barn som spiser middag sammen med oss. Det at potetforbruket går ned tror jeg ikke har noen ting med finanskrisa å gjøre, for det er jo noe av det billigste man kan spise. Jeg tror dessuten ingen vil svare på en tråd som dette og si at "joda, vi prioriterer heller brus og snop enn grønnsaker ettersom vi har fått dårligere råd"
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 Men jeg vil tro at de dette gjelder gjerne er de som er rammet i form av oppsigelser og permitteringer. Mange har jo fått bedre personlig økonomi ila finanskrisen...
Gjest -<<- Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Nei, vi har ikke gjort noen tilpasninger i privatøkonomien opp mot finanskrisen. Ja, jeg har en formening om hvorfor det er slik. Ferske grøntvarer er dyre. Om matbudsjettet kuttes vil man gjerne prioritere dem bort. Det med poteter spesifikt kan godt ha mer med mattrender enn pris å gjøre.
Kanutten83 Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Vi spiser like mye frukt og grønt som før finanskrisen, og det er en del:) Har ikke merket noe særlig på økonomien av krisen heldigvis:)
___ Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2009 ¨Jeg tror heller ikke det er så mange som ville våge å inrømme at de spiste mindre av det.
___ Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 16. juni 2009 Dette gjelder ikke bare de som er direkte rammet og har fått dårligere økonomi. Dette er hvor mye forbruket har sunket i Norge. Når det gjelder frukt har forbruket også gått litt ned, men da snakker vi bare om 2-3%. Det på tross av at frktprisene har økt mer enn grønnsaksprisen.
~sjiraff~ Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Synes det blir billigere hver gang jeg har kurven full av frukt og grønt jeg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå