Elletuppa Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Vi vurderer å flytte for to år til usa, lurte på om vi mistet den da?
partyoffive Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Du kan beholde den for de forste 6-12 mnd. usikker om det er 6 mnd. eller 12 mnd. som er max for sammenhengende utenlands opphold man kan beholde barnetrygd og kontaktstotte. trixet kan jo da evt. være og reise hjem noen mnd. etter 6-12 mnd. slik at du kan dokumentere og ha vært hjemme en stund. Sjekk på nav.no under barnetrygd. Der er det en seksjon med info. om utbetalinger av barnetrygd under utenlands opphold.
It's all about me Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Det er 6 mnd, var iallfall det for et år siden da de prøvde å ta den ifra oss når jeg var i utlandet i 5 mnd.....he he. Da vil det fort koste mer enn det en får i barnetrygd å reise hjem innimellom for å beholde den.
partyoffive Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Ja, ikkesant. Tilbake når jeg gjorde det var det 12. mnd. Men, det var det jeg mistenkte at det har blitt 6 mnd. Synes og ha hort det. Men ta nå med de 6 mnd. betalt, også gi slipp på det. Reise hjem blir dyrt, sant nok.
Miss Foster Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Har dere planer om å bo i utlandet mer enn 6 mnd, så mister dere faktisk barnetrygden fra måneden etter at dere har flyttet ut hvis dere ikke er frivillige medlemmer i Folketrygden. Så det er så absolutt IKKE sikkert at dere engang får den i 6 mnd. Sjekk det med NAV-kontoret ditt. Sakset fra NAV: Barnetrygd kan i enkelte tilfeller også gis ved midlertidige utenlandsopphold. Barn som skal oppholde seg i utlandet i mer enn 6 måneder, eller i tilsammen mer enn 6 måneder pr. år i to eller flere år etter hverandre (flere kortvarige utenlandsopphold legges sammen), blir som hovedregel ikke regnet som bosatte her i landet, og retten til stønad faller bort fra måneden etter at barnet har flyttet. Unntak kan likevel gis dersom barnet og den eller de barnet bor fast sammen med under utenlandsoppholdet, er pliktige eller frivillige medlemmer i folketrygden
partyoffive Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Ja, ja, ja.....Men, det kommer vel alt an på når og OM man i det hele tatt melder utvandring/flytting til folkeregisteret det da. Hun kan jo evt. bare melde utflyttning etter og ha bodd i USA i 6 mnd. Dette hadde jeg gjort med god samvittighet etter og ha bodd og skattet i Norge i mange år. Det er da virkelig mange nok som utnytter systemet som ikke har 'invistert noe inn' for og 'ta noe ut'. 6 mnd. barnetrygd ville jeg tatt med meg. Sepesiellt hvis hun de forste 6 mnd. kanskje ikke er i jobb mens man 'finner seg til rette' osv. Man trenger heller ikke melde seg som frivillig medlem av folketrygden, hvis man ikke har meldt utvandring. Da er man automatisk medlem som norsk statsborger. bare et tankekors...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå