Gå til innhold

Hvordan er deres dager med 7-9 mnd gamle babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan dagene utarter seg for dere med babyer på 7, 8 og 9 mnd?

Alt fra mat til leggerutiner :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagen starter ca kl 10, da vekker gutten vår meg. Han ligger i sengen og leker litt mens jeg dusjer og steller meg, og så får han sitt morgenstell etterpå. Så leker han alene på stuegulvet litt mens jeg gir kattene mat, steriliserer flasker o.l. Kl 11 får han en flaske melk. Etterpå går vi kanskje en tur, drar på barseltreff, er på handletur eller andre ting. Han har første dupp ca 12-12.30. Når vi kommer tilbake leker han alene på gulvet mens jeg gjør litt husarbeid og spiser litt, går bort til ham innimellom og leker med ham, synger litt eller andre ting han liker. Kl 14 får han en porsjon hjemmelaget middag + litt fruktmos til dessert. Fra 15-16 sover han. Da sitter jeg gjerne foran PC'en og leser nettaviser, er på forum, skriver mail og generelt slapper av. Så er det mer leking og kosing med ham. Kl 17 får han en flaske melk. Siste dupp er fra 18-18.30. I løpet av den tiden har mannen min kommet hjem og når gutten har våknet leker mannen med ham mens jeg lager middag og så spiser vi. Kl 20 får han en porsjon grøt + sviske- eller aprikosmos. Kveldsstellet begynner ca 20.30. Det er alltid mannen som tar seg av det. Da er det ny bleie og pysjamas, så pleier mannen å lese litt for ham og synge en sang eller to og så sovner han ca kl 21. Da sover han til 10 bare avbrutt av en flaske melk kl 7.

Skrevet

Gutten min er snart 9 mnd. Dagene våre ser slik ut:

ca kl.06: Våkner. Ammer.

Leker litt i lekegrinda mens jeg rer opp sengene og rydder litt. Deretter morgenstell. Jeg dusjer mens han sover.

kl 7.30: Grøt, vann

kl. 8.30 - 10: Sove ute i vogna

Leke, høre på musikk osv

kl 11: 2 skiver brød, litt frukt, vann

Leke litt til.

kl 13 - 14.30: Sove ute i vogna

kl 15: 1 middagsglass, vann, eventuelt litt frukt

Leke, gå tur osv

kl 17.30: ser på Drømmehagen om vi ikke er opptatt med noe annet ;-)

kl 18: mm, grøt, vann

kveldsstell

kl 19: I seng + nattasang

Han får smokken noen gangeri løpet av natten, utover det sover han til morgenen....

Få høre om dagene deres da, Meg og mine to :)

Skrevet

Datteren min er akkurat 7 mnd.

Er i ferd med å få ny rutine på dagene, da hun har (endelig) endret sovemønster på natten. Lenge våknet hun for morgenen kl 05 - men nå ser det ut som om det begynner å bli kl 07.

Hun har inntil nylig også sovet 3 ganger på dagen, og mistenker at det kanskje var derfor hun våknet så tidlig. Nå prøver vi å få til to lurer på dagen.

KL 07: Pupp i senga, vi står opp og hun får morgenstell.

Leke med pappa før han går på jobb - mamma får ligge litt lenger...:-)

Kl 0830: Grøt og vann

Ca kl 0915 /0930 Sove i ca 2 timer på balkongen.

kl 1130 litt fruktmos og pupp evt mme.

Etter dette tar vi ofte en tur ut. Hun liker godt å sitte i vogna og følge med, og sover egentlig bedre hjemme - så har begynt å forsøke å være hjemme til soveperiodene.

kl 1330: Middag og pupp

kl 1400: Sove i ca 1,5 timer

Lek og sang, kos og åling på gulvet, finne stikkontaker, lete etter strikkepinner, batteriladere og alt annet som hun ikke får lov til å spise på:) og noen dager ser vi Drømmehagen på nrk3 kl 1730 - noe hun eeeelsker. Roer seg virkelig ned, da!

Kl 18: grøt og pupp

kl 1830 kveldsstell/bad 2gr i uken

kl 1900 mme på soverommet og så i seng.

Våkner en gang på natten, ca kl 01 for pupp.

Skrevet

Gutten min e 7 mnd :-) Å vi har svært aktive daga for å si d mildt :-)) Han e hele tia å åle/krype å reise sæ opp :-) Han utforske alt som e å utforske å elske å sitte å styre me byggeklossa, bila osv når han har liten pause fra ålinga :-)

Står opp klokka 4 ;-)

4-6 : stell, lek og moro

6-8 : mme eller velling fra flaska, første lur

8-11 : Lek og lunsj - enten velling fra flaska eller grøt

11- 12 : Andre lur

13-14 tia Middag med dessert som består av enten frukt eller yoghurt

15-16 : Liten ettermiddagslur

16-18 : Lek, ofte ute å disse å kose åss

17.30 : Stor porsjon grøt med fruktpure, evnt bad, lese bok og sang

18.00-18.15 : Mme og sang, sovne etter 1 minutt i senga si ;-)

Mellom midnatt og halv 3 får han ei flaska velling ;-)

Skrevet

Vi skal nattavvenne fra i natt av- så nettene/dagen blir bittelitt forandret med tanke på tidspunkt. Men vår dag ser noenlunde slik ut:

kl. 07: mm

kl. 09: grøt, vann

kl.12: mm pluss fruktmos

kl.15: forsøksvis litt mm plusshalvt / helt middagsglass, evt litt fruktmos/yoghurt

kl.19: mm pluss grøt

Leggerituale: Først grøt, litt pupp i sofaen dernest skift/vask/tannpuss, Kveldsbønn, sang- og godnatt!

Skrevet

Så morsomt å se andres hverdag :)

Her har gutten blitt 8 mnd :) Han er utrolig aktiv og både krabber, reiser seg og går rundt bordet nå.

Vi har lenge hatt problemer med legging om kvelden og mye våkning om natten hvor han vil ha pupp. Har forsøkt å avvenne en tid, men han er krakilsk og etter 2-3 timer med mye hyl pleier jeg å gi etter grunnet mangel på søvn! Da sovner han tett inntil meg med puppen i munn!

Ellers er dagen stort sett slik:

6-7: pupp og sløving i senga

7-9- står opp i dette tidsrommet. Kommer litt an på hvordan natten har vært.

9-10: grøt og pupp

10-12: lek (i dette tidspunktet trener jeg stort sett)

11-13: første dupp (litt an på når vi har stått opp)

14: yoghurt og pupp

14-15: andre lur

15-16: lek med storebror

16: middag og frukt

17-18: lek og drømmehagen

18-19: grøt og kveldstell

19: I seng. Bruker alt fra 5 min til 1 time før han sovner. Sitter da inne hos han. Holder en hånd på hodet, en på magen. Har forsøkt det meste av metoder nå- og denne fungerer best.

Hver natt er forskjellig og han kan våkne alt fra klokken 23 til 04.00. Vet ikke hva jeg skal finne på. Vi tilbyr vann på flaske om natten.

Kom gjerne med innspill og forslag :)

Skrevet

min gutt er 7,5 mnd

han har den siste uka begynt å åle seg som en sel( jeg må le...:-) i vill fart over gulvet. åler seg etter baller og leker, ikke til meg..men i dag ålte han seg til pappan--jeg ble sjalu:-) hehe

ok å lese hvordan dere gjør det! ser at mange gir middag så tidig som 13.30- det skal jeg prøve da det skjeldent er noe problem å gi han det- så kansje han er mer lysten på grøt kl 18- det er et styyyyyyyr:-))

vi var også inni en god rutine med 2 lurer på dagen, men nå våkner knerten når han egentlig er veldig trøtt kl 7- så han må legges for en lur ca 1 time etter han har stått opp....regner med at det gir seg snart:-)

ca tider alt sammen:-)

07: VÅKEN!! pappan står opp med knerten og de koser og leker- han gir mme og yoghurt, jeg står opp 8:-)

i det siste 08-09: sove

9-11.30: leke, handle, kose, osv, LUNch: grønnsaksmos,sviske og ca 180 ml mme

1130-1300: sove

13-1500 leke og kose:-) MIddag ca 1400: et halvt/helt middagsglass, fruktmos og vann

15-1545: sove

16-leke leke leke

1730: drømmehagen, han roer seg sååååå fint :-)

1800: grøt, kveldsstell, tannpuss og senga ca 1830

1900: zzzzzzzzzzzzzzz

ca 0400: jeg vil ha MAAAAAAAAAAT!!! så sover han til 07:-))

Skrevet

Slike ting forandrer seg jo til stadighet, men i den siste tiden har vi hatt det slik:

ca 7.30-8 - stå opp. En sjelden gang vil han opp kl 7, og av og til drøyer han til 8.30.Knerten leker seg på badegulvet mens jeg dusjer osv. Så får han seg en vask og klær før vi går ned til frokost. Knerten spiser grøt og svisker, jeg drikker kaffe og prøver å våkne;)

ca kl 9 blir han trøttis, legger seg i vogna ute på trappen. Sover ca 2 timer+ -.

11-12-tida er det tid for lunsj. Går ned ca ei skive brød og litt frukt eller pupp. Etter det leker vi inne, gjør litt husarbeid osv. Han fotfølger meg litt rundt, piller på støvsugeren, prøver å komme seg oppi vaskebøtta, ser på klesvask, tror kanskje han blir litt hypnotisert av å se på klærne inne i maskina;), eller pusler med sitt. Noen dager drar vi å besøker venner, får besøk, handler litt og andre gjøremål.

ca kl 13 er det tid for en liten dupp til. Alt mellom 1-2 timer.

ca 14-15 er det middagstid. Spiser ca 1 dl med middags, prøve å øke på litt i porsjon, håper det snart går veien. Får som regel litt dessert, yoghurt, banan eller noe slikt.

Så er det ofte vi går en tur, leker med pappa, storesøster, disser, og annet hyggelig tidsfordriv.

Han må ha en liten lur til før natta, men prøver å begrense den til ca 30-60 min.

Kl 18 er det grøt. Så leker han i 15-30 min nede på gulvet mens storesøster ser barnetv. Han bæsjer omtrent alltid i løpet av denne perioden, så er greit med en god vask og stell før natta. Så er det litt pupp (tror han spiser særs lite) og nattinatt. Sover stort sett ok, men våkner som regel mellom 1og 3 for pupp en gang, også en gang kl 6 for ny pupp. Tar meg bare 10 min pr ang å våkne, puppe og sovne igjen, så gjør meg ingenting. Sukk, er dette vi skal slutte med nå. Gruer meg på lite søvn og mye hyling.

Skrevet

Min lille snuppelupp begynner å bli 7,5 mnd og rutinene har begynt å bli rutiner...:-)

06-07 - mm

07.30-08.00 grøt og vann

ca mell0m 08.00-08.30 - 10.30 zzzz

11.00-11.30 mm og hjemmelaga fruktpure

ca 12.30-13.00 1/2 time lur

14.00-14.30 hjemmelaga middag og vann

ca 15.00- 16.00 1/2 time lur

17.30-18.00 grøt,vann og sviskepure eller drikk

Prøve å legge henne mellom 18.30 og 19.00 da får hun mm på sengekanten.

Kjempekjekt å lese andre sine dager!!

Skrevet

Flisa er 8 mnd, og slik ser dagen vår ut:

06.45- 07.45: morgen

08.30: Grøt

09.30: MME, så sooove i ca 1,5- 3 timer

12.30: Middag (ca 3/4 glass) og vann

14.30: MME, så sooove i ca 1 time

16.30: Litt brød, frukt eller resten av middagsglasset+ vann

18.30: Grøt av 1,5 dl vann

19.30: MME, så sooove hele natta (som regel, hvis d ikke er tenner på gang, sykdom osv)- bare avbrutt av et drømmemåltid når jeg selv går og legger meg.

Hun sovner fint av seg selv, jeg sitter bare vedsiden av og hysjer/ synger i noen minutter. Problemet oppstår først hvis hun våkner igjen iløpet av kvelden/ natta, da er det PES å få henne til å sovne igjen...Altfor nysgjerrig og sosial til å sove vettu, MYE gøyere å undersøke senga, stå på alle fire eller tulle-bable og vise alle kunstene sine for mamma hehe;)

Skrevet

...jeg glemte å nevne at hun sier MAMA hele dagen lang (seriøst)- og favoritthobbyen er å pirke på smårusk på gulvet med pekefingeren og øve på pinsett-grepet;)

Skrevet

Her er rutinene sånn ca, men så drar vi jo en del ut, både i sovetid og våkentid. Tar bare med vogna, så kan hun sove hvis hun vil. Tuppa er forresten 7,5 mnd.

7: morgen. pupp i senga, kos og tulling. Så morgenstell. Så leker hun som oftest på gulvet eller sitter i vippestolen frem til;

9:30: grøt og pupp. Så sover hun som oftest 2-3 timer ute i vogna. da sover jeg som oftest selv, hvis natten har vært slitsom, eller så gjør jeg husarbeid, eller slapper av med bøker, spill eller TV.

ca 12:30: opp. mammakos og synging. banan eller middag eller annet mellommåltid og pupp. Bleieskift og stell. Så leker hun på gulvet for det meste mens jeg springer etter henne når hun rører noe hun ikke skal. stereoanlegget er en favoritt...

ca: 14:30 sover hun 1 time mens jeg nyter freden

15:30:pupp. nå venter vi bare på pappa. hun kommer med et hvinn av fryd når hun hører han kommer inn nede, og kravler seg bort til trappa for å se gjennom sprinklene når han kommer opp:) Så blir det lek med pappa, og på gulvet når vi lager middag og spiser.

18:30: kveldsgrøten inntaes, etterfulgt av laangt og veldig morsomt kveldsstell av pappa, og så pupp

19:30-20:00 Legging. Alle i huset får nattaklem, og vi vinker natta. Så er det nattasang på sengekanten, sutt og bamse i armkroken og nattasuss.

På natta er hun vanligvis kanskje oppe 1-2 ganger å skriker etter sutten, men blir oftere soving hele natta nå etter hun kom på eget rom.

Det var min standard-dag:) Begynner på jobb om 2 uker. da er det pappaperm resten, og så er det barnehage. Gleder meg litt til å starte på jobb, for da slipper jeg å stå opp på natta når det er noe, og blir jo korte dager pga sommertid OG ammefri:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...