Gå til innhold

Setefødsel - Hvor lenge i forhold terminen.... (samme som 3. tri)

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre
Skrevet

har dere gått?

På grunn av vekstavvik har jeg gått til jevnlige kontroller. Dette er under kontroll, men nå i uke 35+1 har snuppa lagt seg med rumpa ned. Skal inn til ul og evt. snuing om drøyt ei uke.

I mine tidligere graviditeter har jeg gått hhv 15 og 16 dager over terminen, og jeg har blitt satt igang begge gangene.

Blir man satt igang før hvis barnet er i seteleie? Noen som har måtte gå 14 dager over, eller har de sagt at man setter igang før ved seteleie?

Har to fødsler bak meg, så KS er ikke aktuelt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt andre barn satt i seteleie i uke 36. Mislykket snuing i uke 37 (noe jeg IKKE anbefaler!).

Jeg var ikke interessert i vaginal setefødsel fordi jeg syns risikoen for skader på babyen er for stor. Så da ble det vurdert KS. På det sykehuset jeg var da sa legen at de som regel satte opp KS 2 uker før termin ved seteleie, for å unngå at fødselen startet av seg selv.

Ei venninne av meg fødte i seteleie og hun ble ikke satt igang, hun gikk til termin og fødselen startet av seg selv. Men jeg vil jo tro at de vil vurdere størrelsen på babyen din for vaginal setefødsel. De fleste sykehusene har vel en øvre grense på rundt 4 kg for vaginal setefødsel. Så ligger det an til stor baby så blir du nok satt i gang før termin.

Forøvrig så snudde knotten seg litt over ei uke før termin så det ble en helt normal fødsel utav det!

Gjest 5 andre
Skrevet

Flere erfaringer?

Er det vanlig åbli satt igang når man når termin?

Babyen i magen ser ut til å være rundt tre kilo ved temin, så de tror ikke på en stor baby...

Skrevet

hei,

jeg fødte gutt i seteleie sist og det gikk veldig fint. Han kom dagen etter termin. På St.Olavs setter de vissnok ikke i gang setefødsler, hvorfor vet jeg ikke. Jeg tror nok forskjellige sykehus har forskjellige prosedyrer der. Jeg ser ikke helt problemet med å bli satt igang ved seteleie? Snakk med legene på sykehuset ditt, de vil gi deg den info'en du trenger.

Jeg prøvde utvendig snuing, men det gikk ikke. Det var ikke så veldig vondt (mest vondt fordi de drar sånn i huden). Men legen sa at jo lengre babyen har sittet i seteleie - jo mindre sjans er det for at de snur seg. Jeg prøvde akupunktur også, uten hell.

Når jeg fødte var det mange diskusjoner og medieomtaler om det å gå for lenge over termin og alt det kan medføre. Derfor ble legen og jeg enige om at hvis ingenting hadde skjedd 10 dager over termin, skulle jeg få ks. Men det var noe jeg i utgangspunktet virkelig ikke ville, så jeg er så glad det ordnet seg selv.

Lykke til :D

Skrevet

Hei! Jeg fødte min første gutt i seteleie, vaginalt, på termindagen, og det gikk kjempefint!! Lå på sykehuset ca et døgn før fødsel pga vannet gikk (dryppvis), og jeg ble satt igang med modningstabl.

Dette skjedde på Haukeland Sykehus der KS ikke var alternativ, kun ved sterke medisinske grunner. De målte selvfølgelig også bekkenet mitt (og babyen) for å sjekke at det var plass.

Jeg følte meg helt trygg gjennom hele fødselen da jeg ble nøye forklart i forveien hvordan dette skulle foregå, med bl.a. ekstra overvåkning av babyen, epidural og klipp som obligatoriske ting.

Masse lykke til med fødselen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...